Początki Seata w motosporcie
Moto fanatyk / Seat / Cupra
Od Formuły 1430 do Extreme E.
Początki Seata w świecie sportów motorowych sięgają lat 70. XX w. Wszystkie dotychczasowe działania (w tym m.in. powstanie Seat Sport), pozwoliły firmie na wkład w rozwój motorsportu, dając jednocześnie podstawę dla marki Cupra.
W latach 70. producent ogłosił swój start w rajdach i nowopowstałej hiszpańskiej Fórmula Nacional, od następnego roku funkcjonującej pod nazwą Fórmula 1430.
Wyścigowe samochody pucharu Fórmula Nacional korzystały z silników czterodrzwiowego Seata 1430, bazującego na Fiacie 124. Pierwsze zawody w ramach serii odbyły się na pętli Circuito del Jarama w Madrycie, na której pojawiło się dwadzieścia siedem aut. Czterodrzwiowy sedan był produkowany przez hiszpańską markę w latach 1969 - 1975. W 1973 r. model Seat 1430 w wersji GTI został wprowadzony pod nazwą 1430 Especial 1600, a popularnie był znany jako „FU”.
Kolejnym punktem zwrotnym w historii marki był rok 1971, kiedy to powstał dział pojazdów specjalnych w zakładzie produkcyjnym Zona Franca w Barcelonie. Powstał on w celu zwiększenia udziału producenta w rajdowych mistrzostwach Hiszpanii.
Seat zdecydował się na oficjalny udział w zawodach dopiero w 1972 r. podczas rajdu Luis de Baviera Criterium, z Salvadorem Cañellasem i Jorge Bablerą w zespole. Hiszpański producent wystawił do rywalizacji model 124-1600. W październiku 1972 r. Salvador Cañellas, jadący modelem 124-1600 TC wygrał po raz pierwszy w Rajdowych Mistrzostwach Europy Race, natomiast Antonio Zanini odniósł zwycięstwo w rajdzie „2000 Swerves Rally”.
Tytuł zdobyty przez Cañellasa zapoczątkował listę trofeów w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii. Zespół Seata wziął udział w 104 rajdach Mistrzostw Hiszpanii, z czego 39 wygrał, a 96-krotnie stawał na podium. W rajdowych mistrzostwach regionu Seat zwyciężył 250-krotnie, a na podium stanął ponad 750 razy. W rezultacie, marka w latach 1979-1983 zdobyła 11 tytułów mistrzowskich. W roku 1977 hiszpański producent z powodzeniem wziął również udział w Rajdzie Monte Carlo. Do startu w zawodach przygotowano model Seat 1430/124D Especial 1800 Brand Cup. Zanini zajął wówczas trzecie miejsce, zaś Cañellas czwarte.
Po pięciu latach przerwy marka postanowiła powrócić do rywalizacji. W 1985 r. wyodrębniono osobny dział sportów motorowych pod nazwą Seat Sport, który obecnie funkcjonuje pod nazwą Cupra Racing. Celem powstania tej sekcji było jeszcze większe zaznaczenie obecności marki w świecie motorsportu oraz dotarcie do młodszego pokolenia kierowców. Wraz z zainicjowaniem tej komórki hiszpański producent zdobył swoje najbardziej prestiżowe tytuły w mistrzostwach FIA. Kierowcy Seata trzykrotnie zwyciężyli wraz z modelem Ibiza Kit-Car w Mistrzostwach Świata FIA2L (lata 1996, 1997 i 1998) oraz dwukrotnie zdobyli pierwsze miejsce podczas Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych FIA z modelem Seat León (w latach 2008 i 2009).
Lata dziewięćdziesiąte to czas startów hiszpańskiego producenta w rajdach WRC. Seat wystawił wówczas do walki model Córdoba. W 1991 r. Antoni Rius został zwycięzcą Rajdu Córdoba oraz Rajdu Race, a Jose Maria Serviá wygrał Rajd Mijas i okazał się najlepszy w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii.
Istotnym wydarzeniem w historii hiszpańskiej marki, które miało wpływ na przyszłość producenta w świecie sportów motorowych, była prezentacja pojazdu koncepcyjnego działu Seat Sport podczas Salonu Motoryzacyjnego w Barcelonie w 2003 r. Ostateczna wersja pojazdu, czyli samochód wyścigowy Seat Cupra GT powstała w limitowanej wersji, a jego produkcja była mocno ograniczona. Model ten powstał z myślą o doświadczonych zawodnikach oraz zespołach, które chciały rywalizować w wyścigach torowych.
Lata 2002-2009 odznaczyły się w historii marki jako epoka Mistrzostw Samochodów Turystycznych. W 2002 r. Seat ogłosił start zawodów producenta, podczas których wystawił nową wersję modelu León Cupra R – Seat León Supercopa.
Od 2005 r. hiszpańska marka uczestniczyła również w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Seat został także pierwszym producentem, który uruchomił silnik TDI w modelu przeznaczonym do udziału w wyścigach WTCC – był to Seat León Mk2 TDI. Dzięki temu, zespół dominował przez cały sezon w 2008 r, a Yvan Muller okazał się najlepszy w klasyfikacji generalnej kierowców.
Od momentu odłączenia Cupry od Seata w 2018 r, marka angażuje się w kolejne wyzwania, w tym wyścigi FIA ETCR oraz zawody Extreme E. W Formule FIA ETCR (funkcjonującej wcześniej pod nazwą Pure ETCR), czyli rozgrywkach elektrycznych samochodów turystycznych, kierowcy startowali modelem Cupra e-Racer, który zapewnia moc nie mniejszą niż 680 KM i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy.
Cupra zaangażowała się również w inne rodzaje rywalizacji, jak np. seria wyścigowa Extreme E. Drużynę hiszpańskiej marki, ABT Cupra XE reprezentowali cenieni kierowcy i zwycięzcy m.in. słynnego Rajdu Dakar – Nasser Al.-Attiyah, Jutta Kleinschmidt oraz Klara Andersson./oprac.ns/
Foto: Seat
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Lewis Hamilton i jego zwycięskie bolidy F1
Moto fanatyk
2024.12.16
Najtańszy Rolls-Royce
Moto fanatyk
2024.12.05
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12