Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Oleksowicz przed sezonem 2014
kalendarz 24/01 2014

Oleksowicz przed sezonem 2014

Wiadomości / Moto sport

Maciej Oleksowicz nowym samochodem wystartuje we wszystkich tegorocznych eliminacjach RSMP.

W sezonie 2014, w rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Maciej Oleksowicz z Michałem Kuśnierzem będą startować Fordem Fiesta R5. Samochód został przygotowany  przez brytyjski M-Sport.

Fiesta R5 to samochód zaliczany do klasy, którą od tego sezonu przepisy FIA nazywają RC 2. Jest to najwyższa kategoria pojazdów, jakimi można się ścigać w mistrzostwach regionalnych, czyli cyklach rangi niższej niż Rajdowe Mistrzostwa Świata. W założeniach FIA te auta mają zastąpić samochody RRC i S2000. W poprzednich czterech sezonach Maciej Oleksowicz startował Fordem Fiesta S2000. W R5 największą zmianą w stosunku do S2000 jest silnik. Poprzedni samochód Oleksowicza był napędzany wolnossącym, 2.0-litrowym silnikiem o mocy 280 KM. Pod maską Fiesty R5 pracuje 1.6-litrowa jednostka wspomagana przez turbosprężarkę, co pozwala mu rozwinąć moc około 280 KM.

Tegoroczne plany Macieja i Michała zakładają udział we wszystkich siedmiu rundach RSMP:

Rajdzie Arłamów – 6-8 marca
Rajdzie Świdnickim-Krause – 11-13 kwietnia
Rajdzie Karkonoskim – 30 maja-1 czerwca
Rajdzie Rzeszowskim – 7-9 sierpnia
Rajdzie Wisły – 5-7 września
Rajdzie Nadwiślańskim – 25-27 września
Rajdzie Dolnośląskim – 16-18 października

Oprócz tego niewykluczony jest start załogi Oleksowicz/Kuśnierz w polsko-litewskiej rundzie mistrzostw świata, czyli 71. Rajdzie Polski (26-29 czerwca w Mikołajkach). Maciej Oleksowicz z pilotem Michałem Kuśnierzem mają już za sobą pierwsze, trzydniowe testy nowego samochodu, które odbyli na trasach Dolnego Śląska.

Maciej Oleksowicz:
- W poniedziałek jeździliśmy po mokrym asfalcie. Z kolei we wtorek i środę przywitały nas prawdziwie zimowe warunki – asfalt pokryty lodem i śniegiem, ale bez band na poboczach. Skupiliśmy się na tym, by poznać samochód, poczuć się w nim komfortowo, a także znaleźć klucz do jego ustawiania i sprawdzić różne kombinacje opon. Ostatniego dnia testów poczułem się chyba zbyt komfortowo, eksperymentowaliśmy trochę z doborem opon i w efekcie mieliśmy małą przygodę. Wypadliśmy z trasy, ale Fiesta  praktycznie w ogóle nie ucierpiała, więc mogliśmy jeździć dalej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z samochodu, który bardzo dobrze się prowadzi. Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do S2000 jest silnik, który ma więcej mocy i lepiej przyspiesza z niskich obrotów. Oprócz tego w samochodzie jest też dużo ciszej i spokojniej niż w S2000, więc prędkość jest mniej odczuwalna. Dużo bardziej czułe są hamulce, do czego też trzeba się po prostu przyzwyczaić. Nie wiemy jeszcze jak wypadnie porównanie czasów osiąganych tym samochodem z tymi, jakie notowaliśmy Fiestą S2000, ale jesteśmy dobrej myśli. Przed Rajdem Arłamów będziemy chcieli zrobić jeszcze jedne testy, najlepiej w prawdziwie zimowych warunkach. Oprócz pełnego cyklu RSMP pojawimy się też na pewno w warszawskiej Barbórce, w której nie nas może zabraknąć.

Michał Kuśnierz:
- Fiesta R5 pracuje spokojniej od S2000, co przekłada się na poczucie bezpieczeństwa w tym samochodzie. Moją uwagę zwróciły świetne hamulce. To auto naprawdę staje w miejscu. Obsługa R-piątki nie jest bardziej skomplikowana niż w przypadku Fiesty S2000. Powiedziałbym nawet, że konsola tego auta jest prostsza i bardziej przyjazna w obsłudze niż w naszym poprzednim samochodzie. Z testów jesteśmy bardzo zadowoleni – bardzo efektywnie przepracowaliśmy te trzy dni. Sprzyjała nam pogoda, bo mogliśmy sprawdzić nowy nabytek w różnych warunkach.

Ford Fiesta R5 – dane techniczne:

Silnik: czterocylindrowy, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowany z 32 mm zwężką
Pojemność silnika: 1597 cm3
Moc: około 280 KM
Przeniesienie napędu: 5-biegowa, sekwencyjna firmy Sadev, stały napęd czterech kół
Zawieszenie: przednie i tylne kolumny McPhersona z regulowanymi amortyzatorami Reiger, przedni i tylny stabilizator
Hamulce: czterotłoczkowe zaciski AP Racing, tarcze wentylowane 300 x 28 mm (szuter), 355 x 32 mm (asfalt), hydrauliczny hamulec ręczny
Koła: 7”x15” (szuter), 8”x18” (asfalt)
 

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.