Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda 100 – To było 40 lat temu
kalendarz 30/12 2018

Skoda 100 – To było 40 lat temu

Moto fanatyk / Skoda

Pierwsze przymiarki do gruntownej modernizacji modelu MB są datowane na rok 1963.

To nie pomyłka, powstały jeszcze przed seryjnym uruchomieniem produkcji MB w kwietniu 1964, świadcząc o profesjonalizmie i dalekowzroczności producenta z Mladá Boleslav. Część planowanych ulepszeń wdrażano w kolejnych rocznikach typoszeregu MB – stąd chociażby radykalna zmiana linii dachu, słupków C i konstrukcji szkieletu karoserii, wdrożona w MB we wrześniu 1968, w ramach roku modelowego 1969. Była to ostatnia prosta do prezentacji następcy MB – rodziny pojazdów 100/110, której bazę stanowił model 100, oznaczony wewnętrznie jako Typ 722.

Produkcję samochodów Škoda 100/110 rozpoczęto 25 sierpnia 1969, tuż po przerwie wakacyjnej i gorączkowym usuwaniu skutków potężnego pożaru, który wybuchł w kompleksie fabryki macierzystej zaledwie kilkanaście dni wcześniej, bo 12 sierpnia. Ogień strawił głównie budynki narzędziowni i inne drobniejsze, pochodzące jeszcze sprzed rozbudowy fabryki, przeprowadzonej z rozmachem na początku lat 60. XX wieku. Szkody dotknęły niebagatelne 25 tys. m kw. zakładowej powierzchni. Jednak nowe hale produkcyjne, powstałe dla modelu MB na szczęście ocalały, stając się teraz miejscem powstawania modeli Škody kolejnej generacji.

Škoda 100/110 stanowiła dalszą ewolucję koncepcji modelu MB. Zmianom poddano głównie nadwozie, uzbrajając je w nowe panele mocowane do wzmocnionego szkieletu poprzednika. Dość wyraźnym retuszom poddano wnętrze pojazdu. Nowością były hamulce tarczowe osi przedniej i dwuobwodowy układ hamulcowy, przekonstruowana kolumna kierownicza i wydatnie mniejsza liczba punktów smarowania podwozia. Zasadniczymi kierunkami zmian były poprawa ergonomii i bezpieczeństwa konstrukcji. Napędzany litrowym silnikiem model 100 oferowany był w dwóch poziomach wyposażenia: standard (100) oraz de Luxe (100L) mogącym poszczycić się takimi ponadstandardowymi elementami wyposażenia, jak chociażby skajowa tapicerka, anatomiczne fotele przednie, dodatkowe listwy zdobiące nadwozie, podłogowe dywaniki, lampy biegu wstecznego, czy programator pracy wycieraczek.

W kolejnych sezonach samochód sukcesywnie modernizowano. Wprowadzano ulepszenia techniczne (m in. alternator w miejsce prądnicy, wydajniejszy układ wentylacji wnętrza, ogumienie radialne), wizualne i konfiguracyjne (wersje LS i liczne specjalne, eksportowe, np. TS). Samochód kontynuował sukces poprzednika, także na niezliczonych rynkach eksportowych, wyraźnym powodzeniem ciesząc się i w naszym kraju. Typoszereg 100/110 był pierwszą konstrukcją w historii marki powieloną w ilości ponad 1 mln egzemplarzy – na osiągnięcie tego imponującego wyniku wystarczyło niewiele ponad siedem lat produkcji. Mimo rozbudowanej oferty największą popularnością cieszyła się wersja 100 (prawie ¾ liczby zamówień), a w jej obrębie – wykonanie standard (602 020 egzemplarzy) o atrakcyjnie skalkulowanej cenie i wysokich walorach użytkowych. I gdy jesienią 1976 r. wprowadzono do sprzedaży kolejną generację modeli Škoda opartą o tę samą koncepcję zblokowanego, tylnego układu napędowego (105/120), produkcja wersji 100 poprzednika trwała nadal. Samochód wciąż znajdował nabywców, tak wśród klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw państwowych. Ostatnie egzemplarze modeli 100 oraz 100L opuściły bramy fabryki Mladá Boleslav w marcu 1977 r.   
Tomasz Orlik, Automobilista
Foto: Skoda

Dane techniczne samochodu Škoda 100 (Typ 722), 1977:

silnik: rzędowy, czterocylindrowy, rozrząd OHV, wał korbowy podparty w trzech punktach; chłodzony cieczą, chłodnica w komorze silnika; umieszczony wzdłużnie z tyłu i pochylony w prawo, napęd kół tylnych.

moc maksymalna: 42 KM przy 4650 obr/min (według normy DIN) oraz 48 KM przy 4650 obr/min (wg metodyki SAE)

maksymalny moment obrotowy: 73,5 Nm przy 3000 obr/min

układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa

koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-14 lub radialne 155SR14

nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, ilość miejsc 5

wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4155 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1380 mm

pojemność bagażnika: 370 l

pojemność zbiornika paliwa: 32 l

czas przyspieszenia 0-100 km/h: 24 s

prędkość maksymalna: 125 km/h

średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

ilość zbudowanych egzemplarzy: 819 787 sztuk wersji 100 w latach 1969-77 z ponad 1,136 mln wszystkich odmian typoszeregu 100/110


Tagi:
Skoda, Skoda 100, Skoda 110, Skoda 100 Typ 722

Zobacz podobne artykuły:

Mikołaj Marczyk przed nowym sezonem
kalendarz 21/03 2019

Mikołaj Marczyk przed nowym sezonem

Wiadomości / Moto sport

2019.03.21

Pod koniec kwietnia wystartują Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 2019. Wśród startujących nie zabraknie Mikołaja Marczyka z pilotem Szymonem Gospodarczykiem.
Toyota GR Supra w marcowej wersji Gran Turismo Sport
kalendarz 17/03 2019

Toyota GR Supra w marcowej wersji Gran Turismo Sport

Moto fanatyk

2019.03.17

Fani sportowych samochodów będą mogli przetestować nową Suprę na wirtualnym torze.
Skoda i Tour de France
kalendarz 10/03 2019

Skoda i Tour de France

Wiadomości / News

2019.03.10

Skoda przedłużyła współpracę z organizatorami Tour de France na kolejne cztery lata.
Najnowsze artykuły:
Lexusy na lotnisku

Lexusy na lotnisku

Wiadomości / News

2019.03.23

W australijskiej bazie prywatnych odrzutowców Melbourne Jet Base, pasażerów i załogi do samolotów dowożą luksusowe samochody Lexusa.
Seat Leon ST Cupra Siemoneit Racing – Hot kombi

Seat Leon ST Cupra Siemoneit Racing – Hot kombi

Moto fanatyk / Tuning

2019.03.23

To rodzinne kombi Seata ma moc 521 KM i przyspiesza w 3,4 sekundy.
Czy nowe MR2 jest w planach Toyoty?

Czy nowe MR2 jest w planach Toyoty?

Wiadomości / News

2019.03.23

Toyota od dawna zapowiada, że jej gama sportowych aut będzie składała się z trzech modeli.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.