Premiera na Techno Classica 2020: VW e-Bulli
Przyszłość klasycznych modeli - nadwozie i konstrukcja VW T1 „Samba Bus” połączone z elementami współczesnego, elektrycznego układu napędowego.
Coraz większa liczba posiadaczy historycznych Volkswagenów Transporter znanych także jak Bulli, Combi, czy Mikrobus, chciałaby poruszać się swoimi klasycznymi autami bezemisyjnie – z wykorzystaniem nowoczesnego, elektrycznego układu napędowego. Wychodząc tym oczekiwaniom naprzeciw, marka Volkswagen Samochody Dostawcze przygotowała model e-Bulli i pokazuje, jak może w przyszłości wyglądać takie zabytkowe auto. Łączy w ten sposób przyjemność z poruszania się „klasykiem”, z czystą, bezemisyjną jazdą. Pierwszy elektryczny VW Transporter powstał w roku 1972. Zbudowano go na bazie modelu T2. e-Bulli z roku 2020 bazuje natomiast na T1 „Samba Bus” wyprodukowanym w roku 1966. Ten konkretny egzemplarz trafił najpierw do Los Angeles, ale po latach wrócił znów do Europy. Teraz został odbudowany i wyposażony w nowoczesny, elektryczny układ napędowy. Szerokiej publiczności Volkswagen Samochody Dostawcze pokaże e-Bulli po raz pierwszy podczas targów Techno Classica w Essen, w dniach 25-29 marca.
Jazda starym, klasycznym samochodem po takich metropoliach jak Paryż czy Londyn, z powodu przepisów środowiskowych staje się coraz trudniejsza i coraz droższa. Z drugiej jednak strony, coraz więcej ludzi takie pojazdy posiada i myśli o tym, by wyposażyć je w elektryczny napęd. Z myślą o nich, VW opracował model e-Bulli – auto bazujące na historycznym modelu, ale z nowoczesnym, elektrycznym napędem.
Elektryczny układ napędowy „Samba Busa” zbudowany jest w całości z komponentów i baterii wytwarzanych w Grupie Volkswagen. Składają się na niego podzespoły wykorzystywane w najnowszych elektrycznych autach oferowanych przez koncern. e-Bulli jest zatem najbardziej zaawansowanym etapem rozwoju zeroemisyjnych technologii marki. W związku z tym, ten pokazowy samochód otrzymał również nowe, bezpieczne podwozie.
Jednocześnie Dział Stylistyki Volkswagen Samochody Dostawcze, we współpracy z działem opiekującym się samochodami zabytkowymi Volkswagen Samochody Osobowe, opracował zupełnie nową koncepcję wnętrza i wyglądu zewnętrznego auta, będącą jednocześnie awangardową i klasyczną stylistycznie. W ten sposób e-Bulli stał się „pomostem” pomiędzy historycznym modelem T2 Elektro Transporter (1972-1979), a futurystycznym ID.Buzz, który wjedzie na rynek w 2022 r.
Pierwsze szkice, które powstały w centrum projektowym Volkswagen Samochody Dostawcze pokazują, że e-Bulli to zaawansowany technicznie, ale nadal klasyczny samochód dla „podróżników w czasie”. Projektanci z wyczuciem i finezją zmodernizowali ten będący ikoną motoryzacji pojazd. Zadbano o detale, tak jak np. okrągłe, diodowe reflektory. Dopiero jednak zaglądając przez okna do wnętrza samochodu można zauważyć, że nie wszystkie jego elementy wyglądają jak w klasycznym T1.
Projektanci wnętrz zmienili wiele elementów w środku, nie zapominając jednak o koncepcji przyświecającej oryginałowi. Nowością są z pewnością skórzane fotele i dźwignia automatycznej skrzyni biegów zlokalizowana pomiędzy fotelami. Podłogę, wyglądającą niczym pokład statku, zrobiono z litego drewna. W połączeniu z dużym, składanym dachem, ten „Samba Bus” jednoznacznie przywodzi na myśl marynistyczne skojarzenia.
Uwagę zwraca także kokpit, oparty na klasycznym wzorcu, ale z nowoczesnym prędkościomierzem, w obrębie którego znalazły się diody pokazujące aktualny bieg automatycznej przekładni (P, R, N, D). Ponadto szczególny detal – stylizowany symbol Bulli - umieszczono w centrum prędkościomierza. Sterować różnymi funkcjami auta można z poziomu tabletu umieszczonego w konsoli w suficie. Tablet ten daje też dostęp do wielu informacji.
Więcej informacji na temat e-Bulli poznamy bliżej daty rozpoczęcia targów Techno Classica./ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21