Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM - Wisz Pan? Hiszpan!
kalendarz 03/02 2017

Seat Leon ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM - Wisz Pan? Hiszpan!

Testy / Seat

Pierwszy Seat Leon powstał w 1999 roku na płycie z Audi A3. Zresztą, także wystrój kabiny bardzo przypominał kompaktowe Audi. W tym roku, III generacja Leona, którą poznaliśmy w 2012 roku, doprowadzi auto do pełnoletniości.

Od 1999 zmieniło się wiele. Leon urósł i choć powstaje nadal na płycie A3, Golfa czy Octavii (MQB), sprawia wrażenie większego i obszerniejszego. W I i II generacji auto, (wbrew pozorom, nazwa nie pochodzi od lwa tylko miasta w Hiszpanii) był hatchbackiem. W III generacji, ma także nadwozia kombi, a w opcji napęd na obie osie i możliwe jest nawet podniesione zawieszenie. Innymi słowy, ewolucja na całego.

To, co widać
Seat dostał od Volkswagena wolną rękę w dziedzinie wzornictwa. To widać. Zresztą, hiszpańska firma już pod egida VW reklamowała się, jako Audi Brand Group. I coś w tym jest, bo mechanice sprawdzonej w Wolfsburga towarzyszy finezja stylistyczna obca Niemcom i Czechom (ze Skody). A tak mniej enigmatyczne, Seat po prostu wygląda najlepiej wśród aut całej grupy. Nie inaczej jest z Leonem. Odpowiednik Golfa czy Octavii jest inny, niż reszta rodziny. W przypadku całej hiszpańskiej marki, stylistyki nie podporządkowano walorom praktycznym. Miała być finezyjna, miła dla oka. I dlatego Seat nie jest „praktisz” i „kwadratisz” a tylko… „gut”! Są więc piękne lampy z diodami LED, bardzo sportowy grill, ostre przetłoczenia na bokach auta, dynamiczny kuperek. Tak, Leon jest po prostu inny.
Nie tylko zresztą na zewnątrz. Wnętrze, niby zrobione z tego samego, co inne auta grupy, ale bliżej mu do segmentowanemu wśród aut premium Audi, niż Skodzie czy VW. Nie tylko to, jak ale też, z czego to wszystko poskładano, różni nieco Seata od reszty rodzinki. Precyzja, z jaką poskładano wnętrze jest, moim zdaniem godna segmentu premium. Fotelom czy tylnej kanapie bliżej do Audi niż Skody. Ale, plusy dodatnie nie przesłoniły mi plusów ujemnych, że pozwolę sobie zacytować klasyka. Otóż, VW Variant czy Octavia kombi to przeogromne bagażniki. VW to 605 i 1620, Octavia 610 i 1750. Seta w tym zestawieniu wygląda mizerniej. Zaledwie 580 i 1450. No cóż, bardziej sportowa stylizacja nadwozia zrobiła swoje. Kierowca i pasażerowie maja tyle samo miejsca, co u kuzynów z grupy, za to bagaż, nie…

Wytwórnia mocy
Pod maską auta pracują tylko mocniejsze jednostki napędowe. 150 i 180-konne motory benzynowe i 150-konny diesel. I tu spore zeskoczenie. W gamie VW, czyli także Skody czy Seata są wszak mocniejsze diesle. Dlaczego więc FR według Seata to tylko 150 KM z dwulitrowego diesla? Otóż, dlatego że swoją sportowość hiszpański producent stopniuje.  Mocniejsze motory idą do modeli oznaczonych, jako Cupra. Czyli, VW produkuje GTI (czy raczej, w tym wypadku GTD) i „eRkę”, Ford ST i RS-a tak Seat zdecydował… stopniować emocje. Może to słuszne, ale…
Ale, do rzeczy… dwulitrowy diesel Leona ST FR 4Drive rozwija 150 KM przy 3500 obrotach. Maksymalny monet obrotowy – 320 Nm. jest dostępny w zakresie 1750 – 3000 obr./Min. Dzięki temu auto uzyskuje pierwsza setkę już po 8,6 sekundach (dane fabryczne) i rozpędza się do 215 km/h. Pali przy tym zaskakująco mało. Według danych fabrycznych w ruchu miejskim auto powinno zaciągać około 5,4 ON, w trasie – 3,7 i w średnio 4,4. W realu nie jest aż tak super, ale… niewiele gorzej. Średnio w teście auto zadowalało się 5 litrami. W trasie zaciągało około 4,2 l, a w ruchu miejskim niewiele ponad 6. To wyniki bardziej niż zacne.

I cała reszta
Za kierownicą Leona ST FR… nic mnie nie zaskoczyło. Auto prowadzi się, podobnie jak inne z grupy VW, omalże wzorcowo. Lepiej niż niezłe zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i napęd na obie osie przenoszony przez sprzęgło lepkościowe Haldex V generacji robią robotę. Warto uzupełnić, że najnowsza odsłona napędu 4×4 SEAT-a współpracuje również z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS. Cały system działa nad wyraz precyzyjnie. W testowym aucie napęd na cztery koła przenosiła 6-stopniowa skrzynia manualna. W mojej opinii, nie jest to rozwiązanie idealne. W tej konfiguracja lepszy byłby 6-przełożeniowy automat DSG. Ale, to już trochę inny temat.,
Gwoli uzupełnienia, na pokładzie testowego auta zamontowano także system stabilizacji toru jazdy (współpracujący z XDS) oraz systemem automatycznego hamowania po kolizji. Tego systemu akurat, i na szczęście, nie sprawdzaliśmy, ale dobrze, że jest…
Czteronapędowy Leon ST FR - hit czy kit? Odpowiedź może być tylko jedna. Jeżeli na widok Golfa ziewasz z nudów a Octavia wydaje ci się równie ekscytująca, co… kolonoskopia to wybierz Leona. Ta sama, sprawdzona technologia VW. Za to ten wygląd….

Paweł Pusz

Zalety auta:
– design/wygląd
– stylistyka i ergonomia
– prowadzenie

Wady auta:
– jak na kombi, średnio pojemny bagażnik
– brak mocniejszego diesla

Podstawowe parametry techniczne Seata Leona ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4535/1816/1451/2636
Silnik: diesel 4 cylindry
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm. od 1750 - 3000 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) 8,6 s.
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Zużycie paliwa (średnie) 4,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 587/1470·Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena od: 117 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący
kalendarz 10/10 2019

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący

Testy / Testy

2019.10.10

Choć jest bliźniakiem Nissana Navary NP300 to w praktyce oba auta sporo różni.
Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...
kalendarz 01/10 2019

Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...

Testy / Testy

2019.10.01

Tym modelem Mercedes odpowiedział na rosnąca popularność Volkswagena. 
Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus
kalendarz 30/09 2019

Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus

Testy / Testy

2019.09.30

Renault wkroczył do rumuńskiej motoryzacji na początku lat 60-tych. Efektem były dwa udane auta. Najpierw, budowane na licencji Renaulta 8 – Dacia 1100. Potem, budowana na licencji Renaulta 12; Dacia 1300. Ale w latach przeło...
Najnowsze artykuły:
 „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów

„Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.10.23

21 października ruszyła IV edycja ogólnopolskiej kampanii „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo”.
42 dni na sprzedaż auta

42 dni na sprzedaż auta

Używane

2019.10.22

Jak wynika z analiz, w tym roku osoby sprzedające swoje auta czekali na kupca średnio 42 dni.
Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Wiadomości / Moto sport

2019.10.22

Ott Tänak ma przed sobą pierwszą szansę na zapewnienie sobie mistrzowskiego tytułu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.