Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Porsche 911 S Targa po fabrycznej renowacji
kalendarz 26/12 2020

Porsche 911 S Targa po fabrycznej renowacji

Moto fanatyk / Porsche

Gdzieś w opuszczonym garażu w USA stał zapomniany egzemplarz Porsche 911 S Targa, który dzięki renowacji otrzymał drugą młodość.  

Jego właściciel, wieloletni kolekcjoner i pasjonat Porsche, odnalazł samochód w USA. „Targa stała tam przez prawie 40 lat – w garażu bez drzwi, przykryta plastikową plandeką. Wyglądało to tak, jakby ówczesny właściciel po prostu zapomniał o swoim wozie” – powiedział Uwe Makrutzki, szef działu fabrycznej renowacji Porsche Classic w Porsche AG. „24 stycznia 1967 r. ten egzemplarz 911 S Targa trafił do dealera Porsche Hülpert w Dortmundzie. Jego renowacja była dla nas czymś szczególnym – w końcu w Zuffenhausen z powrotem zawitało jedno z pierwszych 911 Targa”.

Wczesne 911 Targa to wersja z „miękką” szybą – zamiast szklanego tylnego okna, dostępnego od 1967 r., auto ma miękką szybę z tworzywa sztucznego. Od końca 1966 do 1968 r. Porsche zbudowało jedynie 925 egzemplarzy 911 Targa z silnikiem w wersji S, z krótkim rozstawem osi i miękką szybą. Prezentowany egzemplarz tego rzadkiego modelu był w opłakanym stanie. Po okresie, gdy służył jako samochód demonstracyjny u dealera Porsche, w 1969 r. został sprzedany klientowi z USA. Od 1977 do końca 2016 r. stał w garażu w Long Beach w stanie Nowy Jork. Jedynym  pocieszeniem był fakt, że egzemplarz był kompletny, co miało szczególnie znaczenie ze względu na opcjonalne dodatki, jak ogrzewanie postojowe Webasto, przyciemniana przednia szyba, radio Blaupunkt Köln, skórzane fotele, halogenowe światła przeciwmgłowe i zewnętrzny termometr.

Dział fabrycznej renowacji Porsche Classic miał nie lada wyzwanie - jak choćby poszukiwanie autentycznych drobnych części, na przykład zaciski do kabli, dławiki gumowe czy zatyczki uszczelniające do 2.0-litrowego silnika S (160 KM). „Nie było mowy o replikach od zewnętrznych dostawców. Na szczęście w takich przypadkach możemy sięgnąć do naszej własnej »skarbnicy«” – powiedział Makrutzki. Porsche Classic ma nie tylko dostęp do centralnego magazynu, w którym obecnie znajduje się ponad 60 tys. różnych oryginalnych części zamiennych, ale dysponuje również oryginalnymi maszynami i narzędziami do prostowania i pomiarów ramy oraz arkuszami z danymi i rysunkami technicznymi.

Kolejnym wyzwaniem była zewnętrzna powłoka dachu Targa. „Współczesny materiał ma inne ziarno i jest bardziej wytrzymały niż oryginał. Ale naszemu klientowi nie przypadło to do gustu – dlatego specjalnie na potrzeby tego projektu przygotowaliśmy pokrycie, które wygląda identycznie jak oryginalne. Mimo wieloletniego doświadczenia nasi eksperci nie od razu uzyskali oczekiwany efekt – dopiero stopniowo uzyskali odpowiednie wykończenie, metodami klejenia i szycia” – objaśnił Makrutzki. Teraz z ich pracy może jednak skorzystać ktoś jeszcze: w magazynie czeka już odpowiednie współczesne poszycie dachowe dla kolejnego egzemplarza 911 Targa z miękką szybą.

Właściciel odnawianego egzemplarza miał również specjalne życzenie co do powłoki pokrywającej elementy podwozia, silnika i układu dolotowego: zamiast stosowanej obecnie, wyjątkowo wytrzymałej powłoki proszkowej, zdecydował się na autentyczność i zastosowanie dwuskładnikowej farby w czarnym kolorze – co odpowiada oryginalnemu stanowi z 1967 r.

Prace nad nadwoziem 911 Targa pochłonęły ok. 1000 godzin; następnie karoseria została ręcznie polakierowana na ten sam kolor, jaki miała ponad 50 lat temu – Polo Red. A ponieważ właściciel chciał mieć samochód sportowy nie tylko jako obiekt kolekcjonerski, ale i nim jeździć, zdecydował się na nałożenie na lakier dodatkowej powłoki ochronnej z subtelnym efektem zmatowienia. Ponieważ nie wymaga ona stosowania kleju, nawet po wielu latach można usunąć ją bez żadnych pozostałości.

W sumie przywrócenie pierwszego 911 S Targa dostarczonego w Niemczech do fabrycznego stanu, zajęło ponad trzy lata. Kolejny projekt właściciela 911 Targa, a zarazem zapalonego kolekcjonera Porsche stoi już w warsztacie Porsche Classic i czeka na odrestaurowanie. To bardzo wczesny egzemplarz 928.

