Ogłoszono przetargi na ponad 2 tys. nowych dróg
Wiadomości / News / slider
Podpisano 90 umów.
W ramach programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 do tej pory ogłoszono 157 postępowań przetargowych na ok. 2089 km, o wartości ok. 68.5 mld zł - powiedziała w środę w Senacie zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz.
Senacka komisja infrastruktury w środę wysłuchała informacji na temat Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Według Milwicz podpisane zostały umowy na 90 kontraktów. "Łączna długość dróg, która dzięki tym kontraktom zostaną wybudowana to prawie 1300 km a wartość tych podpisanych kontraktów to 41,5 mld zł" - dodała.
Wskazała, że 67 przetargów na budowę prawie 800 km dróg a wartość przetargów to ok. 27 mld zł jest "w różnych fazach realizacji".
P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz zaznaczył, że jest to "stan na dzisiaj". "Kolejne przetargi od czasu do czasu są kończone i podpisywane są umowy. Z tych 107 mld zł, które poprzednia Rada Ministrów przyznała na finansowanie programu mamy zaawansowane w praktyce więcej niż połowa. Pole manewru jest niewielkie, natomiast chcemy wybudować wszystko, co jest w programie. Wartość tych zadań to jest ok. 200 mld zł" - podkreślił.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że realizacja całego programu wymaga spełnienia dwóch warunków. "Aby ten program zrealizować resort i GDDKiA podjęły działania w dwóch kierunkach" - dodał.
"Po pierwsze chcemy realnie obniżyć koszty budowy dróg w Polsce; chcemy budować drogi taniej" - podkreślił wiceminister.
Jak poinformował, tym celu została podjęta decyzja o powołaniu pięciu zespołów w MIB. Są to zespoły: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, które miały opracować rozwiązania usprawniające i obniżające koszty inwestycji drogowych.
"Prace zespołów są na końcowym etapie" - powiedział Szmit. Dodał, że trwają nadal konsultacje w tej sprawie i pod koniec maja br. mają być przedstawione ostateczne ich wyniki.
Drugi kierunek działań resortu - jak wskazał Szmit - to zapewnienie większego finansowania dla programu. "Niestety nie widzę możliwości i żaden z ekspertów nie pokusił się oto, że jedynie optymalizacja kosztów możemy wykreować tyle środków, aby w pełni zrealizować program, który został przedstawiony, który jest na dzisiaj obowiązujący. Zatem musimy szukać dodatkowych źródeł finansowania" - powiedział Szmit.
Wskazał, że zgłaszane są w tej sprawie różne propozycje, jedne z nich mają charakter zwrotny a drugie bezzwrotny. "Zwrotny to są te, które mówią, że o dodatkowych emisji obligacji, które dzisiaj finansują Krajowy Fundusz Drogowy" - zaznaczył wiceminister.
źródło: PAP
Zobacz podobne artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
Zwycięzca konkursu Car of the Year 2025
Wiadomości / News
2025.01.10
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11