SEMA 2024 - Prototypy Toyoty
Land Cruiser z otwartym nadwoziem, off-roadowy RAV4, czy rajdowe GR86.
SEMA są największymi targami motoryzacyjnymi w Las Vegas (5-8 listopada). Wśród tegorocznych nowości, bogatą ekspozycję przygotowała Toyota, prezentująca pojazdy koncepcyjne, ale wyglądające jak auta produkcyjne.
Toyota uczestniczy w każdej edycji tego wydarzenia, prezentując co roku prototypy oraz zmodyfikowane egzemplarze swoich najbardziej znanych aut. W tym roku japoński producent w Las Vegas Convention Center zaprezentował pojazdy gotowe do wypraw poza utartymi szlakami, off-roadu, czy nawiązujące do rajdowej historii marki.
„Na takich targach puszczamy wodze fantazji i prezentujemy nieznane oblicze naszych najpopularniejszych aut, wykorzystując przy tym całą gamę akcesoriów Toyoty. Chcemy pokazać naszym klientom i fanom, co jest tak naprawdę możliwe. Naszą pasją jest tworzenie aut, które odzwierciedlają styl życia naszych klientów, ale nie brakuje też jedynych w swoim rodzaju prototypów” – powiedział Mike Tripp, wiceprezes Toyota Motor North America (TMNA) ds. marketingu.
Gwiazdą stoiska Toyoty jest Land Cruiser „Rox”, który nawiązuje do legendarnych terenówek Toyoty z otwartym dachem. Studio Calty Design, które odpowiadało za opracowanie stylistyki najnowszej odsłony Land Cruisera, w prototypie chciało dać pasażerom jak najbliższy kontakt z otoczeniem. Przeprojektowano i stworzono od nowa ponad 50 proc. auta, które powstało tylko w jednym egzemplarzu.
Auto ma agresywny i rasowy wygląd, który podkreślają terenowe opony, podniesione zawieszenie, poszerzone błotniki, osłony podwozia, a także drzwi z otwartymi górnymi i dolnymi sekcjami. Najbardziej rewolucyjną zmianą w stosunku do standardowego Land Cruisera jest miękki, odsuwany dach oraz otwarta przestrzeń bagażowa za tylnymi siedzeniami. Na tylnych drzwiach umieszczono koło zapasowe. Lakier Spring Green inspirowany jest słynnym malowaniem poprzednich generacji Land Cruisera. W kabinie znajdziemy fotele obszyte skórą Heritage Orange, a panele drzwiowe mają zintegrowane zestawy bezpieczeństwa i taśmy na okulary przeciwsłoneczne i inny sprzęt rekreacyjny.
Prototypowa Toyota RAV-X Concept ma na nowo definiować możliwości terenowe SUV-a średniej wielkości. Bazą dla auta była Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, która dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości ma odpowiednie właściwości off-roadowe. Projektanci bazowali na doświadczeniach i sukcesach marki w Rajdzie Dakar. Dlatego w prototypowym RAV-X zamontowano wzmocnione zawieszenie o dużym skoku, które podniosło wysokość auta o 51 mm, a rozstaw kół poszerzono o 160 mm. Z przodu i z tyłu zastosowano regulowane amortyzatory, auto zyskało dodatkowe osłony podwozia, a także dodatkowe wloty powietrza. Jazdę po bezdrożach mają ułatwiać 17-calowe felgi z terenowym ogumieniem, a rasowego wyglądu dodaje tylny spojler.
Model GR86 Rally Legacy Concept nawiązuje do najlepszych rajdowych tradycji lat 90. I słynnego biało-zielono-czerwonego malowania z tamtych lat. Inspiracją dla prototypowego modelu była Celica GT-Four, co widać po charakterystycznych sześcioramiennych białych felgach, tylnym spojlerze, dodatkowych halogenach i czerwonych chlapaczach. We wnętrzu zainstalowano klatkę bezpieczeństwa, rajdowe fotele z sześciopunktowymi pasami oraz sportową kierownicę.
Technicznie auto łączy dwa modele z linii GR – znane w Europie coupe GR86 oraz hot-hatcha GR Corollę. Inżynierowie musieli zmodyfikować podwozie GR86, by zamontować silnik G16E-GTS o mocy 300 KM i napęd czterech kół. Zmianom poddano zawieszenie i układ kierowniczy. Specjalnie do tego auta zaprojektowano układ wydechowy i zastosowano wyczynowy intercooler.
Toyota 4Runner w latach 80. była doskonale znana surferom w południowej Kalifornii. Zaprezentowana na targach SEMA Toyota 4Runner TRD Surf Concept nawiązuje do tamtych czasów. Auto otrzymało łatwy w demontażu nawet dla jednej osoby zdejmowany dach z bagażnikiem przystosowanym do przewożenia desek surfingowych, a także dwudrzwiowe nadwozie z elektrycznie regulowanymi szybami w drugim rzędzie i składany przedni fotel, który ułatwia zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Wnętrze jest odporne na warunki atmosferyczne, a podłoga wodoodporna.
Auto zostało poszerzone, zyskało wzmocnione zawieszenie oraz przeprojektowany układ kierowniczy, a standardem są potężne terenowe opony zamontowane na 17-calowych felgach. Turbodoładowany silnik iForce 2.4 zapewnia 278 KM, a moment obrotowy trafia na obie osie za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej przekładni. Rasowy dźwięk to zasługa zmodyfikowanego układu wydechowego.
Tacoma TRD ProRunner Race powstała, by uczcić współpracę Toyoty z Legacy Motor Club i kierowcą Jimmiem Johnsonem. Samochód zbudowano z myślą o rywalizacji w rajdach terenowych w klasie Stock Mid-Size. Podzespoły z Tacomy TRD Pro dostosowano do skróconego, dwudrzwiowego nadwozia Tacomy XtraCab. Zmodyfikowano zawieszenie, w którym wykorzystano amortyzatory FOX Quick Switch 3 (QS3) TRD Pro i przednie górne wahacze TRD, aby zapewnić lepsze osiągi w terenie. Podwozie wzmocniono osłonami ochraniającymi podzespoły z przodu, skrzynię biegów oraz tylną oś. Sztywność nadwozia dodatkowo zwiększyło zastosowanie klatki bezpieczeństwa. Kierowca i pilot korzystają z wyczynowych foteli IsoDynamic Performance. Tylną klapę zastąpiono lekką siatką, by obniżyć masę auta, a na wzmocnionej aluminium przestrzeni ładunkowej umieszczono specjalny zbiornik paliwa oraz koło zapasowe.
Na stoisku Toyoty podczas tegorocznych targów SEMA można również zobaczyć multimedialną Tundrę w odsłonie Ultimate Tailgate oraz model Suprabird Tribute, czyli GR Suprę nawiązującą do auta Richarda Petty’ego, legendy NASCAR, z 1969 r./oprac.ns/
źródło: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
5 mln Toyot z Francji
Wiadomości / News
2024.12.09
Toyota mistrzem świata producentów WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.11.26
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12