Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Seat Leon – cztery pokolenia
kalendarz 26/07 2020

Seat Leon – cztery pokolenia

Ciekawostki / Seat

Od ponad 20 lat Seat Leon pozostaje wizytówką hiszpańskiej marki. Kolejne generacje pojazdu wprowadzały odważne, innowacyjne rozwiązania.

Oprócz ciekawej stylizacji, kolejne generacje Leona wyróżniały się również sportową nutką.  Oto najważniejsze fakty o doskonale znanym także z polskich ulic modelu, który dotychczas sprzedał się w ponad 2 mln egzemplarzy.

1999 rok – pierwsza generacja. Imponujący debiut

Pierwszy model Seata, którym marka zadebiutowała w segmencie samochodów kompaktowych, zaprojektował słynny Giorgetto Giugiaro. Był to pierwszy w historii pojazd hiszpańskiej marki produkowany równocześnie w dwóch zakładach – Barcelonie i Brukseli – który oferował napęd na cztery koła i 6-biegową przekładnię. Debiutancka generacja Leona to także pierwszy model marki, który mógł się pochwalić mocą ponad 150 KM – niektóre egzemplarze miały pod maską silniki o mocy 180 KM (Leon Cupra).

– Wyraźnym wyróżnikiem Leon na tle konkurencji była jego całkowicie galwanizowana karoseria – zaznacza Michael Geue, kierujący programami antykorozyjnymi oraz rozwojem strukturalnym Seata. – Nie tylko zapewniała ochronę przed korozją, ale zarazem pozytywnie wpływała na wygląd zewnętrzny. Samochód zaskakiwał również wieloma rozwiązaniami, jak choćby zdalne otwieranie klapki wlewu paliwa, co było wtedy jeszcze rzadkością na rynku.

2005 rok – druga generacja. Sportowy styl

Walter Da Silva nadał drugiej generacji Leona wyjątkowy kształt i design. – Projektant dokonał prawdziwej rewolucji w segmencie, który trzymał się tradycyjnej stylistyki – mówi José Miguel, odpowiedzialny za rozwój podwozia Seata. – Wprowadził ikoniczne już boczne tłoczenia i przeprojektował tylne klamki, tak by samochód sprawiał wrażenie trzydrzwiowego.

Nowe wcielenie Leona zaznaczyło również swoją obecność w motosporcie. Samochód zdobył cztery tytuły dla producentów oraz kierowców w ogólnoświatowych zawodach, a w 2008 i 2009 r. zwyciężył w serii WTCC.

– Zwycięstwa były tym większym osiągnięciem, że modele kompaktowe nie mają specjalnie wyprofilowanych bagażników tylnych. A to w znacznym stopniu wpływa na niższe osiągi aerodynamiczne – dodaje Isidre López, opiekujący się kolekcją historycznych modeli Seata.

2012 rok – trzecia generacja. Styl i jakość

Za projektem trzeciego Leona stoi Alejandro Mesonero-Romanos, który postanowił nadać mu bardziej wysublimowany wygląd. To pierwszy samochód kompaktowy, w którym wprowadzono pełne oświetlenie LED. Postanowiono również rozszerzyć ofertę wersji wykończenia, by odpowiedzieć na coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania klientów. Fani marki mogli również po raz pierwszy wybrać między wariantem 5-drzwiowym, 3-drzwiowym lub rodzinnym Sportstourerem.

– W tym modelu wprowadziliśmy wyjątkowo wysoką jakość, m.in. poprzez dobór materiałów wykończeniowych czy nawet ustawienie optymalnego odgłosu otwierania i zamykania drzwi. Wiele uwagi poświęciliśmy również wnętrzu – mówi José Miguel. Zmiany zostały docenione przez rynek, co można było zauważyć w zwycięstwie Leona w licznych testach porównawczych.

2020 rok – czwarta generacja. Zaawansowana technologia

Premiera najnowszej generacji, oznacza skok technologiczny. Aktualny model jest pierwszym w pełni połączonym z otoczeniem samochodem marki, wprowadzającym innowacyjne rozwiązania również w dziedzinie bezpieczeństwa i oświetlenia. Alejandro Mesonero-Romanos nadał pojazdowi więcej osobowości, zachowując przy tym jego sportowy charakter. Model jest po raz pierwszy oferowany w aż pięciu wersjach napędu (benzynowej, wysokoprężnej, miękkiej hybrydzie, hybrydzie typu plug-in oraz niedostępnej w Polsce CNG). Leon czwartej generacji zapewnia jednocześnie niespotykaną dotychczas dowolność personalizacji./oprac. ns/

źródło: Seat


Tagi:
Seat, Seat Leon, Seat Leon generacje

Zobacz podobne artykuły:

 Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie
kalendarz 07/08 2020

Lexus RC F - 1200 KM i karbonowo-kevlarowe nadwozie

Wiadomości / Ciekawostki

2020.08.07

Tak ekstremalnego Lexusa jeszcze nie było.
Samochody do rajdów, wyścigów i driftu
kalendarz 31/07 2020

Samochody do rajdów, wyścigów i driftu

Wiadomości / Ciekawostki

2020.07.31

Jak powstają i czym się różnią?
System ESP znany od 25 lat
kalendarz 17/07 2020

System ESP znany od 25 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2020.07.17

Seryjna produkcja systemu kontroli stabilności jazdy ESP ruszyła w 1995 r. System zadebiutował w coupé Mercedesa serii 140.
Najnowsze artykuły:
Pierwszy Lexus LC Convertible trafił do nabywcy

Pierwszy Lexus LC Convertible trafił do nabywcy

Wiadomości / News

2020.08.10

Samochód w niebieskim kolorze Structural Blue trafił właśnie w ręce posiadacza.
Mini JCW Manhart, czyli GP3 F350

Mini JCW Manhart, czyli GP3 F350

Moto fanatyk / Tuning

2020.08.09

Mini w wersji John Cooper Works (JCW) GP jest najszybszym fabrycznym modelem marki, ale jak się okazuje, można jeszcze co nieco poprawić.
VW T1 Bulli – 70-latek

VW T1 Bulli – 70-latek

Moto fanatyk

2020.08.09

70 lat temu z linii produkcyjnej zakładu w Wolfsburgu zjechał van pierwszej generacji (T1) w kolorze gołębiego błękitu i podwoziem o numerze 20-1880.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.