Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Odliczanie do premiery nowego VW Golfa - Golfy II, III i IV
kalendarz 23/10 2019

Odliczanie do premiery nowego VW Golfa - Golfy II, III i IV

Ciekawostki / Volkswagen

W 1983 r. zadebiutował Golf drugiej generacji. Podobnie jak poprzednik, był prawdziwym przebojem.

Druga generacja Golfa osiągnęła światowy sukces: w ciągu 8 lat wyprodukowano 6,3 mln egzemplarzy Golfa II. Golfa III produkowano o aż 3 lata krócej niż poprzednika, ale z taśm produkcyjnych zjechało o niecałe 1,5 milina egzemplarzy mniej. Trzecia generacja popularnego hatchbacka zapisała się na kartach historii jako pierwszy Golf, który był wyposażony w m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, tempomat, jednostkę napędową Diesla z bezpośrednim wtryskiem (TDI) i który pod maską silnika mógł zmieścić benzynowego 6-cylindrowca VR6. Golf III był produkowany w latach 1991-1996. W 1997 r. z taśm zaczął zjeżdżać Golf IV – pierwszy, który mógł być wyposażony w nawigację z dużym ekranem i w dwusprzęgłową przekładnię DSG. Od początku produkcji do 2003 r. wyprodukowano łącznie ponad 23 mln Golfów.

Golf II - 1983 - 1991 r.

Od czasu Golfa II pasażerowie mają w kabinie zdecydowanie więcej miejsca. Oto cytat z folderu prasowego z 1983 r: „Całkowita długość wzrosła o 170 mm (do 3,99 m), auto jest szersze o 55 mm (1,42 m)”. Mimo, że Golf nowej generacji mocno urósł, VW był w stanie znacznie poprawić jego aerodynamikę: wartość współczynnika oporu powietrza spadła z 0,42 do 0,34.

Golf drugiej generacji, jako pierwszy model w klasie samochodów kompaktowych, mógł pochwalić się m. in. katalizatorem (w 1984 r.), ABS-em (w 1986 r.) i wspomaganiem układu kierowniczego. Po raz pierwszy kompaktowy VW był dostępny również z napędem na cztery koła (syncro, w 1986 r.). Dodatkowo, silnik wersji GTI był pierwszym zastosowanym w Golfie, który wyposażono w rozrząd z czterema zaworami na cylinder (1986 r.).

W 1988 r. debiutowała najbardziej sportowa odmiana Golfa II – G60 Rallye z silnikiem o mocy 160 KM, wyposażonym w sprężarkę mechaniczną. W tym samym roku produkcja Golfów obydwu generacji łącznie przekroczyła magiczną barierę 10 mln sztuk. W 1990 r. Golf Country z napędem 4x4 i podwyższonym zawieszeniem był prekursorem współczesnych samochodów sportowo-użytkowych, czyli popularnych SUV-ów. Od 1991 r. Golf II był produkowany nie tylko w Wolfsburgu, ale również w nowej fabryce w Mosel koło Zwickau (w Saksonii).

Golf III - 1991 - 1996 r.

Rozpoczynając w sierpniu 1991 r. produkcję Golfa III, która trwała jedynie 5 lat, VW wyznaczył początek nowej ery w dziedzinie bezpieczeństwa, które zapewniały wówczas samochody kompaktowe. Model trzeciej generacji był pierwszym Golfem dostępnym już od 1992 r. z czołowymi poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera oraz z systemem ABS od 1996 r.

Oprócz dobrze znanych dodatków związanych z bezpieczeństwem, Golf III jest również kojarzony z wieloma innymi kamieniami milowymi dla tego modelu: jego nadwozie było pierwszym, w którym mieścił się sześciocylindrowy silnik (VR6), a sam Golf III pierwszym kompaktowym modelem VW, który mógł być wyposażony w tempomat, silniki Diesla z katalizatorem utleniającym (1991), silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego (TDI w 1993 r. i SDI w 1995 r.) oraz w boczne poduszki powietrzne (1996 r.). Również w 1996 r. (we wrześniu) standardowym wyposażeniem wszystkich Golfów stał się ABS. Na bazie Golfa III powstała druga generacja modelu w wersji kabriolet, Golf syncro II (model z napędem 4x4) i pierwsze kombi (w 1993 r.). Rok później z linii produkcyjnej zjechał 15-milionowy Golf. W 1997 r., po wyprodukowaniu 4,83 mln egzemplarzy, zakończono wytwarzanie Golfa trzeciej generacji.

Golf IV - 1997 - 2003 r.

Przejrzysta stylistyka, która  Golfa IV charakteryzowała jeszcze bardziej niż modele wcześniejszych trzech generacji, wyznaczyła kierunek stylu pozostałych Volkswagenów z tamtych lat: Golf czwartej generacji został opracowany w połowie lat 90. pod kierunkiem głównego stylisty VW, którym wówczas był Hartmut Warkuß. Dzisiaj eksperci od stylu uważają Golfa IV za ikonę stylu.

Mają na to wpływ nie tylko wyraźne linie nadwozia Golfa tej generacji, ale przede wszystkim styl słupka C, który nawiązuje do słupka C w Golfie pierwszej generacji z 1974 r.

Wraz z Golfem IV VW wprowadził zupełnie nowy standard jakości w segmencie aut kompaktowych. W 1997 r. VW wprowadził na rynek pierwszego Golfa z nowym układem przeniesienia napędu na cztery koła – 4Motion. Debiut elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i wspomagania nagłego hamowania w 1998 r. przyczynił się do rozwoju systemów bezpieczeństwa. W 1999 r. na rynku pojawił się pierwszy Golf z 6-biegową przekładnią. Golf GTI Edition 25 z silnikiem o mocy 180 KM, wprowadzony na rynek w 2001 r. z okazji 25-lecia modeli GTI, już doczekał się statusu popularnego klasyka. W 2002 r. pojawił się pierwszy Golf z silnikiem o bezpośrednim wtrysku benzyny (FSI). W tym samym roku wprowadzono do oferty również najbardziej sportową odmianę Golfa: R32, który rozwijał maksymalną prędkość 250 km/h. W 2003 r. odmiana R32 była topową wersją Golfa i pierwszą, która była oferowana z przekładnią o dwóch sprzęgłach (DSG), rewolucyjną pod względem prędkości zmiany przełożeń i wpływającą na obniżenie zużycia paliwa. W tym samym roku – po wyprodukowaniu 4,99 mln egzemplarzy Golf IV, pierwszy w pełni ocynkowany Golf i pierwszy dostępny z nawigacją z kolorowym ekranem – został zastąpiony przez Golfa V.


Tagi:
VW, Volkswagen, VW Golf, VW Golf II, VW Golf III, VW Golf IV

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.