Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 508 RHX - Jedyny taki...
kalendarz 09/01 2014

Peugeot 508 RHX - Jedyny taki...

Testy / Peugeot

Peugeot postawił na oryginalność. Nie po raz pierwszy zresztą. Efektem jest połączenie silnika wysokoprężnego, napędu hybrydowego oraz automatycznej skrzyni biegów i napędu na cztery koła.

To jedyne tego typu auto oferowane na rynku. Parę lat temu zapanowała moda na uterenowianie aut osobowych w nadwoziu typu kombi. Prekursorem zostało wiele lattemu Volvo V70 Cross Country. Potem na rynek trafiały m.in. Audi serii Allroud, VW Passat Cross, czy Skoda Octavia Scout. Żaden jednak producent nie odważył się pójść tak daleko jak francuski koncern.

Rzuca się w oczy

508-ka w odmianie RXH prezentuje się bardzo dobrze. W porównaniu do zwykłej odmiany odróżnia się przestylizowanymi zderzakami, nadkolami z plastikowymi nakładkami oraz listwami progowymi. Całość dopełniają srebrne i matowe czarne akcenty, które w połączeniu z brązowo-złotym lakierem dodają autu uroku.

Także wnętrze może podobać się. Jest dopracowane i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Na tunelu środkowym w oczy rzucają się dwa pokrętła. Francuzi wykorzystali patent BMW i jedno z nich służy do obsługi elementów wyposażenia (nagłośnienia czy nawigacji), jak również  komputera pokładowego. Za pomocą drugiego wybrać możemy jeden z czterech trybów jazdy, a także pracę hybrydowego układu napędowego (Auto, Sport, 4WD, ZEV).W pobliżu umiejscowiona została niewielkich rozmiarów dźwignia zmiany biegów. Jest nią sześciobiegowa zautomatyzowana skrzynia biegów (o braku pozycji parkingowej, wszystko przez konieczność zaciągania hamulca ręcznego – to typowe rozwiązanie w przekładniach tego typu).

Ładne wnętrze, ale...

Wnętrze Peugeota jest wygodne i komfortowe. Dba o to również czterostrefowa klimatyzacja, a dzięki szklanemu dachowi panoramicznemu w aucie jest widniej i dodatkowo potęgowana jest przestronność. Czy wnętrze pozbawione jest minusów? Okazuje się, że nie. Zaskoczę was, ale są nimi fotele oraz przestrzeń z przodu. Na siedzeniach (jakość tapicerki bez zastrzeżeń) będzie po prostu niewygodnie osobom wysokim lub tęższym. Przeszkadzała mi również wysoka pozycja za kierownicą. Znacznie wygodniejsza pod tym względem jest tylna kanapa. Peugeot oferuje także znacznie mniejszy bagażnik, aniżeli odmiany SW (kombi). W wyniku układu elektrycznego napędu kół tylnych i podniesionej podłogi skurczył się z 612 do 423 l. Zdziwilibyście się sądząc, że tak duże nadwozie zaoferuje wam wewnątrz sporo schowków. Jedynym jest ten znajdujący się pod uchylanym na bok podłokietnikiem (notabene jest jeszcze drugi pod deską rozdzielczą), ale akurat został tak zaprojektowany, ze drobne przedmioty po otwarciu mogą nam wypaść.

Jedyna opcja

Za napęd w aucie z napędem na obie osie odpowiada silnik wysokoprężny 2,0 HDi o mocy 163 KM mocy z zamontowaną z tyłu synchroniczną jednostką elektryczną (hybrydową) udostępniającą maksymalnie do 37 KM. Podobne rozwiązanie znajdziemy w modelu 3008.

Szkoda jednak, że auto w tej wersji dostępne jest jedynie z automatyczną skrzynią biegów, której kultura pracy pozostawia trochę do życzenia. Drażniący może okazać się szczególnie czas, w jakim zastanawia się co zrobić. Niezbyt dobrze interpretuje to czego oczekuje od niej kierowca. Wydaje się być zbyt powolna, wysoko ciągnąc obroty, co przejawia się m.in. większym zużyciem paliwa. W trybie automatycznym autu brakuje dynamiki, co może być irytujące biorąc pod uwagę to, co oferuje na papierze. Sytuację ratuję manualny tryb z łopatkami. Wówczas dynamicznie można pojechać już od 2000 obr./min. W Peugeocie 508 RHX można także ustawić w tryb Sport. Zmieniają się wówczas parametry auta. Samochód dostaje wówczas więcej wigoru, zaś wyraźnie czuje się utwardzony układ kierowniczy. Jazda na samym silniku elektrycznym (tylny napęd) jest cicha i przyjemna, ale akumulatory mają tendencję do zbyt szybkiego wyczerpywania. Mało komfortowe jest także włączanie się wówczas jednostki wysokoprężnej.

