Pierwszy Ford Ranger był… SUV- em
Pierwsze pickupy Ford stworzył już ponad 100 lat temu.
W 1917 r. pojawił się Ford TT i od tamtej pory idea samochodu ze skrzynią ładunkową oraz dobrymi właściwościami terenowymi jest stale rozwijana. Ford TT zaczął być sprzedawany 9 lat po premierze kultowego modelu T. Miał ładowność jednej tony, mocniejszą ramę i cenę na poziomie 600 dolarów amerykańskich. W ciągu 10 lat Ford sprzedał 1,3 mln sztuk pierwszego w historii pickupa.
Sama nazwa „Ranger” w gamie Forda pojawiła się po raz pierwszy w 1949 r. Wtedy to w ofercie amerykańskiego producenta znalazł się robiony ręcznie Ford F-1 Ranger z napędem na cztery koła. Samochód powstał w oparciu o dostawczą wersję Forda, a za nadwozie i napęd 4×4 odpowiadała zewnętrzna firma Marmon-Herrington.
Ford F-1 Ranger był napędzany silnikiem o mocy 100 KM. Moment obrotowy przekazywała na cztery koła manualna skrzynia biegów. Występowała ona również w niezsynchronizowanej odmianie czterobiegowej. Samochód został wyposażony przez konstruktorów w przesuwane boczne szyby, a przestrzeń ładunkowa zmieniła się w przedział pasażerski wykończony drewnem. W latach 1949-1952 wyprodukowano 54 sztuki tego modelu.
Pierwsza ciężarówka Forda, która nosiła znaczek „Ranger” nie była pickupem, ale pojazdem uniwersalnym z napędem 4×4. Dzisiaj tego typu auto zostałoby określone mianem SUV-a.
Zanim Ford Ranger na dobre stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie pickupów występował na rynku również jako…dwudrzwiowe coupe lub czterodrzwiowy sedan produkowany przez luksusową markę Edsel należącą do Forda. Wyróżniał się awangardową stylistyką i dużą ilością wyraźnie zaznaczonych detali. Pas przedni zdobiła charakterystyczna dla tej marki owalna atrapa chłodnicy. Auto było produkowane na przełomie lat 50. i 60.
W latach 1967-1981 nazwa „Ranger” była jeszcze używana przez Forda w modelach F-100 / F-150 i oznaczała najwyższy poziom wyposażenia. Niedługo później Ranger stał się niezależnym modelem.
Pierwsza odsłona Forda Rangera pojawiła się na rynku USA w 1983 r. i już wtedy była dobrze wyposażona. Miała niezależne przednie zawieszenie, 15-calowe koła i prześwit zbliżony do swojego większego brata – modelu F-150. Druga generacja Forda Rangera trafiła na rynek w 1993 r. Odświeżone nadwozie zyskało więcej krągłości, a pod maską znalazły się mocniejsze jednostki napędowe. Nowa odsłona modelu zyskała uznanie rynku zdobywając w roku swojej premiery pierwszą nagrodę „Pickup of the Year”. W 1997 r. pojawiła się trzecia generacja Rangera. Dodajmy, że od 1998 do 2022 r. Ranger był oferowany również w wersji elektrycznej. Miał 60-konny silnik i zasięg na poziomie około 175 km. Energia była magazynowana w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, potem w niklowo-wodorowych.
W Europie Ford Ranger pojawił się w 1998 r. Specjalnie na ten rynek została przygotowana „wersja międzynarodowa”. Już od premiery oferowano pickupa z dwoma różnymi rozstawami osi, trzema wersjami kabiny i dwoma opcjami silnika. Obecnie w ofercie sprzedaży znajduje się szósta generacja tego modelu. Samochód występuje również w topowej odmianie Raptor przygotowanej przez Ford Performance. Ta rajdowa terenówka ma wyczynowe zawieszenie i silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 292 KM.
Od ośmiu lat Ranger to najlepiej sprzedający się pickup w Europie. Obecnie na rynku europejskim oferowana jest szósta generacja tego modelu w odmianach Wildtrak i Limited./oprac. ns/
źródło: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy
Prezentacje / Nowości
2024.09.19
Nissan Qashqai skoczył na bangee
Wiadomości / Ciekawostki
2024.09.14
Oryginalny Sokół Millennium został zbudowany z części samochodów
Wiadomości / Ciekawostki
2024.09.08
Pechowy piątek 13-tego na S-19
Wiadomości / News
2024.09.19
Ford Mustang GTD 2025 – Najmocniejszy
Prezentacje / Nowości
2024.09.19
Trzy lata pracy nad oponami do Mercedesa-AMG GT
Wiadomości / News
2024.09.18