
Skoda Enyaq RS iV z dwoma rekordami Guinnessa
Skoda ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em.
Rekordy „Najdłuższy, nieprzerwany drift pojazdu na lodzie” oraz „Najdłuższy, nieprzerwany drift na lodzie pojazdem elektrycznym”, zatwierdziło Guinness World Records. Zostały one ustanowione w czwartek 19 stycznia 2023 r., przez dziennikarza motoryzacyjnego Richarda Meadena na okrągłym torze o obwodzie 188,496 m, powstałym na zamarzniętym jeziorze Stortjärnen w pobliżu Östersund w Szwecji.
Pierwszy sukces Skody na jeziorze Stortjärnen dotyczy najdłuższego, nieprzerwanego driftu pojazdu na lodzie. Richard Meaden za kierownicą modelu Enyaq RS iV ustanowił nowy, oficjalnie zweryfikowany rekord, utrzymując samochód w kontrolowanym poślizgu przez ponad 15 minut i pokonując 7,351 km. Drift Meadena pobił poprzedni rekord wynoszący 6,231 km, ustanowiony w Chinach w 2022 r. Meaden i SUV Enyaq RS iV ustanowili także drugi rekord w kategorii „Najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”.
Skoda ustanowiła rekord w obecności sędziego Guinness World Records i międzynarodowego sędziego driftingu Davida Kalasa. Liczne próby z różnymi kombinacjami opon, wykonane w celu osiągnięcia driftu perfekcyjnego, to aż 18 godzin ćwiczeń w ujemnych temperaturach.
Podczas rekordowego przejazdu Enyaq RS iV okrążył tor driftowy 39 razy w 15 minut i 58 sekund. Maksymalna prędkość auta wyniosła 48,69 km/h, a najmniejsza 31,64 km/h. Samochód produkcyjny wyposażony był w 20–calowe obręcze ze stopów lekkich. Pochodzące od Michelin opony Däckproffsen 245/35–R20 na przednich kołach miały 600 pięciomilimetrowych kolców, co pozwoliło na jeszcze lepszą trakcję i sterowność na zamarzniętej, pozbawionej przyczepności powierzchni. Natomiast zamontowane na tylnych kołach opony Nokian Hakkapelitta 255/45–R20 miały 300 dwumilimetrowych kolców na całej powierzchni, co okazało się idealną kombinacją do kontrolowanego poślizgu na powierzchni zamarzniętego jeziora.
Przypomnijmy, że w 2011 r. brytyjski kierowca Richard Meaden za kierownicą Octavii RS ustanowił rekord prędkości na lądzie (przyznany przez Southern Californian Timing Association (SCTA), osiągając 227,080 mph. Rekord został ustanowiony na legendarnym torze Bonneville Salt Flats w USA.
– Powrót za kierownicę kolejnej rekordowej Skody to wyjątkowe doświadczenie. Jestem niesamowicie dumny, że po 12 latach znów należę do zespołu bijącego rekordy – kto by pomyślał, że będziemy driftować samochodem elektrycznym po lodzie? To pokazuje, jak dynamicznie zmienia się świat motoryzacji i jak ekscytujące są to zmiany – mówi Richard Meaden.
W stosunku do standardowego modelu Enyaq iV, Skoda Enyaq RS iV wyróżnia się sportowym zawieszeniem obniżonym o 15 mm z przodu oraz o 10 mm z tyłu. Trakcję dodatkowo posiada progresywny układ kierowniczy, Driving Mode Select, a także zawieszenie adaptacyjne DCC (Dynamic Chassis Control). Ponadto samochód wyróżnia się zderzakami wersji RS, czarnymi detalami wystroju, a także sportowymi fotelami z czarną skórzaną tapicerką, którą wykończono również kierownicę i deskę rozdzielczą.
Enyaq RS iV dysponuje mocą 299 KM i 460 Nm momentu obrotowego zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy. SUV-a wyposażono w akumulator o pojemności 82 kWh oraz podwójne silniki elektryczne.
Norbert Szwarc
Foto: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Co kieruje klientami salonów samochodów przy wyborze sprzedawcy? Odpowiadamy
Wiadomości / Wydarzenia
2023.03.23
10 lat temu powstał ostatni Lexus LFA
Wiadomości / Ciekawostki
2023.03.20
Styczeń 1983 r.: Mercedes 280 GE wygrywa Rajd Paryż-Dakar
Wiadomości / Ciekawostki
2023.01.29
Co kieruje klientami salonów samochodów przy wyborze sprzedawcy? Odpowiadamy
Wiadomości / Wydarzenia
2023.03.23
Warto serwisować samochód w ASO? Odpowiadamy.
Warsztat / Porady
2023.03.23
Zakaz sprzedaży aut spalinowych w UE pod znakiem zapytania
Wiadomości / Gorące tematy
2023.03.20