Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Pan inspektor się myli
kalendarz 15/09 2014

Pan inspektor się myli

Warsztat / Bezpieczeństwo

Marka Konkolewskiego, podinspektora w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji,  miałem  do tej pory za kompetentnego fachowca  nie tylko od spraw bezpieczeństwa lecz także  znawcę możliwości technicznych samochodów.

W tym drugim przypadku po jego wypowiedzi jaką znalazłem w portalu Autokarta w dniu 18 sierpnia br.  mam poważne wątpliwości. Chodzi o następujące  stwierdzenie: „Na suchej nawierzchni samochód z szybkości 50 km/h zatrzymuje się po 26 m. Jadąc z szybkością 60 km/h, gdy pierwszy już stoi ten drugi ma szybkość 42 km/h.’’

Czytam  z niedowierzaniem raz, drugi, trzeci… To niemożliwe. Tak długiej drogi hamowania być nie może. Nawet przed laty, gdy nie było jeszcze hamulców tarczowych. A tym bardziej teraz. Oczywiście, gdy  hamulce tarczowe przy wszystkich kołach są skuteczniejsze niż tylko na przednich.

Po pierwsze:  samochody  nie wszystkich marek mają z danej prędkości jednakową drogę hamowania.  Jedne krótszą inne nico dłuższą.

Po drugie hamując z 60 km/h  jakimkolwiek autem po 26 metrach nie może ono wytracić zaledwie 18 km/h.  To  nawet biorąc  na chłopski rozum  jest niemożliwe. Powinien  o tym wiedzieć  każdy kierowca nawet amator, a tym bardziej  policjant z Biura Ruchu Drogowego.  Droga hamowania MUSI być  i JEST znacznie krótsza.

A że  podinspektor Marek Konkolewski się myli,  świadczą  fabryczne dane  długości drogi hamowania z szybkości… 100 km/h.  Porsche - już nie pamiętam który model - zatrzymuje się zaledwie po 33 metrach! Obecnie wyniki takiej próby dla samochodów osobowych w granicach  39-41 m, to już standard. Jak więc można twierdzić, że z  prędkości 50 km/h auto  zatrzymuje się dopiero po 26 m? To po ilu zatrzyma się - zdaniem  podinspektora  Konkolewskiego – przy 100 km/h?  A jadąc 60 km/h?  Przy tak długiej drodze hamowania  o jakiej mówi podinspektor, żaden samochód nie uzyskałby homologacji ze względu na poważne zagrożenie  w ruchu drogowym.

Żeby udowodnić, że  długość hamowania z 50 km/h i 60 km/h jest znacznie  krótsza niż  twierdzi podinspektor, biorę swoje Suzuki SX4 i wyjeżdżam na próby. Na suchym asfalcie  przy szybkości 50 km/h zatrzymuję się po 17,5 m,. a z szybkości 60 km/h po 22,5 m.   Suzuki SX4  nie jest w ścisłej czołówce  najlepiej hamujących samochodów tak, jak wspomniane  Porsche, ani pośród najgorzej. Jest w średniej światowej.

Jestem gotów zademonstrować przed każdym gremium, że co do długości hamowania z obu przytoczonych prędkości o jakich wspomina  podinspektor Marek Konkolewski nie ma racji. Piszę to z opóźnieniem, bo miałem nadzieję, że będzie jakaś korekta tej wypowiedzi lecz się nie doczekałem. Zastanawiam się tylko czy  pan podinspektor mówił  to z przekonaniem czy „straszył” kierowców ze względu na ich bezpieczeństwo  i jaka to niebezpieczna szybkość owe 50 km/h i 60 km/h?

Andrzej Martynkin

 

Zobacz podobne artykuły:

Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów
kalendarz 19/07 2019

Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.19

Jest szansa na poprawę infrastruktury dla tej grupy użytkowników dróg.
 Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach
kalendarz 17/07 2019

Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.17

Co trzeci kierowca po raz ostatni zetknął się z wiedzą na temat udzielenia pierwszej pomocy podczas kursu na prawo jazdy.
Paliwowy kodeks początkującego kierowcy
kalendarz 16/07 2019

Paliwowy kodeks początkującego kierowcy

Warsztat / Porady

2019.07.16

Dla początkujących kierowców wizyta na stacji benzynowej może być stresująca.
Najnowsze artykuły:
 VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

Wiadomości / News

2019.07.20

Po modelach T-Cross i T-Roc, VW zamierza uzupełnić gamę o „sportowego miejskiego crossovera”.
Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Wiadomości / Ciekawostki

2019.07.20

Model Continental GT pokonał trasę najszybciej niż wszystkie dotychczasowe auta sklasyfikowane w kategorii samochodów produkcyjnych, poprawiając rekord Pikes Peak International Hill Climb o 8,4 sekundy.
BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

Wiadomości / News

2019.07.19

BMW potwierdziło, że przygotuje nowe wersje modelu M2.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.