Pechito Lopez mistrzem świata WTCC
José María López jest pierwszym kierowcą z Argentyny od czasu Juana-Manuela Fangio, który zdobył tytuł mistrza świata w wyścigach samochodowych.
W dwa tygodnie po zdobyciu tytułu wyścigowego mistrza świata w klasyfikacji producentów, Citroën zapewnił sobie także tytuł wśród kierowców. Na japońskim torze Suzuka Pechito odniósł swoje dziewiąte zwycięstwo w bieżącym sezonie.
Zapewniając sobie w sobotnich kwalifikacjach pole position, José María López wykonał dodatkowy krok przybliżający go do końcowego sukcesu. W tej sytuacji do wywalczenia tytułu mistrzowskiego WTCC FIA wystarczało mu zajęcie czwartego miejsca w jednym z biegów. Jednak kierowca Citroëna C-Elysée WTCC z numerem startowym 37 zamiast wyrachowania i jazdy jedynie po niezbędne punkty postanowił pokazać pełnię swoich możliwości.
W chwili zgaśnięcia świateł, Pechito popisał się najlepszym startem w całym sezonie i zajął pozycję na czele stawki, przed Yvanem Mullerem. Sébastien Loeb, ruszający z trzeciej pozycji, miał mniej udany start i po pierwszym okrążeniu zajmował piąte miejsce – oprócz dwóch kolegów z zespołu wyprzedzali go Tom Chilton i Hugo Valente.
Dwa prowadzące Citroëny jechały jak sklejone ze sobą, zderzak w zderzak, jednocześnie zwiększając swoją przewagę nad konkurentami. Po kilku okrążeniach sytuacja zmieniła się - Yvan Muller poczuł spadek ciśnienia w jednym z tylnych kół. Obawa potwierdziła się i w połowie dystansu czterokrotny mistrz świata odpadł z walki. Zdarzenie to miało decydujący wpływ na rozstrzygnięcie rywalizacji o tytuł MŚ w klasyfikacji kierowców, niemniej pozostali zawodnicy z pełną koncentracją ścigali się dalej. José María López jako lider wyścigu zbliżał się do mety i zwycięstwa, a Sébastien Loeb kontynuował walkę i na przedostatnim okrążeniu wykorzystał pojedynek pomiędzy Chiltonem a Valente, by wyprzedzić jednego z nich i zająć w biegu nr 1 trzecie miejsce.
Za metą francuski zespół mógł powitać nowego mistrza, na którego czekali z przygotowaną koszulką z numerem 37, w niebiesko-białe pasy – barwy narodowe Argentyny. Do biegu nr 2. Loeb, Muller i López zajęli pozycje startowe 8, 9 i 10. Na pierwszym zakręcie Yvan Muller pokazał imponujący manewr, wyprzedzając swoich rywali po zewnętrznej. Pierwsze okrążenie zakończył na szóstym miejscu, przed Loebem i Lópezem.
Trzy Citroëny ustawione w klucz naciskały na piątego w stawce Hugo Valente. Kiedy na piątym okrążeniu Muller spróbował wyprzedzić konkurenta, doszło do kontaktu obu aut, wskutek czego Valente odpadł. López wykorzystał tę chaotyczną chwilę, wcisnął się w powstałą lukę i wyprzedził Loeba. Trójka C-Elysée WTCC zajęła pozycje 5, 6 i 7 i bez dalszych zmian w kolejności dotarła do mety.
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „José María López jest nowym Mistrzem Świata – to fantastyczna wieść dla Citroëna, dla Argentyny i dla serii WTCC FIA! Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że jako zespół doprowadziliśmy naszego kierowcę do zwycięstwa. Wiemy, że Pechito wyróżnia się nie tylko swoim talentem jako kierowca, lecz także wspaniałymi cechami jako człowiek. W dwa tygodnie po zdobyciu tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów świętujemy kolejny sukces naszego zespołu. Citroën Racing zgromadził w ciągu ostatniego ćwierćwiecza olbrzymie doświadczenie, czemu zawdzięcza zwycięstwa w rajdach terenowych, w WRC, a teraz również w WTCC FIA. Kluczem do naszych sukcesów, odniesionych już w pierwszym sezonie rywalizacji w nowej dyscyplinie, jest spójność i stabilność zespołu”.
José-María López: „Dzisiejsze wydarzenia są dla mnie źródłem nieopisanych emocji. Jak zawsze, w pierwszej kolejności myślę o podziękowaniach, które należą się wielu ludziom. Dziękuję mojej rodzinie. Wszystkim, dzięki którym nawet w trudnych chwilach mogłem podążać naprzód. Citroënowi, który wybrał mnie do roli kierowcy jednego z Citroënów C-Elysée. Wszystkim inżynierom i mechanikom zespołu – nie tylko tym, którzy zajmowali się moim samochodem, bo przecież pracujemy wspólnie, zespołowo. To wielkie przeżycie zwyciężyć na torze, który sam Ayrton Senna uważał za swój ulubiony i na którym zdobył dwa ze swoich tytułów mistrzowskich. Jestem dumny, że idę w jego ślady. Za wielki zaszczyt uważam także to, że po Juanie-Manuelu Fangio to ja wpisuję się na listę kierowców argentyńskich z tytułem Mistrza Świata. To dzięki niemu nasz kraj do dziś tak bardzo pasjonuje się sportem samochodowym. Jestem dumny, że moje barwy narodowe wracają na szczyt i symbolizują triumf w serii WTCC FIA”.
Sébastien Loeb: „W wyścigu numer jeden wystartowałem fatalnie – poplątałem się, manipulując przy przełącznikach procedury startowej. Na początku jechałem jako piąty i miałem duże trudności na tym torze ze znalezieniem sposobności do ataku. Utrzymywałem kontakt z poprzedzającymi mnie rywalami i wyczekiwałem okazji, która pojawiła się na krótko przed metą. Cieszę się, że znowu zająłem miejsce na podium”.
Yvan Muller: „Dla mnie osobiście ten weekend jest odwzorowaniem całego sezonu, w którym konsekwentnie mi się nie wiodło. W biegu nr 1 wkrótce poczułem, że tył się ślizga i po kilku kolejnych okrążeniach wiedziałem już, że mam przebitą oponę. W biegu drugim dobrze wystartowałem i znalazłem się za Hugo Valente. Wyprzedzenie go nie było łatwe i kiedy w końcu przypuściłem atak, niechcący spowodowałem zetknięcie się naszych aut”.
Wyniki:
kwalifikacje:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) 2:05,439
2. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) 2:05,514
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 2:05,590
4. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) 2:06,321
5. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1)
Wyścig 1:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1) +8,473
3. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +9,693
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +10,414
5. Hugo Valente (Chevrolet RML Cruze TC1) +12,153
Najszybsze okrążenie: José María López, 2:09,279
Wyścig 2:
1. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
2. Dusan Borkovic (Chevrolet RML Cruze TC1) +1,725
3. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +4,360
4. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +5,497
5. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +6,116
6. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) +6,346
7. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +6,665
Najszybsze okrążenie: Gabriele Tarquini, 2:09,063
WTCC- Klasyfikacja Kierowców:
1. José María López 422 pkt
2. Yvan Muller 305 pkt
3. Sébastien Loeb 275 pkt
4. Tiago Monteiro 174 pkt
5. Norbert Michelisz 169 pkt
WTCC – Klasyfikacja Producentów:
1. Citroën Total 927 pkt
2. Honda 649 pkt
3. Lada 371 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.05.01
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
Wiadomości / News
2024.04.29
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
Wiadomości / Ciekawostki
2024.05.01
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29