Porsche 911 przekracza barierę miliona egzemplarzy
Typ 991, wprowadzony w 2011 r., to jak do tej pory najbardziej zaawansowana technicznie generacja 911.
W listopadzie br. w Los Angeles miał miejsce światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. Jest to dobry moment ażeby spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.
Typ 991, wprowadzony w 2011 r., to jak do tej pory najbardziej zaawansowana technicznie generacja słynnego modelu. Samochód prezentował się jeszcze bardziej mocarnie od poprzedników, a efekt ten wzmacniały szerszy rozstaw kół oraz zwiększony o 10 cm rozstaw osi. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód sportowy Porsche, korzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder.
Nowo zaprojektowane wnętrze 991 bazowało na architekturze modelu Carrera GT. Łączy w sobie klasyczne elementy 911, takie jak pięć okrągłych wskaźników – w tym jeden jako wielofunkcyjny wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości – z nowoczesnym wzornictwem i udoskonaloną ergonomią. Kokpit wzbogacił się też o nowy system Porsche Communication Management (PCM) z ulepszoną łącznością, dotykowym ekranem oraz informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.
Lekkie nadwozie o aluminiowo-stalowej konstrukcji pozwoliło zmniejszyć masę własną o 45 kg. Bazowy 6-cylindrowy silnik miał poj. 3.4, przy czym nadal rozwijał moc 350 KM. Odmiany S generowały już moc 400 KM, a GTS – 430 KM (obie z poj. 3.8 l.).
W ramach zaktualizowanej edycji 991, wprowadzonej na rynek w 2015 r., także modele 911 Carrera korzystały z dwóch turbosprężarek. Wszystkie trzy odmiany Carrera – standardowa, S oraz GTS – napędzała trzylitrowa jednostka o mocy, odpowiednio, 370, 420 i 450 KM. Jednocześnie spadły zużycie paliwa i emisja spalin.
Nowe pułapy moc osiągały również warianty Turbo i GT, na czele z 700-konnym 911 GT2 RS. Z maksymalną prędkością 340 km/h była to najszybsza seryjna „911” w historii modelu. 911 GT3 RS z 4-litrowym wolnossącym bokserem o mocy 520 KM miało więcej rozwiązań ze świata motorsportu niż którykolwiek oferowany dotąd „cywilny” samochód Porsche.
Model 911 R powstało w limitowanej edycji 991 egzemplarzy. Szczególne miejsce zajął specjalny model przygotowany na 50-lecie 911, wyprodukowany w serii 1963 sztuk. Bardzo ważnym, wyposażony w szereg ekskluzywnych dodatków był samochód w zielonym kolorze Irish Green, który 11 maja 2017 r. zjechał z taśmy produkcyjnej fabryki w Zuffenhausen: milionowa „911”. Ten 450-konny klejnot pozostaje własnością Porsche AG.
Generacja 991 była prawdziwym bestsellerem Porsche. W okresie od 2011 r. do 31 października 2018 r. powstała w liczbie 217 930 egzemplarzy – i dalej „podbija” ten wynik. Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych „911”./oprac. ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21
Smart Concept #5 - zapowiedź
Wiadomości / News
2024.04.20
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22