Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM - Wisz Pan? Hiszpan!
kalendarz 03/02 2017

Seat Leon ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM - Wisz Pan? Hiszpan!

Testy / Seat

Pierwszy Seat Leon powstał w 1999 roku na płycie z Audi A3. Zresztą, także wystrój kabiny bardzo przypominał kompaktowe Audi. W tym roku, III generacja Leona, którą poznaliśmy w 2012 roku, doprowadzi auto do pełnoletniości.

Od 1999 zmieniło się wiele. Leon urósł i choć powstaje nadal na płycie A3, Golfa czy Octavii (MQB), sprawia wrażenie większego i obszerniejszego. W I i II generacji auto, (wbrew pozorom, nazwa nie pochodzi od lwa tylko miasta w Hiszpanii) był hatchbackiem. W III generacji, ma także nadwozia kombi, a w opcji napęd na obie osie i możliwe jest nawet podniesione zawieszenie. Innymi słowy, ewolucja na całego.

To, co widać
Seat dostał od Volkswagena wolną rękę w dziedzinie wzornictwa. To widać. Zresztą, hiszpańska firma już pod egida VW reklamowała się, jako Audi Brand Group. I coś w tym jest, bo mechanice sprawdzonej w Wolfsburga towarzyszy finezja stylistyczna obca Niemcom i Czechom (ze Skody). A tak mniej enigmatyczne, Seat po prostu wygląda najlepiej wśród aut całej grupy. Nie inaczej jest z Leonem. Odpowiednik Golfa czy Octavii jest inny, niż reszta rodziny. W przypadku całej hiszpańskiej marki, stylistyki nie podporządkowano walorom praktycznym. Miała być finezyjna, miła dla oka. I dlatego Seat nie jest „praktisz” i „kwadratisz” a tylko… „gut”! Są więc piękne lampy z diodami LED, bardzo sportowy grill, ostre przetłoczenia na bokach auta, dynamiczny kuperek. Tak, Leon jest po prostu inny.
Nie tylko zresztą na zewnątrz. Wnętrze, niby zrobione z tego samego, co inne auta grupy, ale bliżej mu do segmentowanemu wśród aut premium Audi, niż Skodzie czy VW. Nie tylko to, jak ale też, z czego to wszystko poskładano, różni nieco Seata od reszty rodzinki. Precyzja, z jaką poskładano wnętrze jest, moim zdaniem godna segmentu premium. Fotelom czy tylnej kanapie bliżej do Audi niż Skody. Ale, plusy dodatnie nie przesłoniły mi plusów ujemnych, że pozwolę sobie zacytować klasyka. Otóż, VW Variant czy Octavia kombi to przeogromne bagażniki. VW to 605 i 1620, Octavia 610 i 1750. Seta w tym zestawieniu wygląda mizerniej. Zaledwie 580 i 1450. No cóż, bardziej sportowa stylizacja nadwozia zrobiła swoje. Kierowca i pasażerowie maja tyle samo miejsca, co u kuzynów z grupy, za to bagaż, nie…

Wytwórnia mocy
Pod maską auta pracują tylko mocniejsze jednostki napędowe. 150 i 180-konne motory benzynowe i 150-konny diesel. I tu spore zeskoczenie. W gamie VW, czyli także Skody czy Seata są wszak mocniejsze diesle. Dlaczego więc FR według Seata to tylko 150 KM z dwulitrowego diesla? Otóż, dlatego że swoją sportowość hiszpański producent stopniuje.  Mocniejsze motory idą do modeli oznaczonych, jako Cupra. Czyli, VW produkuje GTI (czy raczej, w tym wypadku GTD) i „eRkę”, Ford ST i RS-a tak Seat zdecydował… stopniować emocje. Może to słuszne, ale…
Ale, do rzeczy… dwulitrowy diesel Leona ST FR 4Drive rozwija 150 KM przy 3500 obrotach. Maksymalny monet obrotowy – 320 Nm. jest dostępny w zakresie 1750 – 3000 obr./Min. Dzięki temu auto uzyskuje pierwsza setkę już po 8,6 sekundach (dane fabryczne) i rozpędza się do 215 km/h. Pali przy tym zaskakująco mało. Według danych fabrycznych w ruchu miejskim auto powinno zaciągać około 5,4 ON, w trasie – 3,7 i w średnio 4,4. W realu nie jest aż tak super, ale… niewiele gorzej. Średnio w teście auto zadowalało się 5 litrami. W trasie zaciągało około 4,2 l, a w ruchu miejskim niewiele ponad 6. To wyniki bardziej niż zacne.

