Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel Astra – Czas przełomu?
kalendarz 02/06 2015

Opel Astra – Czas przełomu?

Wiadomości / Prezentacje / Opel / nowe auta

Lżejsza, oszczędniejsza i bardziej komfortowa – taka ma być nowa Astra.

Szumne zapowiedzi producentów przed premierą nowego modelu, czasem pękają jak bańka mydlana w chwili kontaktu na żywo z zapowiadaną nowością. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że w przypadku nowej Astry tak nie będzie.

Wczoraj ujawniono pierwsze zdjęcia i skromne informacje. Choć oficjalna premiera Astry została zaplanowana na wrzesień, dziś już możemy zobaczyć nowy model w pełnej okazałości.

Jak podkreśla producent, nowa generacja jest zupełnie nową konstrukcją, wykorzystującą nowoczesne układy napędowe. „Trzy wartości są decydujące w przypadku nowej Astry — efektywność, innowacyjność i dynamiczne osiągi” — powiedział dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Nasi inżynierowie rozpoczęli pracę nad modelem od tak zwanej czystej kartki. Nowa Astra jest nawet o 200 kg lżejsza od poprzedniczki, co wyraźnie widać w jej sportowej sylwetce. Mimo mniejszych wymiarów zewnętrznych znacznie poprawiły się przestronność i komfort wnętrza. Pod maską Astry będą montowane wyłącznie silniki najnowszej generacji. Liczne technologie i systemy z wyższych segmentów wspomagają kierowcę oraz zwiększą komfort i bezpieczeństwo osób podróżujących Astrą. Natomiast osobisty asystent łączności i usług Opel OnStar, ultranowoczesne interfejsy umożliwiające integrację telefonu z samochodem oraz nowe i przełomowe matrycowe reflektory LED IntelliLux czynią z niej prawdziwego pioniera na rynku”.

Istotnie, już na pierwszy rzut oka, Astra wyróżnia się innym stylem. Podobno wzorcem dla 11. generacji kompaktowego Opla był studyjny model Monza, prezentowany podczas wystawy we Frankfurcie w 2013 r. Samochód otrzymał przód w stylu Karla i nowej Corsy, ponadto uwagę zwraca boczna linia z najbardziej ekstrawganckim tyłem w przypadku tego modelu – słupek C przechodzący z linii okien i łączący się z tylną szybą. Co ciekawe długość samochodu wynosi 4,37 m, czyli o prawie 5 cm mniej w porównaniu z 10. generacją. Wysokość 1,46 m - to mniej o 2,6 cm. Wartość współczynnika oporu powietrza wynosi 0,30. W zależności od wersji i wyposażenia, nowy model będzie nawet o 200 kg (co najmniej o 120 kg) lżejszy od dotychczasowego. Masę samego nadwozia obniżono o 20 proc, z 357 do 280 kg. Rozwiązania zastosowane w podwoziu pozwoliły na zmniejszenie masy o kolejne 50 kg. Poprawiono zwrotność i komfort prowadzenia.

Na liście wyposażenia znajdzie się prawdziwa nowość - opatentowane przez Opla matrycowe reflektory LED, umożliwiające korzystanie ze świateł drogowych bez oślepiania innych kierowców. Astra będzie pierwszym kompaktem z tym rozwiązaniem. Układ złożony jest z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie dostosowujący długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. System współpracuje z przednią kamerą Opel Eye. Gdy tylko samochód opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas. Gdy natomiast system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal jest jasno oświetlona.

Według zapewnień Opla, Astra pomimo mniejszych wymiarów  z zewnątrz (i skróconego o 2 cm rozstawu osi), ma zapewniać więcej miejsca we wnętrzu. Dotychczas samochód Opla nigdy nie rozpieszczał pasażerów siedzących z tyłu nadmiarem miejsca.  Dzięki na nowo zaprojektowanym fotelom, pasażerowie z tyłu zyskali dodatkowe 35 mm miejsca na nogi. Zwiększyła się też odległość między przednimi a tylnymi siedzeniami. Nowoczesny kokpit ma mniej przełączników i przycisków dzięki zastosowaniu kolorowego ekranu dotykowego w środkowej konsoli.

Do napędu Astry posłużą silniki nowej gamy o mocy od 95 do 200 KM. Jednostki wysokoprężne to silniki 1.6 CDTI w kilku wersjach mocy (od 95 KM), natomiast podstawową jednostką benzynową będzie silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo (105 KM). Ponadto 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, wykonany w całości z aluminium o mocy 145 KM. Konstrukcja silnika jest o 10 kg lżejsza od bloku obecnie stosowanego silnika 1.4 turbo.

W Astrze dostępne będą nowe technologie, znane do tej pory z aut z wyższych segmentów. Jednym z przykładów jest zastosowany po raz pierwszy osobisty asystent łączności i usług Opel OnStar,  zapewniający dostęp do szerokiej gamy usług podnoszących bezpieczeństwo i komfort. Otwarcie poduszki powietrznej powoduje wysłanie wiadomości alarmowej przez system Opel OnStar. Po otrzymaniu takiej wiadomości operator systemu skontaktuje się z pojazdem w celu ustalenia, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia natychmiast wysyłane są służby ratunkowe. System pomoże również w sytuacji awarii auta oraz zapewnia dostęp do Internetu Wi-Fi LTE 4G. Do systemu można podłączyć jednocześnie nawet siedem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

Nowością będzie także system multimedialny IntelliLink - kompatybilny z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay, które ułatwiają korzystanie z funkcji smartfona w samochodzie. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w klasie samochodów kompaktowych. Bezpieczeństwo pasażerom ma zapewniać m in. system rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu z ostrzeżeniem przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, a także monitorowanie odległości od poprzedzającego samochodu i alarm kolizyjny z funkcją hamowania przedkolizyjnego. Ponadto tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent parkowania, kamera cofania, czy system ostrzegania o pojeździe w martwym polu.

11 generacja kompaktowego Opla ma być kontynuatorem sukcesów kompaktowych aut tej marki. Do tej pory wyprodukowano 24 mln Kadettów i Astr. W tym roku firma otworzy nowy rozdział w swojej historii.

Norbert Szwarc
Foto: Opel 

galeria: [gallery ids="53898,53899,53900,53901,53902,53903,53904,53905,53906,53907,53908,53909,53910"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.