Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda 130 RS – Rajdowa broń Czechów
kalendarz 13/04 2020

Skoda 130 RS – Rajdowa broń Czechów

Moto fanatyk / Skoda

Od modelu 130 RS Skoda rozpoczęła pasmo rajdowych sukcesów.

Rajdowy początek lat 70. ubiegłego wieku stanowił dla wielu producentów samochodów bardzo atrakcyjny rynek. Sport cieszył się dużą popularnością nie tylko wśród najbardziej zagorzałych kibiców, a na odcinki specjalne przychodzili często ludzie, dopiero rozpoczynający swoją przygodę ze sportami motorowymi.

W rywalizacji o trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-sach pojawił się także zespół Skoda Motorsport. Ekipa z Mladá Boleslav rozpoczęła swoje wieloletnie pasmo sukcesów, znane nam dziś głównie za sprawą Fabii S2000 i kolejnych wersji następczyni - Fabii R5, autem o tajemniczym dla młodszych czytelników oznaczeniu 130 RS (typ 735).

Podstawą dla sportowego coupe był model 110 R. Dzięki silnikowi o mocy 52 KM rozpędzał się do „setki” w 19 sekund. Inżynierowie Skody postanowili na nim oprzeć swoje dalsze prace.

Pierwsza ewolucja pojawiła się już w roku 1971. Skoda 120 S miała 10 KM więcej niż swój protoplasta, jednak konstruktorzy z Mladá Boleslav podrasowywali jej silnik nawet do zawrotnej wówczas wartości 120 KM. To nie był jednak koniec pogoni za osiągami.

Następne dwa modele 180 RS i 200 RS właściwie nigdy nie wyjechały poza bramy fabryki, ponieważ federacja FIA w tym czasie poczyniła zmiany w rajdowych regulaminach, które od roku 1974 nie uwzględniały grup samochodów (prototypów), do których należały obydwa modele.     

To pozwoliło na przeniesienie pełnych mocy przerobowych na model 130 RS. Ta rajdówka miała być pierwszą, którą czechosłowaccy wówczas inżynierowie postanowili zaprojektować zupełnie od zera. Miała być jeszcze szybsza, lżejsza i bardziej aerodynamiczna od swoich poprzedniczek. Auto miało startować w klasie A2 (do 1 300 cm3), dlatego z tyłu samochodu zamontowano znaną czterocylindrową jednostkę OHV o pojemności 1 289 cm3.

Osiągi, jakie udało się wycisnąć inżynierom z Mladá Boleslav do dziś robią wrażenie: w zależności od potrzeb auto dysponowało mocą od 100 do 145 KM, napędem na tylną oś, a masa nie przekraczała 750 kg. Efekt? 7,5 sekundy do 100 km/h. Prędkość maksymalna? Nawet 210 km/h. To musiało się zakończyć sukcesem, na który długo nie trzeba było czekać.

130 RS zadebiutował na rajdowych OS-ach rok po uzyskaniu homologacji, w 1975 r. podczas Rajdu Barum. Załoga John Haugland/Arild Antonsen wywalczyła zwycięstwo w pierwszym starcie nowego samochodu. Rok później Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka powtórzyli sukces w tej samej imprezie.

Rajd po rajdzie fabryczny zespół Skody deklasował rywali, wygrywając niemal wszystkie imprezy w klasie A2, w których startował, czasami nawet wygrywając z takimi sławami jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110, czy Porsche Carrera, które zaliczane były do dużo mocniejszych klas.

Zmierzch modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, kiedy Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zlikwidowała klasę A2 (do 1 300 cm3) i zastąpiła ją klasą do poj. 1.6, co w naturalny sposób pozbawiło RS-ki szans na rywalizację z konkurentami./oprac. ns/

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda 130 RS, John Haugland, Arild Antonsen, Vaclav Blahna, Lubislav Hlavka

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
kalendarz 07/04 2024

NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne

Moto fanatyk

2024.04.07

Pierwszy niemiecki samochód z tytułem „Samochód Roku – Car of the Year”.
 VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
kalendarz 01/04 2024

VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy

Moto fanatyk

2024.04.01

Golf kończy 50 lat. Model ten stał się najlepiej sprzedającym się europejskim samochodem wszech czasów.
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?