Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Prototypowe Toyoty zasilane wodorem na torze
kalendarz 04/07 2025

Prototypowe Toyoty zasilane wodorem na torze

Technika / Toyota

Za kierownicą GR Corolli H2 Concept zasiadł również Akio Toyoda.

Udoskonalona GR Corolla H2 Concept zasilana wodorem oraz model GR86 Future FR Concept wykorzystujący niskoemisyjną benzynę wzięły udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji.

Przypomnijmy, że Toyota wciąż jest jedyną marką, która rozwija wszystkie technologie nisko- i bezemisyjnych napędów. Ponadto prowadzone są prace nad silnikami spalinowymi, przystosowanymi do zasilania paliwami nie emitującymi CO2 lub o niskiej emisyjności. Testy prowadzone są podczas rajdów i wyścigów. Rywalizacja na torze pozwala zebrać wiele cennych danych ze względu na ekstremalne warunki, dlatego też nowe rozwiązania testowane są podczas japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu, w tym wyścigach 24-godzinnych.

Od 2021 r. japoński koncern rozwija wodorowy silnik spalinowy, który trafił do prototypowej GR Corolli H2 Concept. Początkowo jednostka ta w benzynowym wariancie napędzała modele GR Yaris i GR Corolla, zasilane wodorem w stanie gazowym. W 2023 r. zaprezentowano pierwszy na świecie prototyp na ciekły wodór jako paliwo. W pierwszej fazie rozwoju producent koncentrował się na zwiększaniu trwałości pomp ciekłego wodoru oraz opracowywaniu technologii, jak chociażby owalne zbiorniki wydłużające zasięg. W ubiegłorocznym 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji samochód zdołał pokonać 30 okrążeń na jednym tankowaniu wodoru.

W tym roku GR Corolla H2 Concept, której jednym z kierowców był Akio Toyoda, przejechała 468 okrążeń w ciągu 24-godzinnej rywalizacji, co było możliwe dzięki wprowadzeniu kolejnych modyfikacji do zasilanego wodorem napędu.

Jedną z najważniejszych innowacji jest technologia przełączania trybu spalania wodorowego, dzięki której silnik automatyczne przełącza się między spalaniem stechiometrycznym (wysoka moc), a spalaniem ubogim (większa wydajność paliwowa), w zależności od nacisku na pedał gazu. Do tej pory Toyota skupiała się na udoskonaleniu spalania stechiometrycznego, by moc wodorowej jednostki była podobna do silników zasilanych benzyną. Teraz testowano technologię umożliwiającą płynne przejście na spalanie ubogie, co może mieć zastosowanie w przyszłych modelach produkcyjnych.

W aucie zastosowano także nowy zawór tankowania, zapewniający szybsze i bezpieczniejsze uzupełnianie wodoru. Konstrukcja zaworu została zmieniona, ponieważ dotychczasowe otwieranie i zamykanie go odbywało się za pomocą zewnętrznego siłownika, co ograniczało przepływ i utrudniało zapewnienie szczelności w temperaturze -253 stopni Celsjusza. Nowa konstrukcja z tłokiem wewnętrznym zwiększyła przekrój przepływu i skróciła czas tankowania o około 30 proc. Rezygnacja z siłownika zewnętrznego zmniejszyła też masę auta o 2 kg, poprawiając przy tym szczelność i wpływając na bezpieczeństwo.

Kolejne kilogramy udało się zredukować dzięki wykorzystaniu aluminiowych wiązek elektrycznych. Część z nich wykonano z aluminium zamiast miedzi, by wyeliminować problem korozji, ograniczyć koszty i zmniejszyć masę o 18 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami.

Na torze Fuji przetestowano także model GR86 Future FR Concept, który zasilany był niskoemisyjną benzyną E20. Niskoemisyjna benzyna (E20) to paliwo, w którym około 20 proc. stanowi bioetanol produkowany w wyniku fermentacji glukozy i innych składników pochodzących z roślin, takich jak kukurydza i trzcina cukrowa. Rośliny te pochłaniają CO2 w trakcie wzrostu, dzięki czemu bioetanol jest paliwem o niższej emisji w porównaniu do paliw kopalnych.   

Prototypowa GR86 Future FR Concept w 24-godzinnym wyścigu pokonała 523 okrążenia, udowadniając tym samym, że silnik spalinowy dobrze poradził sobie z paliwem o obniżonej emisyjności podczas niemal nieprzerwanej pracy. 

Według Toyoty, przyspieszenie wdrażania niskoemisyjnych paliw ciekłych, zaczynając od niskoemisyjnej benzyny, będzie kluczowe do osiągnięcia neutralności węglowej także w przypadku istniejących pojazdów./oprac.ns/

Foto: Toyota


Tagi:
Toyota, Akio Toyoda, Toyota GR Corolla H2 Concept, Toyota GR86 Future FR Concept, wodór, niskoemisyjne paliwa

Zobacz podobne artykuły:

Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata WRC
kalendarz 20/10 2025

Toyota piąty raz z rzędu mistrzem świata WRC

Wiadomości / Moto sport

2025.10.20

Zespół Toyoty wywalczył podwójne podium w Rajdzie Europy Centralnej.
Toyota z rekordem zwycięstw
kalendarz 15/09 2025

Toyota z rekordem zwycięstw

Wiadomości / Moto sport

2025.09.15

Wygrana w Rajdzie Chile to 103. zwycięstwo Toyoty w WRC.
Toyota Corolla po liftingu
kalendarz 12/09 2025

Toyota Corolla po liftingu

Wiadomości / News

2025.09.12

Popularny model otrzymał wygląd Priusa.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.

Wiadomości / News

2025.11.15

Firma planuje wprowadzać nowy model co roku.
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych

Bezpieczeństwo

2025.11.15

Dzień ten przypomina, że za każdą liczbą kryje się ludzkie życie.
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie

Wiadomości / Moto sport

2025.11.14

Nowa klasa łącząca dwie dyscypliny.