Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel Kadet City – Zwinny o wielu możliwościach
kalendarz 08/06 2025

Opel Kadet City – Zwinny o wielu możliwościach

Ciekawostki / Opel

50 lat temu zadebiutował Opel Kadett City.

Choć trzecia generacja Kadetta pojawiła się na rynku już w 1973 r, dwa lata później Opel poszedł o krok dalej, prezentując dynamicznie zaprojektowaną wersję hatchback - Kadetta City. Kluczem do sukcesu był sportowy styl w połączeniu z dynamicznymi wrażeniami z jazdy i wszechstronnością na co dzień. I tak zaprojektowano samochód, który spełniał te wszystkie wymagania – z dużą, praktyczną tylną klapą i atrakcyjną sylwetką.

Funkcjonalny model rodzinny (2- lub 4-drzwiowy), trzydrzwiowe kombi, coupé, czy mocny samochód sportowy dla amatorów sportów motorowych – rodzina Kadetta C była niezwykle różnorodna w  latach 1973–1979. Kadett C zadebiutował latem 1973 r. jako model z napędem na tylne koła, nowym zawieszeniem z podwójnymi wahaczami i wyraźnie zarysowaną linią nadwozia. Wyróżniał się płaską atrapą chłodnicy, maską z charakterystycznym przetłoczeniem oraz zderzakiem zintegrowanym ze spojlerem. Jednak to wszystko nie zaspokajało jeszcze ambicji zespołu Opla. Mimo tej różnorodności, producent chciał zaoferować jeszcze więcej i tak w 1975 r. pojawił się Kadett City, który poszerzył gamę o nową praktyczną i stylową wersję hatchback.

„Nie tylko bez problemu pomieści największe torby z supermarketu, ale także kompletny sprzęt wspinaczkowy, czy do nurkowania – zgodnie ze sportową pasją właściciela. Ten samochód, który zachwyca zwinnością i łatwością załadunku w codziennym użytkowaniu, oferuje również osiągi i komfort na weekendowe wypady w góry czy nad morze” – tak Opel reklamował Kadetta City w połowie lat 70.

Trzydrzwiowy hatchback z dużą tylną klapą był dopełnieniem gamy trzeciej generacji Kadetta. Kadett City zwracał na siebie uwagę smukłą sylwetką, a patrząc z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że opcjonalne 13-calowe felgi ATS i opony o szerokości 185 mm, wprowadzone w kolejnych latach, również dodały mu sportowego charakteru. Dodatkowo, duże okna zapewniały dobrą widoczność.

Najbardziej rzucającą się w oczy cechą w porównaniu do innych wersji Kadetta było jednak charakterystyczne nadwozie typu hatchback tego miejskiego samochodu o długości zaledwie 3,90 m. Duża tylna klapa dawała zupełnie nowe możliwości, ponieważ „wersja City jest przeznaczona dla młodych rodzin, które szukają funkcjonalnego samochodu i cenią sobie elastyczną przestrzeń bagażową. To samo dotyczy osób pracujących, które potrzebują kompaktowego, zwrotnego modelu do codziennych dojazdów, ale także cenią sobie szerokie możliwości wykorzystania auta w czasie wolnym” – jak głosił ówczesny opis. Pochyła tylna klapa ułatwiała i usprawniała załadunek Kadetta City. Było to tym prostsze, że dzięki nowo opracowanemu wówczas podnośnikowi gazowemu można ją było otworzyć jednym palcem. Dzięki konstrukcji tylnej części nadwozia, pozbawionej wystających do wnętrza elementów, płaską powierzchnię ładunkową można było w pełni wykorzystać. A gdy potrzebna była jeszcze większa przestrzeń na bagaż, materiały do pracy czy inne rzeczy, oparcie tylnej kanapy można było złożyć do przodu, wykonując dwie proste czynności i bez większego wysiłku niemal podwoić przestrzeń ładunkową.

Technologia zastosowana w modelu City była w dużej mierze taka sama jak w pozostałych wersjach Kadetta generacji C: tylna oś pochodziła z wersji kombi (Caravan), natomiast przednia oś została ponownie dostosowana w trakcie prac rozwojowych ze względu na zmieniony rozkład masy. Jeśli chodzi o silniki, nabywcy Kadetta City mogli początkowo wybierać spośród 4-cylindrowych jednostek o pojemności 1.0 i 1.2 litra o mocy odpowiednio 40, 52 i 60 KM. Ten ostatni wariant był również dostępny – co w tamtych czasach nie było sprawą oczywistą – z automatyczną skrzynią biegów. Podczas salonu samochodowego IAA w 1977 r. Opel rozszerzył ofertę napędów o silnik 1.6 S o mocy 75 KM. Dzięki niemu Kadett City mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 13 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 157 km/h.

W 1979 r. odnosząca sukcesy generacja Kadetta C – a wraz z nią Kadett City – zeszła z taśmy produkcyjnej jako ostatni model Opla w klasie kompaktowej z napędem na tył. Następca był już gotowy i stanowił zapowiedź nowej ery w kompaktowej klasie Opla: Kadett D zadebiutował w tym samym roku jako pierwszy model marki z napędem na przednie koła./oprac.ns/

Foto: Opel


Tagi:
Opel, Opel Kadett, Opel Kadet City

Zobacz podobne artykuły:

70 lat Fiata 600
kalendarz 24/06 2025

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.
VW Golf GTI Edition 50 - Najszybszy seryjny Volkswagen na Nürburgringu
kalendarz 14/06 2025

VW Golf GTI Edition 50 - Najszybszy seryjny Volkswagen na Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.14

Jeszcze nie trafił do salonów, a już pobił rekord.
Skoda na plakatach
kalendarz 01/06 2025

Skoda na plakatach

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.01

Powojenna historia marki uchwycona na plakatach.
Najnowsze artykuły:
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Prezentacje / Nowości

2025.06.24

W przyszłym roku Honda zakończy sprzedaż w Europie swojego słynnego usportowionego modelu.
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Wiadomości / Wydarzenia

2025.06.24

Od 1961 r. Lancia Flaminia pełni funkcję samochodu reprezentacyjnego prezydenta Włoch.
70 lat Fiata 600

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.