Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Pan inspektor się myli
kalendarz 15/09 2014

Pan inspektor się myli

Warsztat / Bezpieczeństwo

Marka Konkolewskiego, podinspektora w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji,  miałem  do tej pory za kompetentnego fachowca  nie tylko od spraw bezpieczeństwa lecz także  znawcę możliwości technicznych samochodów.

W tym drugim przypadku po jego wypowiedzi jaką znalazłem w portalu Autokarta w dniu 18 sierpnia br.  mam poważne wątpliwości. Chodzi o następujące  stwierdzenie: „Na suchej nawierzchni samochód z szybkości 50 km/h zatrzymuje się po 26 m. Jadąc z szybkością 60 km/h, gdy pierwszy już stoi ten drugi ma szybkość 42 km/h.’’

Czytam  z niedowierzaniem raz, drugi, trzeci… To niemożliwe. Tak długiej drogi hamowania być nie może. Nawet przed laty, gdy nie było jeszcze hamulców tarczowych. A tym bardziej teraz. Oczywiście, gdy  hamulce tarczowe przy wszystkich kołach są skuteczniejsze niż tylko na przednich.

Po pierwsze:  samochody  nie wszystkich marek mają z danej prędkości jednakową drogę hamowania.  Jedne krótszą inne nico dłuższą.

Po drugie hamując z 60 km/h  jakimkolwiek autem po 26 metrach nie może ono wytracić zaledwie 18 km/h.  To  nawet biorąc  na chłopski rozum  jest niemożliwe. Powinien  o tym wiedzieć  każdy kierowca nawet amator, a tym bardziej  policjant z Biura Ruchu Drogowego.  Droga hamowania MUSI być  i JEST znacznie krótsza.

A że  podinspektor Marek Konkolewski się myli,  świadczą  fabryczne dane  długości drogi hamowania z szybkości… 100 km/h.  Porsche - już nie pamiętam który model - zatrzymuje się zaledwie po 33 metrach! Obecnie wyniki takiej próby dla samochodów osobowych w granicach  39-41 m, to już standard. Jak więc można twierdzić, że z  prędkości 50 km/h auto  zatrzymuje się dopiero po 26 m? To po ilu zatrzyma się - zdaniem  podinspektora  Konkolewskiego – przy 100 km/h?  A jadąc 60 km/h?  Przy tak długiej drodze hamowania  o jakiej mówi podinspektor, żaden samochód nie uzyskałby homologacji ze względu na poważne zagrożenie  w ruchu drogowym.

Żeby udowodnić, że  długość hamowania z 50 km/h i 60 km/h jest znacznie  krótsza niż  twierdzi podinspektor, biorę swoje Suzuki SX4 i wyjeżdżam na próby. Na suchym asfalcie  przy szybkości 50 km/h zatrzymuję się po 17,5 m,. a z szybkości 60 km/h po 22,5 m.   Suzuki SX4  nie jest w ścisłej czołówce  najlepiej hamujących samochodów tak, jak wspomniane  Porsche, ani pośród najgorzej. Jest w średniej światowej.

Jestem gotów zademonstrować przed każdym gremium, że co do długości hamowania z obu przytoczonych prędkości o jakich wspomina  podinspektor Marek Konkolewski nie ma racji. Piszę to z opóźnieniem, bo miałem nadzieję, że będzie jakaś korekta tej wypowiedzi lecz się nie doczekałem. Zastanawiam się tylko czy  pan podinspektor mówił  to z przekonaniem czy „straszył” kierowców ze względu na ich bezpieczeństwo  i jaka to niebezpieczna szybkość owe 50 km/h i 60 km/h?

Andrzej Martynkin

 

Zobacz podobne artykuły:

Majówka 2024 – raport drogowy
kalendarz 26/04 2024

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
kalendarz 25/04 2024

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
 Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
kalendarz 05/04 2024

Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?

Bezpieczeństwo

2024.04.05

5 kwietnia obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą, który ma na celu zwrócenie uwagi na deficyt kulturalnych zachowań na drogach.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.