Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sezon rajdowy Skody 2021
kalendarz 06/01 2022

Sezon rajdowy Skody 2021

Wydarzenia / Skoda

Ponad 20 tytułów mistrzowskich dla zespołów klienckich Skoda Motorsport.

Zespół Skoda Motorsport może zdecydowanie zaliczyć rok 2021 do udanych. Zespoły klienckie i ich kierowcy zdobyli tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) i Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA (ERC), za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo i jej poprzednika – modelu Fabia Rally2. Wygrali także mistrzostwa krajowe m.in. w Argentynie, Australii czy Rosji. W Polsce triumfowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk w modelu Fabia Rally2 evo. O sukcesach i planach na kolejne lata opowiada Michał Hrabánek, szef Skoda Motorsport.

Andreas Mikkelsen zdobył tytuł w kategorii WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, a także został Rajdowym Mistrzem Europy FIA. W obu seriach Norweg siedział za kierownicą Fabii Rally2 evo i był częścią zespołu Toksport WRT, który jest wspierany przez Skoda  Motorsport. Mikkelsen umożliwił także Toksport WRT zwycięstwo w mistrzostwach ERC Teams. Ze względu na to, że Norweg współpracował z różnymi pilotami, tytuł pilota ERC przypadł Sarze Fernández. W Rajdzie Hiszpanii, siedząc u boku Efréna Llareny, który jeździ modelem Fabia Rally2 evo, została ona pierwszą kobietą z tym tytułem.

Na poziomie krajowym zespół Skody zwyciężył w zawodach organizowanych w Europie, Ameryce Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Samochód dominował na rajdowych odcinkach o nawierzchni asfaltowej (Mistrzostwa Szwajcarii), a także wygrywając mistrzostwa na śniegu, lodzie i gładkim szutrze (Mistrzostwa Finlandii). Zespoły Skody odniosły sukces także na niezwykle trudnych odcinkach specjalnych na szutrze w Argentynie. Dodatkowo kierowcy Fabii Rally2 oraz Fabii Rally2 evo w ubiegłym roku osiągnęli szczególnie dobre wyniki we Włoszech, gdzie nie tylko zdobyli główny tytuł, ale także dwa oddzielne mistrzostwa na asfalcie i szutrze. Kolejnym osiągnięciem wartym podkreślenia był ósmy tytuł w Czechach dla kierowcy testowego Skoda Motorsport Jana Kopecký'ego, reprezentującego zespół dealerski Agrotec Skoda Rally Team.

W Polsce triumfowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, startujący Fabią Rally2 evo. To już drugi tytuł mistrzów Polski, który trafia w ręce tej załogi. Duet Marczyk/Gospodarczyk zaliczył w tym roku swój najlepszy sezon w ogóle. Zawodnicy zostali także mistrzami juniorskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Europy – Michelin Talent Factory.

W 2021 r. Skoda Motorsport kontynuował strategię wspierania młodych kierowców. W Toksport WRT obok kolegi z drużyny Andreasa Mikkelsena, 21-letni Marco Bulacia z Boliwii zdobywał doświadczenie w rajdach WRC i Mistrzostwach Europy. Ponadto rajdowy adept zajął czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców WRC2 i został także uznany za najlepszego młodego kierowcę 2021 r.

Rówieśnik Marco Bulacii – Dominik Stříteský – wywołał spore zamieszanie w swoim debiutanckim sezonie za kierownicą Fabii Rally2 evo. Zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw Czech. Jednocześnie dzięki wsparciu Skoda Motorsport, młody talent otrzymał szansę zdobycia pierwszego doświadczenia w zespole Toksport WRT na poziomie WRC w Rajdzie Hiszpanii.

