Rusza Volkswagen Castrol Cup 2014
Już w najbliższy weekend na węgierskim torze Hungaroring rozpocznie się pierwszy tegoroczny wyścig Volkswagen Castrol Cup.
W tym roku zaplanowano 7 rund. Na starcie stanie 22 kierowców z 8 krajów. Na tor F1 pod Budapesztem wyjadą w dniach 25 - 27 kwietnia czołowi zawodnicy poprzedniego sezonu, a także mocna stawka debiutantów, wśród których są uczestnicy tak prestiżowych serii jak Scirocco R-Cup, Volkswagen Polo Cup czy Porsche Carrera Cup Great Britain. W stawce zawodników zobaczymy również Jerzego Dudka – byłego bramkarza Realu Madryt, FC Liverpool i reprezentacji Polski. Były reprezentant Polski miał swój debiut za kierownicą VW Golfa w ubiegłym roku. Jako kierowca VIP, wziął udział w trzech rundach Volkswagen Castrol Cup. W tym roku wystartuje we wszystkich rundach.
- W tegorocznym Volkswagen Castrol Cup startuję jako pełnoprawny zawodnik. Przygotowania trwały cały rok, a teraz - do pierwszego wyścigu zostało już tylko kilka dni. Im bliżej do startu, tym mocniej adrenalina buzuje mi w żyłach. Gdy jesteś na torze, sam w samochodzie i musisz walczyć o swoje, to zabawa się już kończy. Przeciążenia, jakie czuje się w Golfie przy 180 km/h także podnoszą emocje. To mnie strasznie kręci. Przed startem na Hungaroring jestem podekscytowany jak przed debiutem w Liverpoolu czy Realu Madryt. Jestem gotowy. Do zobaczenia na Węgrzech – mówi Jerzy Dudek.
Dodajmy, że najlepszym dotychczasowym występem Dudka w Volkswagen Castrol Cup był drugi wyścig pierwszej rundy sezonu 2013, w którym bramkarz zajął 13. miejsce.
Sesja, podczas której kierowcy ustalają kolejność startu do obu wyścigów jest szczególnie ważna na węgierskim torze. Ten obiekt nie obfituje w zbyt wiele miejsc do wyprzedzania, a zadania nie ułatwia też fakt, że tor miejscami jest bardzo wąski. Wyścigowy weekend rozpocznie się w piątek 25 kwietnia od wolnego treningu, który zostanie przeprowadzony w godz. 13:05 – 13:35. Na godzinę 16:25 – 16:55 zaplanowano drugi trening. W sobotę 26 kwietnia o godz. 8:40 rozpocznie się półgodzinna sesja kwalifikacyjna.
Jej wyniki ustalą kolejność, w jakiej na starcie do pierwszego wyścigu ustawią się zawodnicy (sobota godz. 14:00 – 14:45). Drugi najlepszy czas każdego zawodnika z kwalifikacji będzie determinował ustawienie na starcie do drugiego wyścigu. Ten zaplanowano na niedzielę 27 kwietnia (start o 10:40). W trakcie obu biegów kierowcy będą mieli do pokonania 12 okrążeń toru.
Do pierwszej rundy Volkswagen Castrol Cup 2014 wszyscy zawodnicy przystępują oczywiście z czystym kontem punktowym. W tym sezonie zwycięzca wyścigu zainkasuje 50 punktów, a kolejni kierowcy będą otrzymywać proporcjonalnie mniej punktów, aż do 20 zawodnika. Zajęcie ostatniego z punktowanych miejsc będzie nagradzane dwoma punktami. W wyścigu numer 1. i 2. schemat punktacji będzie jednak nieco inny niż w kolejnej części sezonu. Za wyniki w pierwszej rundzie kierowcy otrzymają o połowę mniej punktów niż w kolejnych występach. To oznacza, że zwycięzca wyścigu na Hungaroringu dopisze do swojego konta 25 (zamiast 50) punktów, a 20 zawodnik wzbogaci się nie o 2, lecz o 1 punkt.
Tym, co ułatwi zawodnikom wyprzedzanie na węgierskim torze i jednocześnie ubarwi rywalizację, będzie system Push – to – Pass, zamontowany w pucharowych Golfach. Podczas rundy na torze Hungaroring zawodnicy będą mogli zwiększyć moc wyścigowego Golfa o dodatkowe 50 KM (do 310 KM) 19 razy podczas jednego wyścigu. Za każdym razem zwiększy on moc auta na 10 sekund z tym, że kolejny „strzał” będzie można wykonać dopiero po 10 sekundach.
Pierwszy wyścig w nowym sezonie Volkswagen Castrol Cup zostanie rozegrany na węgierskim torze Hungaroring. Obiekt pod Budapesztem gości na swojej „nitce” Grand Prix Formuły 1 oraz inne znane serie jak GP2 czy WTCC. Jedno okrążenie toru ma długość 4381 m, a najdłuższa prosta liczy aż 700 m. Konfiguracja toru ma aż 16 zakrętów, a jego rekordzistą jest Brazylijczyk Rubens Barrichello, który w 2004 roku bolidem Ferrari F1 (model 2004) ustanowił czas jednego okrążenia wynoszący 1:18:436 s. W ubiegłym roku węgierski tor był najcięższym sprawdzianem dla automatycznych skrzyń biegów DSG zamontowanych w wyścigowych Golfach GTI. W ciągu 12 okrążeń toru każdy z zawodników zmieniał biegi w swoim samochodzie ponad 300 razy.
W najbliższy weekend na Hungaroringu rywalizować będą także zawodnicy ścigający się w innych seriach wyścigowych. Jedną z nich jest towarzyszący Volkswagen Castrol Cup cykl Porsche GT3 Cup Challenge Central Europe.
Kalendarz Pucharu Volkswagen Castrol Cup 2014:
* 25-27 kwietnia – Hungaroring (Węgry)
* 23-25 maja – EuroSpeedway Lausitz (Niemcy)
* 13-15 czerwca – Tor Poznań (Polska)
* 8-10 sierpnia – Autodrom Most (Czechy)
* 22-24 sierpnia – Slovakia Ring (Słowacja)
* 12-14 września – Automotodrom Brno (Czechy)
* 26-28 września – Tor Poznań (Polska)
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11