Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Prawie 43 proc. rynku wtórnego należy do diesla
kalendarz 05/11 2020

Prawie 43 proc. rynku wtórnego należy do diesla

Gorące tematy

Rynek diesla w Polsce wciąż ma się całkiem dobrze i na razie nie zanosi się na szybkie zmiany.

Wbrew światowym trendom i wzmożonej promocji elektromobilności, diesel w Polsce wciąż cieszy się zainteresowaniem klientów. Co prawda jego udział znowu nieco się zmniejszył i wg danych autobaza.pl w porównaniu z I półroczem spadł o 2 pkt. procentowe - z 44 proc. na 42 proc. Jednak nadal zajmuje znaczącą pozycję na rynku wtórnym.

Paradoksalnie ma na to wpływ silna promocja elektromobilności w krajach Europy Zachodniej. Stosowane tam zachęty w postaci dopłat i ulg oraz coraz bardziej negatywny PR diesla powoduje, iż dotychczasowi użytkownicy aut z tym napędem przesiadają się na modele benzynowe, hybrydowe czy elektryczne.

Niechęć do diesla sprawia, iż zyskuje on atrakcyjne ceny. A to jest bardzo na rękę handlarzom, którzy w ten sposób mogą sobie zrekompensować straty związane z lockdownem i wysokim kursem euro. I dopóki taka sytuacja będzie miała miejsce, dopóty diesel będzie drugą siłą na polskim rynku wtórnym.

Ponadto klient rynku wtórnego w Polsce kieruje się przede wszystkim ceną auta. Ewentualne zagrożenia dla środowiska są dla niego zbyt mało istotne, aby miały wpływ na jego decyzję zakupową.

Na razie diesel zszedł na drugi plan. To auta z silnikami benzynowymi stanowią zdecydowaną większość, bo aż 55,4 proc. podaży, w tym auta benzynowe z LPG - 5,9 proc. Hybrydy stanowią 1,4 proc. - czyli odnotowujemy minimalny wzrost o 0,34 punkta procentowego w stosunku do danych za I półrocze 2020.

Natomiast elektryki na rynku wtórnym to wciąż znikoma ilość - zaledwie 0,24 proc. podaży. Jednak uwagę zwraca fakt wzrostu podaży o 50 proc. w stosunku do I półrocza 2020, gdzie podaż pojazdów elektrycznych kształtowała się na poziomie 0,16 proc. wszystkich ofert.

Podsumowując, rynek diesla w Polsce jeszcze długo będzie miał się dobrze, zważywszy na fakt napływu do Polski w najbliższych latach samochodów spalinowych w tym niechcianych w Europie Zachodniej starszych diesli.

Na pewno w najbliższych latach da się zauważyć duże różnice w strukturze aut ze względu na rodzaj silnika pomiędzy rynkiem pierwotnym i wtórnym.

„Rynek pierwotny szybciej wyprze diesle, jednak na rynku wtórnym będą one zajmowały znaczące miejsce jeszcze kilka ładnych lat” - twierdzi Piotr Korab współwłaściciel serwisu autobaza.pl.

Ten stan rzeczy zacznie się zmieniać dopiero, gdy na rynku zaczną dominować tańsze hybrydy czy elektryki, a Polacy ostatecznie przekonają się do tych ostatnich i znikną bariery związane z ich użytkowaniem.

źródło: VIN-Info/PAP


Tagi:
diesel, rynek wtórny, rynek diesla, popularność diesle, rodzaje napędów, elektromobilność, silniki benzynowe, hybrydy

Zobacz podobne artykuły:

W przyszłym roku w Europie do utylizacji może trafić 600–700 tys. aut
kalendarz 23/11 2020

W przyszłym roku w Europie do utylizacji może trafić 600–700 tys. aut

Wiadomości / Gorące tematy

2020.11.23

Branża liczy na decyzję polskiego rządu jeszcze w listopadzie.
Wodór - paliwo przyszłości
kalendarz 18/11 2020

Wodór - paliwo przyszłości

Wiadomości / Gorące tematy

2020.11.18

Jednym z "paliw przyszłości", dzięki którym będziemy mogli wyeliminować emisję CO2 przy produkcji energii, jest wodór.
 W tych miastach zatankujesz do pełna
kalendarz 12/11 2020

W tych miastach zatankujesz do pełna

Wiadomości / Gorące tematy

2020.11.12

Gdzie najtaniej kupisz paliwo!
Najnowsze artykuły:
Używane SUV-y wyprzedzą kombi?

Używane SUV-y wyprzedzą kombi?

Używane

2020.11.23

Dużą popularnością na rynku używanych aut cieszą się pojazdy w wieku do 4 lat.
BMW X6 2020 Hamann  - Prowokator

BMW X6 2020 Hamann - Prowokator

Moto fanatyk / Tuning

2020.11.23

Po metamorfozie Hamanna X6 wygląda dość złowrogo.
Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec

Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec

Moto fanatyk

2020.11.22

Model ten ze stałym napędem czterech kół, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.