I cała reszta
Za kierownicą Leona ST FR… nic mnie nie zaskoczyło. Auto prowadzi się, podobnie jak inne z grupy VW, omalże wzorcowo. Lepiej niż niezłe zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i napęd na obie osie przenoszony przez sprzęgło lepkościowe Haldex V generacji robią robotę. Warto uzupełnić, że najnowsza odsłona napędu 4×4 SEAT-a współpracuje również z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS. Cały system działa nad wyraz precyzyjnie. W testowym aucie napęd na cztery koła przenosiła 6-stopniowa skrzynia manualna. W mojej opinii, nie jest to rozwiązanie idealne. W tej konfiguracja lepszy byłby 6-przełożeniowy automat DSG. Ale, to już trochę inny temat.,
Gwoli uzupełnienia, na pokładzie testowego auta zamontowano także system stabilizacji toru jazdy (współpracujący z XDS) oraz systemem automatycznego hamowania po kolizji. Tego systemu akurat, i na szczęście, nie sprawdzaliśmy, ale dobrze, że jest…
Czteronapędowy Leon ST FR - hit czy kit? Odpowiedź może być tylko jedna. Jeżeli na widok Golfa ziewasz z nudów a Octavia wydaje ci się równie ekscytująca, co… kolonoskopia to wybierz Leona. Ta sama, sprawdzona technologia VW. Za to ten wygląd….

Paweł Pusz

Zalety auta:
– design/wygląd
– stylistyka i ergonomia
– prowadzenie

Wady auta:
– jak na kombi, średnio pojemny bagażnik
– brak mocniejszego diesla

Podstawowe parametry techniczne Seata Leona ST FR 4Drive 2.0 TDI 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4535/1816/1451/2636
Silnik: diesel 4 cylindry
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm. od 1750 - 3000 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) 8,6 s.
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Zużycie paliwa (średnie) 4,4 l/100 km
Pojemność bagażnika: 587/1470·Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena od: 117 tys. złotych

Zobacz podobne artykuły:

Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive  200 KM DSG7 – Widać podobieństwo
kalendarz 12/05 2021

Seat Tarraco 2,0 TDI FR 4Drive 200 KM DSG7 – Widać podobieństwo

Testy / Testy

2021.05.12

Macie wrażenie deja vu? Że gdzieś już to widzieliście? I słusznie. Bo tworząc Tarraco, Hiszpanie poszli na skróty. Zamiast bawić się długim i kosztownym procesem projektowania auta, zaadaptowali... Volkswagena Tiguana. I wysz...
Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet 48V SVHS 129 KM MT6 – Miejski gokart?
kalendarz 11/05 2021

Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet 48V SVHS 129 KM MT6 – Miejski gokart?

Testy / Testy

2021.05.11

Suzuki Swift dobiega właśnie czterdziestki. Pierwsze Swifty trafiły na rynek w 1983 roku. Obecna generacja, szósta z kolei jest z nami od 2017 roku.
Skoda Fabia Style 1,0 TSI 95 KM 5MT - Nie tylko do miasta
kalendarz 10/05 2021

Skoda Fabia Style 1,0 TSI 95 KM 5MT - Nie tylko do miasta

Testy / Testy

2021.05.10

Fabia obok Octavii to najlepiej sprzedający się model Skody. Jest też pierwszym, nowym modelem samochodu który trafił na salony po przejęciu Skody przez koncern Volkswagena.
Najnowsze artykuły:
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.