Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rotacja opon w samochodzie
kalendarz 25/02 2014

Rotacja opon w samochodzie

Warsztat / Porady / opony

Rodzaj napędu, intensywność użytkowania auta, czy niewłaściwe ciśnienie, mogą wpływać na nierównomierne zużycie opon.

Dlatego oprócz regularnej kontroli stanu ogumienia – ciśnienia, głębokości bieżnika – zaleca się także okresową rotację ogumienia. Jest ona ważnym elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa ich użytkowników. Na czym polega i jak ją przeprowadzić?

Z reguły opony osi napędowej ze względu na fakt, że to na nich spoczywa nadanie pojazdowi ruchu, zużywają się szybciej. Jest to spowodowane intensywnością pracy jaką oś napędowa, a tym samym jej opony muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej. „Niejednolita głębokość bieżnika na różnych osiach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony, robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także, by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. technicznych Bridgestone.
 
Na co uważać

Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie ‘sezonówki’ powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon naszego auta. Jego konstrukcja – kierunkowa, symetryczna, asymetryczna – warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu. Opony Bridgestone konstruowane są według różnych wzorów bieżnika, pozostawiając możliwość rotacji zgodnie z zaleceniami producentów, począwszy od asymetrycznych po kierunkowe zimówki z rodziny lamelowanych.

Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się z oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu. „W przypadku zużycia bieżnika, w stopniu który wyklucza oponę z dalszego użytku, należy zakupić nowe ogumienie. Oczywiście istnieje możliwość wymiany jednej pary, jednak rekomendowana jest zmiana całego kompletu. W przypadku decyzji o zakupie tylko dwóch opon, powinniśmy zamontować je na osi nienapędzanej, ponieważ ma ona większą tendencję do uciekania w razie poślizgu i wymaga większej przyczepności” – dodaje ekspert.

Sposoby rotacji

Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca X. Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych, ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Warto więc po sezonie sprawdzić, czy któraś para z zimowego kompletu jest bardziej wyeksploatowana, aby w kolejnym sezonie zadbać o jej prawidłową rotację.

Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole Inside oraz Outside na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy – Ferrari, czy Aston Martin – zazwyczaj na fabrycznym wyposażeniu, jak w przypadku opon seryjnie montowanych m.in. w modelach 458 Italia czy Rapide.

Informacji o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe powinniśmy szukać w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta, specjaliści zalecają taką zamianę w pojazdach osobowych co 8 000 – 12 000 km lub wcześniej, jeśli zauważyliśmy nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nieco częściej, nawet co 6 000 km.
 
Podstawowym czynnikiem wpływającym na żywotność opony wciąż pozostaje prawidłowe ciśnienie podczas eksploatacji, dlatego zaleca się jego kontrolę minimum raz w miesiącu. Sprawdzenie ciśnienia może zaoszczędzić nawet kilka tysięcy km przebiegu opony.

 

Zobacz podobne artykuły:

Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza
kalendarz 02/07 2020

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?
kalendarz 01/07 2020

Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?

Warsztat / Porady

2020.07.01

Polscy mechanicy oceniają nowoczesne systemy ułatwiające jazdę.
Zapchany filtr oleju i paliwa
kalendarz 19/06 2020

Zapchany filtr oleju i paliwa

Warsztat / Porady

2020.06.19

Przyczyny i potencjalne skutki dla silnika.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/
Najnowsze artykuły:
 Blisko 120 aut na otwarcie sezonu WSMP

Blisko 120 aut na otwarcie sezonu WSMP

Wiadomości / Moto sport

2020.07.04

Inauguracja sezonu Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski zapowiada się ekscytująco - Gosia Rdest, Robert Lukas i Mateusz Lisowski to największe gwiazdy weekendu na Torze Poznań.
Rusza sezon kartingowy 2020

Rusza sezon kartingowy 2020

Wiadomości / Moto sport

2020.07.03

Po długich miesiącach oczekiwania wreszcie rusza sezon kartingowy w Polsce.
„Historie Alfy Romeo” - rozdział dziesiąty

„Historie Alfy Romeo” - rozdział dziesiąty

Moto fanatyk

2020.07.03

Giulia i Stelvio reprezentujące 110 lat włoskiej doskonałości.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.