Pojedynek na Sardynii
Rajd Sardynii to szósta runda w tegorocznym serialu WRC.
Kto tym razem stanie na najwyższym stopniu podium? Na starcie pojawią się dwa 315-konne Volkswageny Polo R WRC Ogiera i Latvali oraz kilkanaście innych World Rally Car – auta Citroëna, Fordai Hyundaia. Dodatkowego smaczku dodają Rajdowi Włoch wyzwania, jakie stawia zawodnikom sama trasa.
Rajd Włoch jest czwartym rajdem szutrowym z rzędu i charakteryzuje się wąskimi, pokrytymi luźnym piaskiem trasami. Na wielu odcinkach na poboczu leżą duże kamienie. Wypadnięcie z trasy grozi uszkodzeniem zawieszenia. Oprócz czystego stylu jazdy liczy się także rozsądne gospodarowanie oponami. Kierowcy WRC mają do dyspozycji maksymalnie 25 opon plus cztery użyte podczas shakedown. Także upał może być kolejnym ważnym czynnikiem w Rajdzie Włoch. W czerwcu na Sardynii panują już letnie temperatury, które szczególnie na długich odcinkach specjalnych dają się we znaki startującym.
Po raz pierwszy od 2004 r, od czasu gdy Rajd Włoch odbywa się na Sardynii, jego centrum jest Alghero. 40-tysięczne miasto na zachodzie wyspy, zwane także „małą Barceloną”, zastąpiło dotychczasowe centrum w Olbii. Start będzie miał miejsce w Cagliari. Tym, co pozostanie, jest zasadniczy charakter Rajdu Włoch. Tylko 74,65 km z łącznie 364,92 km odcinków specjalnych jest nowe w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dwa odcinki specjalne zostały połączone w nowy OS „Monte Lerno” o długości 59,13 km – najdłuższy w kalendarzu MŚ 2014. Łącznie w programie jest 17 OS-ów. Ostatni „Cala Flumini” to tzw. Power Stage z dodatkowymi punktami w kategorii kierowców i pilotów dla trzech pierwszych załóg. Niedzielny odcinek specjalny, rozpoczynający się o godz. 12:08, będzie transmitowany na żywo w telewizji.
Rajd Włoch 2014 rozpoczyna się odcinkiem specjalnym „Citta’ Di Cagliari“. W czwartek o godzinie 21:13, czyli 27 minut po zachodzie słońca, World Rally Cars wystartowali do liczącego 1,30 km odcinka prowadzącego przez dzielnicę portową w pobliżu centrum miasta. Będzie to jedyny odcinek na asfalcie. Prawdziwą atrakcją Rajdu Włoch jest jednak „Micky’s Jump” w Monte Lerno. Legendarny skok na zakończenie prawego zakrętu, gdy ziemia po prostu ucieka w dół spod kół samochodów, po perfekcyjnym „locie” Polo R WRC Sébastiena Ogiera został w 2013 roku wybrany „momentem roku w sporcie motorowym FIA”.
Premierę w Polo R WRC świętuje nowa stara para – Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N). Ola Fløene to pierwszy pilot, z którym Mikkelsen rozpoczynał swoją karierę rajdową. Obaj jeździli już razem w latach 2006 – 2012 i dwa razy z rzędu, w 2011 i 2012 wygrali w kategorii kierowców i pilotów w Intercontinental Rally Challenge (IRC), aktualnych Rajdowych Mistrzostwach Europy. Ponadto w 2012 roku brali udział w testach Volkswagen Motorsport przed Rajdowymi Mistrzostwami Świata, startując Škodą Fabią Super 2000. Andreas Mikkelsen i jego dotychczasowy pilot Mikko Markkula rozstali się za obustronnym porozumieniem. Dla Mikkelsena zmieni się „język urzędowy” w kokpicie na norweski, natomiast wypracowany system notatek pilota pozostanie bez zmian.
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21