Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rusza rajdowy klasyk
kalendarz 08/05 2014

Rusza rajdowy klasyk

Wiadomości / Moto sport

Rozpoczyna się Rajd Argentyny – piąta eliminacja w tegorocznym serialu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.

Na zawodników czeka 405,10 km odcinków specjalnych. Różnice wysokości wynoszą ponad 1500 m, ponadto gruby szuter, przejazdy przez rzeki i serpentyny. Rajd Argentyny w pobliżu Córdoby, drugiego co do wielkości miasta w tym kraju, przyciąga co roku liczną rzeszę kibiców. A tam, gdzie spotyka się trzech Argentyńczyków, najczęściej pojawia się także grill. Dla kierowców i pilotów Rajdowych MŚ oznacza to niepowtarzalną atmosferę wielkiego narodowego święta. Wzdłuż tras odcinków specjalnych kibice stoją ciasno koło siebie i zagrzewają swoje gwiazdy do walki, a za nimi unosi się dym z rozpalonych grillów. Po raz pierwszy od prawie dziesięciu lat będą teraz świętować nowego zwycięzcę: żaden z kierowców biorących udział w tegorocznym rajdzie jeszcze nigdy nie wygrał Rajdu Argentyny. Tylko jeden z nich wie, jak wygląda tłum fanów oglądany z najwyższego stopnia podium: Mikko Markkula, pilot kierowcy Volkswagena Andreasa Mikkelsena. Markkula wygrał Rajd Argentyny 2010 razem z kierowcą Juho Hänninenem w Škodzie Fabia Super 2000. Wtedy jednak Rajd Argentyny nie należał do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata.

10 z 14 odcinków specjalnych Rajdu Argentyny zostanie rozegranych na tych samych trasach, co rok wcześniej. Dwa inne w znacznej części pokrywają się z ubiegłorocznymi. Trasa rajdu w tym roku w 84,62 procentach przebiega przez odcinki specjalne z edycji 2013. Ale to nie ułatwia zadania kierowcom i pilotom. OS „El Cóndor” jest prawdziwym, znanym na całym świecie klasykiem. Urozmaicone wyzwania są zagwarantowane: po ciasnych pętlach następują szybkie i szerokie zakręty. Do tego dochodzi specjalna pogoda na „El Cóndor” – miejscami gęsta mgła, w innych miejscach słońce. Drugi przejazd przez „El Cóndor” będzie w tym roku tak zwanym Power Stage, na którym przyznawane są dodatkowe punkty dla trzech najszybszych załóg.

Gdy World Rally Car na starcie „El Cóndor” przyspieszają do rajdowego tempa, zjeżdżają jednocześnie z najwyższego punktu Rajdu Argentyny w dolinę. Podczas gdy Rajd Meksyku rozgrywany jest na najwyższych wysokościach ze wszystkich rajdów w sezonie, rajd w Argentynie konfrontuje samochody z największą różnicą wysokości. Układ sterowania silnikiem musi zadbać o maksymalną moc zarówno na najwyższym punkcie „El Cóndor”, leżącym 2138 m n.p.m., jak i w najniższym punkcie na wysokości 620 m n.p.m., kilka metrów po starcie do odcinka specjalnego „Amboy-Yacanto”. Różnica 1518 m jest największą różnicą wysokości w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata.

Przypomnijmy, że Rajd Argentyny został rozegrany po raz pierwszy w 1980 r. Wtedy gospodarzami była prowincja Tucumán i „Automovol Club Argentino”. Zwycięzcami została niemiecka para Walter Röhrl/Christian Geistdörfer  w samochodzie Fiat 131 Abarth. Jako ciekawostkę możemy dodać, że aktualny szef FIA, Jean Todt, uczestniczył w Rajdzie Argentyny w 1981 r. jako pilot Guya Fréquelina w samochodzie Talbot Sundbeam Lotus. W 1983 r. rajd rozgrywany był w San Carlos de Bariloche, a od 1984 r. trasa prowadzi przez prowincję Córdoba. Rajd Argentyny 2010 był rozegrany w ramach Intercontinental Rally Challenge (IRC) i nie należał do kalendarza Rajdowych MŚ. Pilotem, który odniósł wtedy najwięcej zwycięstw był Mikko Markkula, swojego czasu jeżdżący z Juho Hänninen w Škoda Fabia Super 2000, a od 2013 r. – pilot kierowcy VW Andreasa Mikkelsena.
 

Zobacz podobne artykuły:

 Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”
kalendarz 19/01 2021

Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy zajęli drugie miejsce ze stratą niespełna 14 minut do zwycięzcy, Stephane’a Peterhansela.
 Niepokojące wyniki kontroli warszawskich taksówek
kalendarz 19/01 2021

Niepokojące wyniki kontroli warszawskich taksówek

Wiadomości / Gorące tematy

2021.01.19

Ponad 17 tys. licencjonowanych taksówek jeździło po ulicach Warszawy w 2020 r. W ponad 40 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości.
Odcinkowy pomiar prędkości na A1
kalendarz 19/01 2021

Odcinkowy pomiar prędkości na A1

Wiadomości / News

2021.01.19

Odcinkowy pomiar prędkości już niedługo zacznie funkcjonować na budowanej autostradzie A1.
Najnowsze artykuły:
 Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Nasser Al-Attiyah: „To dla nas fantastyczny rezultat...”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.19

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, którzy zajęli drugie miejsce ze stratą niespełna 14 minut do zwycięzcy, Stephane’a Peterhansela.
Audi Sport customer racing  - plany na rok 2021

Audi Sport customer racing - plany na rok 2021

Wiadomości / Moto sport

2021.01.18

W kalendarzu m.in. Intercontinental GT Challenge i wyścig 24h na Nürburgring.
Elektryczny e-up! ponownie w ofercie VW

Elektryczny e-up! ponownie w ofercie VW

Wiadomości / News

2021.01.18

Po krótkiej nieobecności, która wynikała ze względów produkcyjnych, znów można zamawiać elektryczną wersję miejskiego e-up!

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.