Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda 100 – To było 40 lat temu
kalendarz 30/12 2018

Skoda 100 – To było 40 lat temu

Moto fanatyk / Skoda

Pierwsze przymiarki do gruntownej modernizacji modelu MB są datowane na rok 1963.

To nie pomyłka, powstały jeszcze przed seryjnym uruchomieniem produkcji MB w kwietniu 1964, świadcząc o profesjonalizmie i dalekowzroczności producenta z Mladá Boleslav. Część planowanych ulepszeń wdrażano w kolejnych rocznikach typoszeregu MB – stąd chociażby radykalna zmiana linii dachu, słupków C i konstrukcji szkieletu karoserii, wdrożona w MB we wrześniu 1968, w ramach roku modelowego 1969. Była to ostatnia prosta do prezentacji następcy MB – rodziny pojazdów 100/110, której bazę stanowił model 100, oznaczony wewnętrznie jako Typ 722.

Produkcję samochodów Škoda 100/110 rozpoczęto 25 sierpnia 1969, tuż po przerwie wakacyjnej i gorączkowym usuwaniu skutków potężnego pożaru, który wybuchł w kompleksie fabryki macierzystej zaledwie kilkanaście dni wcześniej, bo 12 sierpnia. Ogień strawił głównie budynki narzędziowni i inne drobniejsze, pochodzące jeszcze sprzed rozbudowy fabryki, przeprowadzonej z rozmachem na początku lat 60. XX wieku. Szkody dotknęły niebagatelne 25 tys. m kw. zakładowej powierzchni. Jednak nowe hale produkcyjne, powstałe dla modelu MB na szczęście ocalały, stając się teraz miejscem powstawania modeli Škody kolejnej generacji.

Škoda 100/110 stanowiła dalszą ewolucję koncepcji modelu MB. Zmianom poddano głównie nadwozie, uzbrajając je w nowe panele mocowane do wzmocnionego szkieletu poprzednika. Dość wyraźnym retuszom poddano wnętrze pojazdu. Nowością były hamulce tarczowe osi przedniej i dwuobwodowy układ hamulcowy, przekonstruowana kolumna kierownicza i wydatnie mniejsza liczba punktów smarowania podwozia. Zasadniczymi kierunkami zmian były poprawa ergonomii i bezpieczeństwa konstrukcji. Napędzany litrowym silnikiem model 100 oferowany był w dwóch poziomach wyposażenia: standard (100) oraz de Luxe (100L) mogącym poszczycić się takimi ponadstandardowymi elementami wyposażenia, jak chociażby skajowa tapicerka, anatomiczne fotele przednie, dodatkowe listwy zdobiące nadwozie, podłogowe dywaniki, lampy biegu wstecznego, czy programator pracy wycieraczek.

W kolejnych sezonach samochód sukcesywnie modernizowano. Wprowadzano ulepszenia techniczne (m in. alternator w miejsce prądnicy, wydajniejszy układ wentylacji wnętrza, ogumienie radialne), wizualne i konfiguracyjne (wersje LS i liczne specjalne, eksportowe, np. TS). Samochód kontynuował sukces poprzednika, także na niezliczonych rynkach eksportowych, wyraźnym powodzeniem ciesząc się i w naszym kraju. Typoszereg 100/110 był pierwszą konstrukcją w historii marki powieloną w ilości ponad 1 mln egzemplarzy – na osiągnięcie tego imponującego wyniku wystarczyło niewiele ponad siedem lat produkcji. Mimo rozbudowanej oferty największą popularnością cieszyła się wersja 100 (prawie ¾ liczby zamówień), a w jej obrębie – wykonanie standard (602 020 egzemplarzy) o atrakcyjnie skalkulowanej cenie i wysokich walorach użytkowych. I gdy jesienią 1976 r. wprowadzono do sprzedaży kolejną generację modeli Škoda opartą o tę samą koncepcję zblokowanego, tylnego układu napędowego (105/120), produkcja wersji 100 poprzednika trwała nadal. Samochód wciąż znajdował nabywców, tak wśród klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw państwowych. Ostatnie egzemplarze modeli 100 oraz 100L opuściły bramy fabryki Mladá Boleslav w marcu 1977 r.   
Tomasz Orlik, Automobilista
Foto: Skoda

Dane techniczne samochodu Škoda 100 (Typ 722), 1977:

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, wał korbowy podparty w trzech punktach; chłodzony cieczą, chłodnica w komorze silnika; umieszczony wzdłużnie z tyłu i pochylony w prawo, napęd kół tylnych.

moc maksymalna: 42 KM przy 4650 obr/min (według normy DIN) oraz 48 KM przy 4650 obr/min (wg metodyki SAE)

maksymalny moment obrotowy: 73,5 Nm przy 3000 obr/min

układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa

koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-14 lub radialne 155SR14

nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, ilość miejsc 5

wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4155 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1380 mm

pojemność bagażnika: 370 l

pojemność zbiornika paliwa: 32 l

czas przyspieszenia 0-100 km/h: 24 s

prędkość maksymalna: 125 km/h

średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

ilość zbudowanych egzemplarzy: 819 787 sztuk wersji 100 w latach 1969-77 z ponad 1,136 mln wszystkich odmian typoszeregu 100/110


Tagi:
Skoda, Skoda 100, Skoda 110, Skoda 100 Typ 722

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Kodiaq Business – limitowana wersja flagowego SUV-a
kalendarz 20/01 2019

Skoda Kodiaq Business – limitowana wersja flagowego SUV-a

Wiadomości / News

2019.01.20

Skoda przygotowała nową wersję modelu Kodiaq z bogatszym wyposażeniem standardowym.
Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce
kalendarz 19/01 2019

Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Moto fanatyk

2019.01.19

W Warszawie zostało otwarte pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic.
Skoda z nowym crossoverem w Genewie
kalendarz 17/01 2019

Skoda z nowym crossoverem w Genewie

Wiadomości / News

2019.01.17

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, światową premierę będzie miał crossover Skody.
Najnowsze artykuły:
Z  szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.01.22

Carlos Sainz jeden z największych automobilistów świata …
Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Testy / Testy

2019.01.22

Auta hybrydowe to przyszłość. Bo auto może być eko i gwarantować przyjemność z jazdy. Tak, jak hybrydowe Infiniti Q50 i… Mercedes E350e. To luksusowe auto potrafi być oszczędne. Ale też zaskoczyć dynamiką.
Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Wiadomości / News

2019.01.22

Craig Jackson, prezes i dyrektor generalny Barrett-Jackson został właścicielem pierwszego produkcyjnego Forda Shelby GT500 za kwotę 1,1 mln dolarów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.