Przypomnijmy, że producent zaprezentował 911 Targa podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w 1965 r. jako pierwszy tzw. bezpieczny kabriolet – wyposażony w pałąk o szerokości około 20 cm, zdejmowany dach oraz dodatkowy, tylny miękki minidach z plastikową szybą. W ten sposób, producent odpowiedział na toczącą się w USA dyskusję, w której kabriolety określano jako pojazdy niebezpieczne. Niedługo potem w ofercie pojawiło się panoramiczne tylne okno z ogrzewaniem. Nazwa wariantu z otwartym dachem – Targa – nawiązywała do wyścigu wytrzymałościowego Targa Florio na Sycylii, w którym Porsche miało już wówczas na koncie cztery zwycięstwa. Dopłata do wersji Coupé wynosiła 1400 marek niemieckich.

Co roku w ręce rzemieślników Porsche Classic trafia około 70 aut – w celu częściowej renowacji podzespołów, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Łącznie warsztat zatrudnia około 30 specjalistów, którzy zajmują się konserwacją, naprawą i odnawianiem samochodów klientów, od 356 po model Carrera GT. Na powierzchni 1500 m kw. swoją reprezentację mają wszystkie rzemieślnicze zawody potrzebne w fabryce, od blacharzy i lakierników przez mechaników aż po rymarzy.

Każda kompletna renowacja zaczyna się od szacowania kosztów. Na podstawie zdjęć specjaliści wyliczają przybliżony zakres prac i prawdopodobne wydatki. Jeśli kosztorys będzie zgodny z oczekiwaniami klienta, samochód trafia na przegląd do warsztatu Porsche Classic, gdzie następuje szczegółowa analiza kosztów.

Później w celu pełnej renowacji eksperci rozbierają pojazd na części. Silnik i skrzynia biegów zostają całkowicie zdemontowane, wyczyszczone i sprawdzone. Zużyte lub wadliwe elementy zostają wymienione albo, jeśli jest taka możliwość, naprawione lub odnowione – zależnie od preferencji właściciela. Po złożeniu zgodnie ze specyfikacjami układ napędowy musi jeszcze udowodnić swoją wydajność podczas testów na stanowisku badawczym.

W podobny sposób eksperci postępują z karoserią. Po usunięciu korozji wszystkie otwory w nadwoziu zostają otwarte w ramach przygotowania do kąpieli usuwającej starą powłokę. Później następuje naprawa lub wymiana elementów, które nie nadają się już do powtórnego lakierowania. Im starszy pojazd, tym więcej nakładów potrzebuje – nawet wtedy, gdy specjaliści sięgają po nowe oryginalne części. W przypadku wczesnych modeli wiele prac odbywało się metodami ręcznego rzemiosła. Następnie czas na próbny końcowy montaż całego nadwozia z wykorzystaniem nieobrobionych elementów – w celu sprawdzenia i dostosowania wymiarów oraz wyrównania szczelin. Pozwala to na dokładne spasowanie drzwi oraz pokryw.

Po tych przygotowaniach nadwozie trafia do fabrycznej lakierni i przechodzi przez tę samą linię zanurzeniowego gruntowania katodowego, co najnowsze pojazdy z Zuffenhausen – to coś, czego nie oferuje żaden inny producent samochodów na świecie. Malowanie katodowe (elektroforetyczne) poprzez zanurzenie gwarantuje pełne, bardzo odporne gruntowanie całego nadwozia. Po tych przygotowaniach kolej na ręczne lakierowanie samochodu na oryginalny kolor. Prawidłowy dobór odcienia umożliwia malowanie jednego próbnego panelu.

Po nałożeniu każdej kolejnej warstwy lakieru następuje wydłużony okres schnięcia, trwający trzy tygodnie. Ostatnim etapem kompleksowej renowacji są prace nad wnętrzem. Później całkowicie odnowiony klasyk musi jeszcze zaprezentować swoje właściwości podczas długich jazd próbnych.

Klient otrzymuje szczegółową dokumentację wszystkich prac wykonanych w warsztacie Porsche Classic w formie książki, wraz z obszernym materiałem zdjęciowym. Obejmuje ona również grawerowaną plakietkę, która potwierdza oryginalność fabrycznej renowacji Porsche Classic oraz drugą „datę urodzenia” samochodu wraz z numerem podwozia i podpisem./oprac. ns/

źródło: Porsche


Tagi:
Porsche, Porsche 911 S Targa, Porsche 911 S Targa renowacja, Porsche Classic

Zobacz podobne artykuły:

85 lat prototypów Sagitta
kalendarz 17/01 2021

85 lat prototypów Sagitta

Moto fanatyk

2021.01.17

Skoda Sagitta to odpowiednik obecnej Citigo z lat 30 XX w.
Porsche Boxster 25 Years - Jubileuszowa edycja
kalendarz 16/01 2021

Porsche Boxster 25 Years - Jubileuszowa edycja

Prezentacje / Nowości

2021.01.16

Porsche świętuje 25. urodziny gamy swoich roadsterów, prezentując specjalną edycję modelu Boxster.
Milionowe Porsche Cayenne
kalendarz 12/01 2021

Milionowe Porsche Cayenne

Wiadomości / News

2021.01.12

Z linii montażowej fabryki w Bratysławie, zjechał pod koniec roku milionowy egzemplarz modelu Cayenne.
Najnowsze artykuły:
Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.
Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Wiadomości / Moto sport

2021.01.20

Tegoroczny Rajd Monte Carlo będzie najkrótszym w historii.
Hybrydowa Honda HR-V

Hybrydowa Honda HR-V

Wiadomości / News

2021.01.20

Honda HR-V dołączy do gamy zelektryfikowanych modeli japońskiej marki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.