
Rośnie popyt na używane auta dostawcze
Samochody dostawcze to nieodzowne narzędzie pracy w wielu branżach, takich jak np. kurierska.
Liczbę tych aut szacuje się w Polsce na blisko 2,5 mln, a każdego roku rejestrowanych jest średnio 60 tys. kolejnych. Ponad połowa z nich pochodzi z rynku wtórnego, na którym dominują pojazdy po wynajmie długoterminowym czy poleasingowe. Dzieje się tak, ponieważ takie samochody są młode, przez co ich stan jest dobry, a cena znacznie niższa niż auta z salonu. Są także sprawdzone pod względem technicznym, regularnie i prawidłowo serwisowane, ich przebieg jest autentyczny oraz są dostępne od ręki.
Koniunktura na auta dostawcze, czyli o ładowności do 3,5 t DMC nie słabnie. Eksperci IBRM Samar prognozują, że w 2025 r. zarejestrowanych zostanie 67,5 tys. takich samochodów. Duże zainteresowanie firm autami użytkowymi potwierdzają dane firm członkowskich PZWLP. Wyniki najnowszego badania (Barometr Flotowy 2024), przeprowadzonego wśród kilkuset polskich firm wskazują, że 39 proc. z nich zamierza zwiększyć liczbę aut dostawczych.
Oficjalne dane mówią, że mamy blisko 27 mln zarejestrowanych pojazdów w Polsce. Mniej więcej co dziesiąte auto w Polsce to samochód dostawczy do 3,5 tony, czyli tak zwany dostawczak. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za rok 2023 r. jest ich w Polsce ok. 2,3 mln.
Pojazdy dostawcze cieszą się niemal niezmienną popularnością od blisko trzech dekad. Dzieje się tak głównie z powodu, trwającego nieprzerwanie od 1989 r., szybkiego wzrostu gospodarczego naszego kraju. Według najnowszych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów od początku roku 2025 zarejestrowano w Polsce łącznie 16 289 aut dostawczych (dane na koniec marca). Powodem nieprzerwanej hossy jest m.in. trwający od lat szybki wzrost rynku e-commerce (ok. 10 proc. rocznie), ale też innych branż korzystających na co dzień z aut dostawczych.
Duże zainteresowanie używanymi autami użytkowymi potwierdzają dane nie tylko z Polski, ale i Europy. Aby zrozumieć specyfikę tego rynku warto przyjrzeć się danym dot. wieku tych samochodów. I tak: 13 proc. z nich to auta (zazwyczaj kupione w salonie lub częściej leasingowane) mające mniej, niż 4 lata. Dalsze 20 proc. jest w wieku 5-10 lat, zaś 43 proc. ma 11-20 lat. Dane te pokazują, że samochody dostawcze mają długą żywotność i mogą „zarabiać na siebie" nawet przez kilkanaście lat. Co ciekawe, choć podobnie jak w przypadku aut osobowych odstajemy nieco na niekorzyść od średniej europejskiej, to przeciętny wiek dostawczaka w Polsce jest zaledwie o 2 lata większy niż w UE i wynosi 13,6 lat. Dla porównania, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, średni wiek samochodów osobowych w Polsce wynosi 21,5 roku. Po odjęciu „martwych dusz" – czyli pojazdów faktycznie nieużytkowanych – spada on do 15,9 roku. To wciąż znacznie więcej niż średnia w Unii Europejskiej, gdzie auta mają przeciętnie 12 lat, czyli prawie o 4 lata mniej niż w Polsce.
Ponadto zauważalnym trendem nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej jest zwiększony popyt na używane małe i średnie furgony. Wynika to m.in. ze zmian w zwyczajach zakupowych – głównie przez Internet. Branża e-commerce rośnie w tempie ok. 10 proc. rocznie, co pociąga za sobą szybki rozwój firm kurierskich. Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Polsce działa dziś ponad 70 takich firm, a każda z nich posiada lub korzysta z pokaźnej floty aut. Dla przykładu Poczta Polska posiada 5 tys. pojazdów, a Inpost samych tylko dostawczych elektryków ma ponad 1000.
źródło: PZWLP
Zobacz podobne artykuły:
UE łagodzi przepisy dotyczące emisji CO2
Wiadomości / Gorące tematy
2025.05.12
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.28
Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.21
Cenna lekcja Kajetanowicza
Wiadomości / Moto sport
2025.05.18
Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2025
Moto fanatyk
2025.05.18
Dacia Sandriders rusza do Afryki
Wiadomości / Moto sport
2025.05.17