Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rajd Finlandii – różnica tylko 3,6 sek.
kalendarz 04/08 2014

Rajd Finlandii – różnica tylko 3,6 sek.

Wiadomości / Moto sport

Przed trzema ostatnimi OS-ami w niedzielę Latvala miał zaledwie 3,4 sek. przewagi.

W Finlandii, mimo wielkich oczekiwań ze strony kibiców oraz wysokiej motywacji, Latvala spokojnie podchodził do odcinków specjalnych, co przyniosło mu znakomite rezultaty: zapisał na swoim koncie 14 z możliwych 26 najlepszych czasów.

Rajd Finlandii, nazywany „ojcem wszystkich rajdów MŚ”, został zdominowany przez Jari-Mattiego Latvalę/Miikkę Anttilę i ich kolegów z zespołu VW - Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassię. W sumie obydwa duety zaliczyły 25 z 26 możliwych najlepszych czasów na odcinkach specjalnych. Kroku dotrzymywał im jedynie duet Kris Meeke/Paul Nagle z zespołu Citroëna, który wygrał jeden odcinek specjalny i ostatecznie zajął trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej. Przed kończącym rajd Power Stage różnica między Latvalą a Ogierem wynosiła zaledwie 3,7 sekundy, na linii mety zmniejszyła się do 3,6 sekundy. Wielokrotnie Latvala i Ogier podczas rywalizacji rozwijali maksymalną, ograniczoną elektronicznie prędkość 200 km/h. Niezliczone skoki, niektóre na odległość 60 metrów, wiele wzniesień ograniczających widoczność i ostre zakręty wymagały od kierowców maksymalnej precyzji. Po raz 38. w całej historii Rajdowych Mistrzostw Świata, różnica czasu między pierwszą a drugą załogą na mecie była mniejsza, niż dziesięć sekund.

Dzięki podwójnemu zwycięstwu w Finlandii, VW zwiększył swoją przewagę w kategorii konstruktorów WRC i wyprzedza Citroëna o 175 punktów. Dzięki temu w Rajdzie Niemiec marka z Wolfsburga będzie miała pierwszą piłkę meczową: jeżeli VW obroni przewagę 172 punktów, po raz drugi z rzędu zdobędzie tytuł mistrza świata konstruktorów. W Niemczech także kwestia zwycięstwa w kategorii kierowców może rozstrzygnąć się na korzyść VW. Po zakończeniu Rajdu Finlandii przewaga Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassii nad najlepszym duetem innego producenta - Madsem Østbergiem/Jonasem Anderssonem (Citroën) wynosi 121 punktów. Jeżeli po Rajdzie Niemiec przewaga ta będzie wynosić co najmniej 112 punktów, szansę na tytuł mistrzów świata w kategorii kierowców i pilotów będzie miał tylko jeden z duetów VW. Ogier/Ingrassia mają 187 punktów, Latvala/Anttila 143 punkty, a Mikkelsen 95 punktów.

Powiedzieli na mecie rajdu:

