Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – Aktywnie i rodzinnie
kalendarz 29/12 2016

Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – Aktywnie i rodzinnie

Testy / Seat

Modne, uterenowione kombi ma w swojej ofercie także Seat.

Obecny Seat Leon dość szybko zyskał popularność, co potwierdzają wyniki sprzedaży. Jednocześnie po raz pierwszy w przypadku tego modelu, nabywcy mają do wyboru odmianę 3-drzwiową (SC), 5-drzwiową, usportowioną Cupra oraz praktyczne kombi (ST). Uzupełnieniem gamy jest „uterenowione” kombi, nazwane X-Perience. W założeniach samochód podobny jest do znanych już wcześniej kompaktowych aut koncernu VW, jak Skoda Octavia Scout, czy VW Golf Alltrack.

W przypadku Seata to pierwsze tego typu auto. Sposób na uterenowione kombi jest – niby – dość prosty. Dodatkowe osłony, nieznacznie zmienione zderzaki, większy prześwit (w przypadku Leona o 28 mm) oraz – co ważne i potrzebne w tego typu samochodach – napęd czterech kół. Dodatkowo  testowy Seat podobnie jak wersja FR otrzymała 18-calowe felgi.

We wnętrzu natomiast jak w „zwykłym” Leonie. Sportowo wyprofilowane fotele, kierownica  obszyta skórą z oryg_foto-2-jpgczerwoną nicią podobnie, jak i mieszek dźwigni zmiany biegów. W testowym aucie fotele były pokryte alcantarą – drogi dodatek (3876 zł). Kierowca ma przed sobą czytelne, klasyczne zegary a obsługa poszczególnych funkcji nie sprawia żadnych trudności. Komputer pokładowy informuje kierowcę o m in. wskazaniach kompasu, czy przechyłach nadwozia. Wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h jest chyba jednak nieco przesadzone. Poza tym dobrej jakości materiały i praktyczne schowki oraz uchwyty na napoje. Choć zamykany schowek w desce rozdzielczej mógłby być nieco większy. Na pewno nie można narzekać na ilość miejsca i to zarówno z przodu jak i na tylnych siedzeniach. Pojemność bagażnika wynosząca 587 litrów to bardzo przyzwoity wynik, choć w tej kategorii Seat musi uznać wyższość „braci” z koncernu, czyli VW Golfa Alltrack (605 l.) i Skody Octavii Scout (610 l.).

W przypadku tej wersji Leona, najbardziej właściwym wyborem silnika jest jednostka TDI. 184-konny wariant potrafi zaspokoić zarówno oczekiwania kierowców oczekujących osiągów, jak i  tych, którzy nie chcą zbyt często odwiedzać stacji paliw. W warunkach miejskich zużycie paliwa wynosi ok 7,5 l/100 km. Najmocniejszy silnik wysokoprężny jest skonfigurowany z 6-biegową przekładnią DSG. Seat natychmiast  reaguje na każde dodanie gazu. Na osiągnięcie prędkości 100 km/h, Leon  X-Perience potrzebuje tylko 7,1 sek. Można zatem mówić o aucie nawiązującym nieco do klasy GTI.

Podobnie jak usportowiona wersja FR, uterenowione kombi zostało wyposażone w system Seat Drive oryg_foto-3-jpgProfile o czterech trybach pracy, umożliwiających zmianę reakcji silnika, wspomagania kierownicy, czy też oświetlenia wnętrza (czerwone w trybie sportowym). System ten jednak nie wpływa na sztywność zawieszenia. Na liście opcji znalazł się Pakiet Dynamiczny obejmujący adaptacyjne zawieszenie (DCC)+ progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Układ kierowniczy szybko reaguje na polecenia kierowcy. Jeżeli chcemy podróżować spokojnie, bez sportowych emocji, można wybrać tryb Eco, pomagający w obniżeniu zużycia paliwa. Samochód w tej wersji ma sztywniejsze zawieszenie, które pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Dla niektórych osób może wydać się nawet nieco zbyt sztywne. Standardem jest napęd czterech kół 4Drive, wykorzystujący sprzęgło Haldex.

Samochody kombi z podwyższonym zawieszeniem i napędem 4x4 stają się coraz popularniejsze. W pewnym sensie starają się nawet odbierać klientów SUV-om. Leon X-Perience jest na pewno ciekawą propozycją uniwersalnego auta, które sprawdzi się w codziennych obowiązkach, dostarczy frajdy z jazdy a napęd 4x4 i większy prześwit ułatwi jazdę po np. drogach gorszej jakości a także na śliskiej, czy zaśnieżonej nawierzchni. Ceny Seata Leon X-Perience zaczynają się od 93 000 zł (1.4 TSI 125 KM). Za wersję z silnikiem 2.0 TDI (184 KM) trzeba zapłacić 136 000 zł. W przypadku bliźniaczych konstrukcji, ceny zaczynają się od 108 990 zł w przypadku VW Golfa Alltrack i 109 860 zł za Skodę Octavia Scout – obydwa modele w wersji 1.6 TDI (110 KM).

Norbert Szwarc
Foto: autor

Podstawowe parametry techniczne Seata Leon X-Perience 2.0 TDI:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4543/1816/1478 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 184 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm przy 1750-3000 obr/min
Osiągi: (0-100 km/h): 7,1 sek.
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 5,6/4,5/4,9 l/100 km
Pojemność bagażnika: 587-1470 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Cena od: 93 000 zł (1.4 TSI 125 KM)
Cena auta testowanego: 164 115 zł

Zobacz podobne artykuły:

Ibizy Cupra nie będzie
kalendarz 31/08 2020

Ibizy Cupra nie będzie

Wiadomości / News

2020.08.31

Przedprodukcyjny hot hatch Cupra Ibiza zaprezentowany w 2018 r. nigdy nie przeszedł etapu projektowania.
Seat Leon – cztery pokolenia
kalendarz 26/07 2020

Seat Leon – cztery pokolenia

Wiadomości / Ciekawostki

2020.07.26

Od ponad 20 lat Seat Leon pozostaje wizytówką hiszpańskiej marki. Kolejne generacje pojazdu wprowadzały odważne, innowacyjne rozwiązania.
Seat rezygnuje z wersji X-Perience?
kalendarz 17/07 2020

Seat rezygnuje z wersji X-Perience?

Wiadomości / News

2020.07.17

Najnowsza generacja Leona może nie być dostępna w uterenowionej odmianie.
Najnowsze artykuły:
Samochód jako dzieło sztuki

Samochód jako dzieło sztuki

Wiadomości / News

2020.09.17

Pierwsza publiczna prezentacja elektrycznej Mazdy MX-30 w Polsce.
 Kolejne przetargi na budowę dróg

Kolejne przetargi na budowę dróg

Wiadomości / News

2020.09.17

W 2021 r. zostaną ogłoszone przetargi, które obejmą łącznie 660 km dróg krajowych.
Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach

Wiadomości / News

2020.09.17

W ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności prowadzona jest kampania pod nazwą ROADPOL Safety Days.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.