Seat Arona FR 1.5 TSI 150 KM – Bestseller Seata
Na rynku pojawił się w 2017 roku, a dwa lata temu przeszedł lifting. Auto zajmuje wysokie miejsce, jeśli chodzi o sprzedaż. Sprawdziliśmy, czy jest to dzieło przypadku.
Pojawienie się Arony nie było przypadkowe. Wręcz przeciwnie, każdy szanujący się producent powinien mieć w swojej ofercie tego typu auto. Najlepiej, aby był to pojazd, który powstał na podłożu pojazdu z segmentu B. Ten niewielki crossover miał być niewielki, zwinny, zwrotny. I taki jest. Do tego wygląda z pazurem.
Po przeprowadzonym dwa lata temu face liftingu auto zyskało na atrakcyjności. Otrzymało nowe zderzaki, lakiery, czy wzory felg. Zmianie uległ przedni zderzak z opcjonalnymi światłami przecimgielnymi o ciekawym (są okrągłe i zamontowane tuż pod głównymi kloszami lamp).
Co przyniósł lifting wnętrza?
Przede wszystkim pojawiły się nowe materiały i dodatki. Uwagę zwracają czerwone ramki nawiewów, które po zmroku są delikatnie podświetlane. Materiał, z któych zostały wykonane są średniej jakości. Także choć wstawki imitujące aluminium wykonano z taniego plastiku, to całokształt sprawia pozytywne wrażenie. Kierownica ze spłaszczonym na dole wieńcem dodaje wnętrzu sportowego sznytu. Osobiście podobały mi się czerwone przeszycia na tapicerce, jak również opcjonalne wirtualne zegary.
Pracując nad liftingiem modelu, inżynierowie pomyśleli o podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Zakres wyposażenia pod tym względem uległ poprawie. Auto wyposażone jest w automatyczne światła drogowe, tempomat adaptacyjny, system rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowo otrzymamy czujnik martwego pola, asystent utrzymania pasa ruchu, a opcjonalnie dostaniemy również możliwość wybierania trybów jazdy.
Chociaż Arona to auto z segmentu B to pod kątem przestronności wnętrza wypada całkiem nieżle. Bagażnik ma pojemność 400 litrów, co jest wartością bardzo dobrą. Po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji jest aż 1280 litrów.
Co pod maską?
Testowe auto napędzane było topową odmianą napędową, czyli jednostką 1.5 TSI o mocy 150 KM z automatyczną skrzynią DSG. Silnik zapewnia wyjątkową dynamikę. Moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm w aucie tych gabarytów przekłada się na frajdę z jazdy. Auto jest zrywne, osiągnięcie 100 km/h zajmuje nieco ponad 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.
Co do zrywności Seata, problemem niekiedy wydawała się być trakcja, bowiem ruszając dynamicznie nawet na suchej nawierzchni możemy liczyć się z ingerencją systemów. Jak sobie radzi Arona ze zużyciem paliwa? Trzeba powiedzieć, że zejście w warunkach miejskich poniżej 7 litrów jest niemożliwe. Wynik ten oscyluje blisko 8 litrów. Nie jest to mistrz oszczędności. Pamiętajmy jednak, że auto napędzane jest najmocniejszą jednostką napędową oferowaną w Aronie.
Jak się podróżuje Aroną?
Zauważalne jest sprężyste zawieszenie, dzięki któremu pojazd prowadzi się bardzo pewnie. Nieco cierpi na tym komfort podróżowania. Na pewno to także zasługa zastosowanych 18-calowych felg Performance Machined Sport. Osobiście polecałbym bardziej komfortowe standardowe 17-calowe felgi. Generalnie autem podróżuje się w miarę komfortowo.
Na koniec parę słów o systemach pokładowych. Godna pochwalenia jest praca aktywnego tempomatu, który działa sprawnie, skutecznie, a przy tym dyskretnie. W standardzie systemów jest nie tylko tempomat, ale pakiet wspomagania jazdy czy układ kontroli odstępu Front Assist i asystenta pasa ruchu Lane Assist. Nasze auto było dodatkowo wyposażone w pakiet wspomagania jazdy XL z np. wspomnianym wcześniej aktywnym tempomatem ACC, bardziej rozbudowanym asystentem utrzymania pasa ruchu oraz asystentem podróży z asystentem jazdy w korku i układem rozpoznającym znaki drogowe.
Bez dwóch zdań Seat Arona to ciekawa propozycja na rynku. Auto zostało nieźle wyposażone. Jednak konkurencja nie śpi i Arona musi się rozpychać na rynku. Ale czyni to umiejętnie i osoby zainteresowane nabyciem crossovera mogą się jemu bliżej przyjrzeć.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- dynamiczna sylwetka auta
- ergonomia wnętrza
- dynamiczny silnik
- wyposażenie
Wady auta:
- jakość niektórych plastików
- cena
Podstawowe parametry techniczne Seat Arona 1.5 FR 1.5 TSI 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4154/1780/15437/2566 mm
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność: 1498 cm3
Moc maksymalna: 150 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 obr./min
Napęd: przód
Skrzynia: DSG-7
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s.
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,6/4,1/6,3 l
Pojemność zbiornika paliwa: 40 l
Pojemność bagażnika: 400/1280 l
Cena: od 123 700 zł
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11