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1:
„Myślę, że kibice długo będą pamiętać tegoroczny Rajd Finlandii. Mimo, że go nie wygrałem, był to wspaniały finał z piękną walką do ostatniej sekundy. Gratulacje dla Jari-Matti i Miikki, którzy naprawdę zasłużyli na zwycięstwo przed swoją publicznością. Tym razem byli po prostu nie do pokonania. Wiedziałem już rano, że będzie bardzo trudno odrobić tę małą stratę. Gdy pokonujesz prawie cały odcinek specjalny z maksymalną prędkością, nawet 3,4 sekundy nie da się w zasadzie nadrobić, jeżeli twój rywal nie popełni żadnego błędu. Na przedostatnim oesie Julien i ja postawiliśmy wszystko na jedną kartę, ale Jari-Matti wytrzymał nasze tempo. Ogólnie był to fantastyczny weekend i fakt, że zająłem drugie miejsce, nie będzie mi spędzać snu z powiek.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2:
„Zwycięstwo tutaj, w Finlandii, to wyjątkowa chwila dla Miikki i dla mnie. Ostatni raz udało nam się to w 2010 roku i po nienajlepszym wyniku w 2013 roku taki sukces cieszy podwójnie. Od początku rajdu bardzo dobrze czułem Polo R WRC, które po raz kolejny było perfekcyjnie ustawione. Bardzo dziękuję mojemu zespołowi za doskonałą pracę. I naturalnie dziękuję wszystkim kibicom, którzy nas wspierali na trasie. Ale to zwycięstwo to była także ciężka praca. W sobotę wieczorem, gdy nie mogliśmy używać jednego z hamulców, sytuacja była trudna. Mimo to nie poddaliśmy się i walczyliśmy dalej. Jestem bardzo, bardzo zadowolony z wyniku.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9:
„Finlandia po raz kolejny była wyjątkowym rajdem, który ze względu na swój specyficzny profil jest uznawany za najtrudniejszy w całej serii WRC. Dlatego Ola i ja jesteśmy bardzo zadowoleni z czwartego miejsca. Od soboty byliśmy na komfortowej pozycji w stawce, z dobrą przewagą nad goniącymi nas kierowcami. Dlatego mogliśmy przez cały dzień jechać ostrożniej, ale na Power Stage chcieliśmy jeszcze raz zaatakować, aby zdobyć ewentualne dodatkowe punkty. Ostatecznie ukończyliśmy Power Stage tylko na czwartej pozycji, jesteśmy jednak ogólnie zadowoleni z naszej jazdy. Gratulujemy Jari-Matti i Miikka zwycięstwa w Rajdzie Finlandii. W pełni zasłużyli na sukces.”

Jost Capito, Dyr. Volkswagen Motorsport :
„Nie znam nikogo w parku serwisowym, kto by nie życzył Jari-Matti Latvali i Miikka Anttili zwycięstwa przed własną publicznością. Cieszę się z ich sukcesu, bo ciężko na niego zapracowali i osiągnęli go niesamowitą siłą woli, mimo małych trudności. Mogliśmy podziwiać najlepszego Jari-Matti w historii, z nowym nastawieniem do sportu rajdowego, maksymalnie skupionego, a jednocześnie spokojnego. Jechał w swoim własnym świecie i tylko kolega z zespołu Sébastien Ogier był w stanie z nim rywalizować. Andreas Mikkelsen również pojechał doskonale i wywalczył w tym ekstremalnie trudnym rajdzie czwarte miejsce. To doskonały wynik. Dzisiejsze podwójne zwycięstwo daje nam szansę, aby już w Rajdzie Niemiec zdobyć tytuł mistrza świata konstruktorów. Naturalnie, chcielibyśmy zrobić to w wielkim stylu, najchętniej wygrywając kolejny rajd. Po rezultacie z zeszłego roku, dobrze by było pokazać się na naszym rodzimym gruncie z najlepszej strony. Jari-Matti Latvala pokazał, jak można wygrywać mimo maksymalnej presji psychicznej z powodu startu przed własną publicznością.”

Rajd Finlandii – wyniki końcowe:

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 2:57.23,2 godz.
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 3,6 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 50,6 s
04. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1.52,5 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2.49,7 min
06. Juho Hänninen/Tomi Tuominen (FIN/FIN), Hyundai + 4.29,0 min
07. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.25,8 min
08. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 6.17,8 min
09. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 12.07,0 min
10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford + 14.44,7 min

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Finlandii – wyniki Power Stage:

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3.16,0 min
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 0,1 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 2,1 s

Klasyfikacja kierowców:
01. Sébastien Ogier, 187 punktów;
02. Jari-Matti Latvala, 143;
03. Andreas Mikkelsen, 95;
04. Mads Østberg, 66;
05. Mikko Hirvonen, 62;
06. Kris Meeke, 54;
07. Thierry Neuville, 46;
08. Elfyn Evans, 42;
09. Martin Prokop, 31;
10. Henning Solberg, 26;
 

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.