Dodajmy, że Fabia w wersjach Rally2 i Rally2 evo jest jednym z najbardziej wyróżniających się aut w swojej kategorii. Model ten umożliwił zespołom na całym świecie od 2015 r. odniesienie ponad 1500 zwycięstw w rajdach i zapewnił ponad 3700 miejsc na podium. Tylko w sezonie 2021 kierowcy startujący tymi autami zdobyli ponad 20 tytułów. Od 2015 r. Skoda Motorsport sprzedała ponad 440 sztuk tego pojazdu.

Rozmowa z Michalem Hrabánkiem, szefem Skoda Motorsport.

Skoda Motorsport wprowadziła nową strategię w 2021 r. – m.in. bezpośrednio wspieraliście zespół Toksport WRT. Czy jesteście zadowoleni z osiągniętego wyniku?

Michal Hrabánek: Absolutnie. W myśl nowej strategii postanowiliśmy jeszcze bardziej skoncentrować się na naszych zespołach klienckich. Wybraliśmy Toksport WRT, ponieważ postawił on na ciekawe połączenie doświadczenia z młodością – zatrudnili Andreasa Mikkelsena i utalentowanego, dobrze zapowiadającego się zawodnika Marco Bulacię z Boliwii. Norweg zwyciężył w klasyfikacji kierowców WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA za kierownicą Skody Fabia Rally2 evo. Bulacia poczynił znaczne postępy i osiągnął naprawdę dobre wyniki. Co ciekawe, zespół Movisport, który wygrał Drużynowe Mistrzostwa WRC2, także zaufał naszemu modelowi Fabia Rally2 evo. Podsumowując – zdobyliśmy dwa tytuły w kategorii WRC2 i to kolejny udany sezon dla drużyny Skoda Motorsport.

Na czym dokładnie polegało Wasze wsparcie dla zespołu Toksport WRT?

Michal Hrabánek: Zespół Skoda Motorsport był obecny w każdej rundzie WRC2 z dwoma inżynierami i mechanikami dedykowanymi dla Toksport WRT. Udostępniliśmy także technikom zespołu nasze dane z poprzednich lat.

Ale poza tą aktywnością, marka wspierała także inne zespoły klientów?

Michal Hrabánek: Oczywiście. W wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA wysyłaliśmy specjalnie wyposażoną w części ciężarówkę Skoda Motorsport. Dzięki temu zespoły, które wspieramy, miały zapewniony dostęp do wszystkich niezbędnych komponentów, aby model Fabia Rally2 evo mógł kontynuować rywalizację, na przykład po wypadku. Ciężarówka ta „dyżurowała” również podczas wybranych rund Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

Skoda Motorsport była zamieszana w zdobycie także europejskich tytułów…

Michal Hrabánek: Andreas Mikkelsen zdobył tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA ponownie prowadząc model Fabia Rally 2 evo przygotowany przez zespół Toksport WRT. W tej serii Toksport WRT triumfował także w klasyfikacji zespołowej.

Wsparcie Skoda Motorsport dla rozwoju w pełni elektrycznego wariantu Skody Fabii Rally2 evo to zupełnie nowy projekt. Jaka strategia się za tym się kryje?

Michal Hrabánek: Elektryfikacja odgrywa coraz większą rolę nie tylko w „zwykłych” samochodach, ale także w sportach motorowych. Musimy przygotować się na te zmiany. Z tego względu, kiedy zaoferowano nam szansę stworzenia w pełni elektrycznego samochodu rajdowego we współpracy z Kreisel Electric i Baumschlager Rallye Racing, bez wahania zdecydowaliśmy się na ten ruch. Dostosowaliśmy nadwozie, podwozie i zawieszenie Skody Fabia Rally2 evo do wymagań elektrycznego układu napędowego. Prototyp o nazwie Skoda RE-X1 Kreisel, z mocą od 260 do ponad 500 kW, może być dostosowany zarówno do rajdów, jak i zawodów rallycross. Samochód zrobił duże wrażenie w swoich pierwszych zawodach.

Jakie mają Państwo plany na 2022 rok?

