Seat Arona 1.0 TSI 110 KM DSG Experience – Niech żyją crossovery!
Zadebiutował na rynku w 2017 roku, by po następnych 4 latach przejść facelifting. Od samego początku cieszy się dużym zainterowaniem. Czy nie jest to dzieło przypadku?
Na pewno nie było jego pojawienie. Każdy szanujący się producent powinien mieć w swojej ofercie tego typu auto. Najlepiej, aby był to pojazd, który powstał na podłożu auta z segmentu B. Ten niewielki crossover miał być niewielki, zwinny, zwrotny. I taki jest. Do tego wygląda z pazurem. Taka jest właśnie Arona.
Czy to jest zwykła Ibiza o zwiększonym o kilkanaście mm prześwicie i dołożeniu nakładek na błotniki? Stylistyką na pewno do niej nawiązuje. Ale podobieństwa można znaleźć również do modelu Ateca. Auto mierzy 4,15 m długości, a rozstaw osi liczy wynosi niecałe 2,57 m.
Po przeprowadzonym faceliftingu auto zyskało na atrakcyjności. Otrzymało nowe zderzaki, lakiery, czy wzory felg. Zmianie uległ przedni zderzak z opcjonalnymi światłami przecimgielnymi o ciekawym (są okrągłe i zamontowane tuż pod głównymi kloszami lamp). Testowa odmiana Xperience wyróżniała się ładnymi 18-calowymi felgami PERFORMANCE MACHINED (wymagają dopłaty). Inne jest również wykończenie grilla czy chromowana listwą oddzielającą dach od reszty nadwozia z literą X. Nadwozie w lakierze Candy White z czarnym dachem wyróżnia auto wśród tłumu. W porównaniu do wersji przed liftingiem, nowa wersja posiada reflektory z nowymi obwódlami LED-ów i lampy przeciwmgielne doświetlające zakręty. Na klapie bagażnika pojawił się zaś nowy napis Arona.
Jakie jest wnętrze?
Przede wszystkim pojawiły się w nim nowe materiały i dodatki. Uwagę zwracają niebieskie ramki nawiewów, które po zmroku są delikatnie podświetlane. Kokpit jest nowy i wykonany z lepszych materiałów. Całokształt sprawia pozytywne wrażenie. Kierownica ze spłaszczonym na dole wieńcem dodaje wnętrzu sportowego sznytu. Co nowego pojawiło się w odświeżonym modelu? Należy wspomnieć o systemie multimedialnym, bezprzewodowym Apple CarPlay’em i AndroidAuto i dwóch wejściach USB C. Ergonomia, jak to w Seacie bez zarzutu. Wszystko jest pod ręką i działa bez zarzutu.
Wnętrze Arony zapewnia komfort podróżowania dla 4 osób. Przestronność jest typowa jak w tej klasie aut. Z przodu wygodnie, z tylu akceptowalnie. Przestrzeń bagażowa Arony liczy 400 litrów. Plusem jest to, że bagażnik jest ustawny.
Zaletą auta jest jego wyposażenie. W standardzie systemów jest nie tylko tempomat, ale pakiet wspomagania jazdy czy układ kontroli odstępu Front Assist i asystent pasa ruchu Lane Assist. Nasze auto było dodatkowo wyposażone w indukcyjną ładowarkę, wirtualne zegary, czy pakiet systemów bezpieczeństwa XL. W skład tego ostatniego wchodzi m.in. aktywny tempomat, Lane Assist, pakiet Vision Plus z czujnikami parkowania, kamera i asystent parkowania.
Jakie opinie o jednostce?
Testowe auto napędzał trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 litra. Generował on moc 110 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm. Do przeniesienia napędu na przednie koła służy 7-stopniowa przekładnia DSG. Seat jest dość dynamicznym autem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Parametry te są więcej, niż wystarczające. Podobnie zadowalające jest zużycie paliwa. Poruszając się po mieście udało się osiągnąć rezultat na poziomie 6,1 litra. Zbiornik paliwa ma 40 litrów, zatem wystarczy to na przejechanie całkiem sporego dystansu.
Auto prowadzi się pewnie. Jest zwinne, dobrze się prowadzi. Podobać się może układ kierowniczy, który jest bezpośredni. Arona zachowuje sztywność zawieszenia, choć nie jest pozbawiona komfortu.
Seat Arona to ciekawa propozycja na rynku. Jej zaletą jest wyposażenie. Chociaż nie ma awangardowej sylwetki, to może podobać się. Dodatkowym plusem jest oszczędny silnik oraz wyposażenie.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- dynamiczna sylwetka auta
- ergonomia wnętrza
- dynamiczny silnik
- wyposażenie
Wady auta:
- jakość niektórych plastików
Podstawowe parametry techniczne Seat Arona 1.0 TSI 110 KM DSG Experience:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4154/1780/1543/2566 mm
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność: 999 cm3
Moc maksymalna: 110 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 2000 obr./min
Napęd: przód
Skrzynia: DSG-7
Osiągi (0-100 km/h): 10,1 s.
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Średnie zużycie: 5,9 l
Pojemność zbiornika paliwa: 40 l
Pojemność bagażnika: 400/1280 l
Cena: od 87 400 zł
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
Testy / Testy
2024.10.27
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12