Pod kątem zawieszenia 508 RXH jest nieco twardszy od standardowych odmian modelu 508. Plusem pojazdu okazuje się być bogate wyposażenie, które oferuje. Jego lista jest długa i pod tym względem Peugeot powinien zadowolić każdego wybrednego klienta.

Czy warto zainteresować się tym autem? Według mojej subiektywnej opinii to ciekawe auto, które swoim wyglądem zewnętrznym przykuwa wzrok. Nawet byłbym w stanie wybaczyć mu większe zużycie paliwa od tego podawanego przez producenta, jak również niektóre niedociągnięcia. Jednak na mojej ocenie zaważa źle dobrana skrzynia biegów, która po prostu spowalnia temperament tego auta. Pamiętam, jak testowaliśmy odmianę kombi z tradycyjnym przednim napędem. Auto okazało się na tyle ciekawe, że bez dwóch zdań w tym wypadku miałbym swojego faworyta.

Paweł Pusz

Zalety:

-        wygląd zewnętrzny

-        jakość wykończenia

-        wyposażenie

-        cicha praca w trybie ZEV

-        napęd na obie osie

-        komfort

Wady:

-        niewielki bagażnik

 

-        głośna praca silnika wysokoprężnego

 

-        powolnie reagująca automatyczna skrzynia biegów

 

-        występuje na rynku tylko z jednym rodzajem skrzyni biegów

Podstawowe parametry techniczne Peugeota 508 RHX:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4828/1864/1525 mm

Silnik: wysokoprężny z turbodoładowaniem Common Rail oraz elektrycznych

Pojemność: 1997 cm3

Moc maksymalna: 163 KM przy 3750 obr./min oraz 37 KM przy 2000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 2000 obr./min

Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa

Napęd: 4x4

Osiągi (0-100 km/h): 8,8 s.

Prędkość maksymalna: 213 km/h

Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,0/6,6/7,4 l

Pojemność bagażnika: 423/1439 l

Pojemność zbiornika paliwa: 72 l

Cena: od 161 500 zł

galeria [gallery ids="49824,49825,49826,49827,49828,49829,49830,49831,49832,49833,49834,49835,49836,49837,49838,49839,49840,49841,49842,49843,49844,49845,49846,49847,49849,49850,49851,49852,49853,49854"]

Zobacz podobne artykuły:

Seat Ateca  1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
kalendarz 02/12 2024

Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?

Testy / Testy

2024.12.02

Seat Ateca jaki jest, każdy widzi. Chociaż hiszpańska marka uchodziła kiedyś za auto dostarczające emocji (przypomina się słynne hasło reklamowe "auto emoción"), a obecnie ma je zapewniać brend Cupra. A Seat? Stał się trochę ...
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
kalendarz 29/11 2024

Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem

Testy / Testy

2024.11.29

Mercedes GLC to hit mercedesa wśród SUV-ów. Przyjrzeliśmy się dlaczego tak się dzieje.
Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik
kalendarz 27/10 2024

Volkswagen Amarok Style V6 3.0 TDI 240 KM 4MOTION – Solidny pracownik

Testy / Testy

2024.10.27

Gdy obserwuje się rynek aut typu pickup na przełomie ostatnich lat, zauważyć możemy, że auta te przeszły ostatnio metamorfozę, tym samym upodobniając się do komfortowych aut typu SUV. Czy podobnie jest z modelem Amarok?...
Najnowsze artykuły:
Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Nowy Fiat 500 w 2032 r.

Wiadomości / News

2024.12.11

Kolejna generacja Fiata 500 będzie produkowana w zakładach w Mirafiori.
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach

Wiadomości / News

2024.12.11

Spadek sprzedaży zmusił markę do zmniejszenia punktów dealerskich.
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?

Warsztat / Porady

2024.12.11

W ostatnich latach przebojem na polskim rynku stały się dodatki ceramiczne do oleju jak np. Ceramizator, które mają zabezpieczać silnik przed nadmiernym zużyciem.