Michal Hrabánek: Przed nami bardzo pracowity czas. W Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA będziemy nadal wspierać bezpośrednio Toksport WRT i wszystkie nasze zespoły klienckie, zapewniając dedykowany serwis części zamiennych. Wyślemy również naszą ciężarówkę z częściami na wybrane rundy Rajdowych Mistrzostw Europy FIA.

2021 rok był siódmym sezonem zmagań Skody Fabia Rally2. Jak wygląda zainteresowanie samochodem?

Michal Hrabánek: Do tej pory sprzedaliśmy ponad 440 sztuk różnych wersji Skoda Fabia Rally2. Samochód jest zdecydowanie bestsellerem w swojej kategorii.

W sieci można obejrzeć filmy przedstawiające nową generację modelu Fabia Rally2. Czy może Pan zdradzić szczegóły dotyczące nowego samochodu?

Michal Hrabánek: Postaram się uchylić rąbka tajemnicy. Skoda Fabia Rally2 bazuje na modelu produkcyjnym nowej generacji. Jesteśmy więc w trakcie projektowania zupełnie nowego samochodu rajdowego, co zawsze jest dużym wyzwaniem. Dla przykładu: nowa generacja Skody Fabia Rally2 ma zupełnie nowe podwozie i układ napędowy.

W takim wypadku warto zadać pytanie – kiedy nowa generacja Skody Fabia Rally2 będzie gotowa do rywalizacji?

Michal Hrabánek: Nie ustaliliśmy jeszcze konkretnej daty „premiery”, aczkolwiek naszym celem jest lato 2022.

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda Motorsport, Mikołaj Marczyk, Andreas Mikkelsen, Michal Hrabánek, Skoda Fabia Rally2, Skoda Fabia Rally2 evo

Zobacz podobne artykuły:

Marka DS na paryskim Fashion Week
kalendarz 22/01 2022

Marka DS na paryskim Fashion Week

Wiadomości / Wydarzenia

2022.01.22

DS Automobiles zapewnia flotę aut podczas Paris Fashion Week w 2022 i 2023 r.
Mercedes Klasy G w czerwonej pigułce
kalendarz 22/12 2021

Mercedes Klasy G w czerwonej pigułce

Wiadomości / Wydarzenia

2021.12.22

W San Francisco swoją amerykańską premierę miał film „Matrix Zmartwychwstania”. W filmie wystąpił także Mercedes G 550.
Skoda 1100 OHC – Z kart historii
kalendarz 13/12 2021

Skoda 1100 OHC – Z kart historii

Moto fanatyk

2021.12.13

Skoda 1100 OHC z końca lat 50., za sprawą innowacyjnych rozwiązań technicznych był jednym z najnowocześniejszych aut tego typu.

Firmy z branży

Auto Wimar Białołęka

mazowieckie
ul. Modlińska 224
03-119 Warszawa
Tel.: 22 510-66-00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Centrum

mazowieckie
ul. Al. Jerozolimskie 249 B
05-816 Michałowice
Tel.: 22 738 46 00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Ursynów

mazowieckie
ul. Gruchacza 39
02-814 Warszawa
Tel.: 22 549 10 00
https://auto-wimar.pl/

Store by Auto Wimar

mazowieckie
ul. Grochowska 306/308
03-840 Warszawa
Tel.: 22 228 80 01
https://auto-wimar.pl/
Najnowsze artykuły:
Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Wiadomości / News

2022.01.25

Co wyróżnia tylną część nadwozia nowego Lexusa NX?
Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Testy / Testy

2022.01.24

Można zaryzykować twierdzenie, że Włosi przespali początki elektromobilizacji. Fiat do niedawna nie miał w ofercie nawet miękkiej hybrydy. Na szczęście, włodarze włoskiego giganta w porę się połapali. Elektryfikację gamy zacz...
Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Testy / Testy

2022.01.24

Kto by pomyślał, że Volkswagen przestanie wierzyć w diesla? A jednak. Niemcy stali się elektroentuzjastami. A wszystko to za sprawą Dieselgate. 

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.