Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Pan inspektor się myli
kalendarz 15/09 2014

Pan inspektor się myli

Warsztat / Bezpieczeństwo

Marka Konkolewskiego, podinspektora w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji,  miałem  do tej pory za kompetentnego fachowca  nie tylko od spraw bezpieczeństwa lecz także  znawcę możliwości technicznych samochodów.

W tym drugim przypadku po jego wypowiedzi jaką znalazłem w portalu Autokarta w dniu 18 sierpnia br.  mam poważne wątpliwości. Chodzi o następujące  stwierdzenie: „Na suchej nawierzchni samochód z szybkości 50 km/h zatrzymuje się po 26 m. Jadąc z szybkością 60 km/h, gdy pierwszy już stoi ten drugi ma szybkość 42 km/h.’’

Czytam  z niedowierzaniem raz, drugi, trzeci… To niemożliwe. Tak długiej drogi hamowania być nie może. Nawet przed laty, gdy nie było jeszcze hamulców tarczowych. A tym bardziej teraz. Oczywiście, gdy  hamulce tarczowe przy wszystkich kołach są skuteczniejsze niż tylko na przednich.

Po pierwsze:  samochody  nie wszystkich marek mają z danej prędkości jednakową drogę hamowania.  Jedne krótszą inne nico dłuższą.

Po drugie hamując z 60 km/h  jakimkolwiek autem po 26 metrach nie może ono wytracić zaledwie 18 km/h.  To  nawet biorąc  na chłopski rozum  jest niemożliwe. Powinien  o tym wiedzieć  każdy kierowca nawet amator, a tym bardziej  policjant z Biura Ruchu Drogowego.  Droga hamowania MUSI być  i JEST znacznie krótsza.

A że  podinspektor Marek Konkolewski się myli,  świadczą  fabryczne dane  długości drogi hamowania z szybkości… 100 km/h.  Porsche - już nie pamiętam który model - zatrzymuje się zaledwie po 33 metrach! Obecnie wyniki takiej próby dla samochodów osobowych w granicach  39-41 m, to już standard. Jak więc można twierdzić, że z  prędkości 50 km/h auto  zatrzymuje się dopiero po 26 m? To po ilu zatrzyma się - zdaniem  podinspektora  Konkolewskiego – przy 100 km/h?  A jadąc 60 km/h?  Przy tak długiej drodze hamowania  o jakiej mówi podinspektor, żaden samochód nie uzyskałby homologacji ze względu na poważne zagrożenie  w ruchu drogowym.

Żeby udowodnić, że  długość hamowania z 50 km/h i 60 km/h jest znacznie  krótsza niż  twierdzi podinspektor, biorę swoje Suzuki SX4 i wyjeżdżam na próby. Na suchym asfalcie  przy szybkości 50 km/h zatrzymuję się po 17,5 m,. a z szybkości 60 km/h po 22,5 m.   Suzuki SX4  nie jest w ścisłej czołówce  najlepiej hamujących samochodów tak, jak wspomniane  Porsche, ani pośród najgorzej. Jest w średniej światowej.

Jestem gotów zademonstrować przed każdym gremium, że co do długości hamowania z obu przytoczonych prędkości o jakich wspomina  podinspektor Marek Konkolewski nie ma racji. Piszę to z opóźnieniem, bo miałem nadzieję, że będzie jakaś korekta tej wypowiedzi lecz się nie doczekałem. Zastanawiam się tylko czy  pan podinspektor mówił  to z przekonaniem czy „straszył” kierowców ze względu na ich bezpieczeństwo  i jaka to niebezpieczna szybkość owe 50 km/h i 60 km/h?

Andrzej Martynkin

 

Zobacz podobne artykuły:

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?
kalendarz 22/04 2019

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
Szkoła sportowej jazdy Lexusa
kalendarz 14/04 2019

Szkoła sportowej jazdy Lexusa

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.04.14

Lexus już po raz trzeci udostępnił swoje sportowe modele uczestnikom programu Lexus Performance Driving School.
Motocykliści w LED strojach
kalendarz 09/04 2019

Motocykliści w LED strojach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.04.09

Każdy motocyklista zdaje sobie sprawę, jak ważne dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy jest posiadanie odpowiedniego stroju.
Najnowsze artykuły:
Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

Prezentacje / Concept Cars

2019.04.22

Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai VW zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. Roomzz.
"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.