Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Odkrywca Marleny Dietrich za kierownicą pojazdu Laurin & Klement
kalendarz 01/08 2020

Odkrywca Marleny Dietrich za kierownicą pojazdu Laurin & Klement

Moto fanatyk / Skoda

Górskie serpentyny, strome drogi i urwiste zbocza to tylko niektóre z przeszkód, z jakimi mierzyli się uczestnicy słynnego Rajdu Austrii.

W czasach początków przemysłu motoryzacyjnego pojazdy Laurin & Klement sprawdziły się w najstarszym rajdzie samochodowym świata bardziej niż auta jakiejkolwiek innej marki. W tym roku Skoda ma swój jubileusz - 125 lat. Jednak inną, ważną rocznicą jest również 110 lat od pierwszego Rajdu Austrii, uznawanego za najstarszy rajd samochodowy świata oraz jeden z niebezpieczniejszych. Trasy prowadziły stromymi i krętymi alpejskimi drogami, a ówczesne automobile nie zawsze były dostosowane do górskich warunków. Nie dotyczyło to jednak samochodów marki Laurin & Klement, protoplasty Skody, które odniosły sukcesy we wszystkich pięciu rajdach na trasach o długości nawet 2932 km, także dzięki znakomitym umiejętnościom hrabiego Saschy Kolowrat-Krakowsky`ego za kierownicą.

Samochód Laurin & Klement świętował sukces w dziesięciokilometrowym rajdzie już 20 września 1908 r, zaledwie trzy lata po rozpoczęciu produkcji w Mladá Boleslav. Marka wygrała nie tylko we wszystkich trzech kategoriach, do których dołączyła ze swoimi specjalnymi samochodami rajdowymi, ale także zajęła drugie i trzecie miejsca na podium.

Wkrótce przed firmą Laurin & Klement pojawiło się jednak o wiele trudniejsze wyzwanie – pierwszy Rajd Austrii, który rozpoczął się 26 czerwca 1910 r. Trasa mająca swój początek w Wiedniu wiodła przez Dolną Austrię, Styrię, Karyntię oraz region salzburski. Po trzech dniach i 867 przebytych kilometrach tylko 14 z 23 zawodników dojechało do mety. Po drodze pokonali strome tereny górskie, w tym Przełęcz Katschberg.

Zespół z Mladá Boleslav zgłosił do konkursu trzy samochody rajdowe o nazwie Market Touring Cars Laurin & Klement à 20 hp 95 x 130. Jeden z pojazdów prowadził hrabia Sascha Kolowrat-Krakowsky, Czech urodzony w USA. Rajdy samochodowe i motocyklowe nie były jednak jego jedyną pasją. Przeszedł on do historii jako założyciel austriackiego przemysłu filmowego i odkrywca talentu Marleny Dietrich. Kolowrat-Krakowsky’emu udało się ukończyć rajd, nie otrzymując ani jednego punktu karnego. Pozostałe dwa samochody Laurin & Klement, prowadzone przez chorwackiego hrabiego Paula Draškovića oraz głównego projektanta marki, Ottona Hieronimusa, również dotarły do mety. Dzięki temu początkująca firma wygrała klasyfikację drużynową i wzięła udział w specjalnym pięciokilometrowym etapie rozpoczynającym się u bram Wiednia, osiągając rewelacyjną średnią prędkość 104,985 km/h.

W 1911 r. marka Laurin & Klement ponownie wzięła udział w Rajdzie Austrii, by podtrzymać miano zwycięzcy. Trasa została przedłużona do ponad 1421 km i objęła także przełęcz Ljubelj, ówcześnie najbardziej stromy podjazd drogowy na terenie Alp. W niektórych miejscach jego nachylenie wynosiło aż 30 proc. Surowe zasady zabraniały wyłączania silników samochodowych podczas poszczególnych dziennych etapów konkursu. Punkty karne można było otrzymać m.in. za dokonywanie napraw automobili, zbyt wolną jazdę lub opuszczanie wyznaczonej trasy. Zadaniem komisarza sportowego z austriackiego klubu samochodowego było dokładne sprawdzenie każdego samochodu. Kontrolował on, czy wszystkie elementy budowy oraz silniki zachowały oficjalne pieczęcie producenta, a pod koniec każdego etapu upewniał się, że każdy z pojazdów zaparkowano na zamkniętym, strzeżonym terenie, do którego uczestnicy wyścigu oraz mechanicy nie mieli dostępu. Pomimo restrykcyjnych warunków konkursu wszystkie pięć samochodów Laurin & Klement ukończyło rajd bez punktów karnych. Otto Hieronimus otrzymał nagrodę –  Srebrną Tarczę.

W 1912 r. Hieronimus ponownie zajął pierwsze miejsce, a zespół marki Laurin & Klement, w skład którego wchodzili także Kolowrat i Drašković, po raz kolejny nie otrzymał ani jednego punktu karnego.

Rajd Austrii odbywający się w 1913 r. składał się z siedmiu etapów, a ich trasy przekraczały długość 2667 km. Firma Laurin & Klement zgłosiła do rywalizacji modele samochodów, które odniosły sukcesy w poprzednich latach, podczas gdy konkurencyjny Rolls-Royce postawił na zmianę i wybrał 6-cylindrowy model Silver Ghost ze specjalną skrzynią biegów. Rok wcześniej problemy z pojazdami zmusiły angielską drużynę do pominięcia najbardziej stromych podjazdów. Wymiana samochodów nie przyczyniła się jednak do jej sukcesu, a Srebrną Tarczę po raz kolejny zdobył Hieronimus, który wraz z hrabią Kolowrat-Krakowskym ponownie ukończył wyścig bez punktów karnych.

Rajd Austrii odbywający się w 1914 r. okazał się ostatnim wielkim wydarzeniem swojej epoki. Wkrótce miała nadejść pierwsza wojna światowa, a wraz z nią diametralne zmiany znanej dotychczas rzeczywistości. Przeprowadzony z rozmachem rajd stanowił wyjątkowy spektakl. Odbył się w dniach 14 – 23 czerwca na długości 2932 km przecinając 30 alpejskich przełęczy. Tylko 50 z 75 uczestników dotarło do linii mety, z czego zaledwie 19, w tym Kolowrat-Krakowsky, nie otrzymało punktów karnych. Czeski hrabia stał się jednym z pięciu kierowców, którzy osiągnęli ten wynik po raz trzeci z rzędu i dzięki temu stał się zdobywcą specjalnego Pucharu Alpejskiego Wyzwania. Jego trofeum można dziś podziwiać w Muzeum Skody w Mlada Boleslav. Zespół Laurin & Klement pobił rekord, którego nie osiągnęli przedstawiciele żadnej innej marki samochodów – w ciągu 5 lat konkursu, każdego roku przynajmniej jeden pojazd marki dotarł do mety bez punktów karnych na koncie.

Pięć dni po zakończeniu piątego rajdu alpejskiego, w Sarajewie padły strzały, które wywołały pierwszą wojnę światową. Oznaczało to także koniec pewnej epoki dla Rajdu Austriackiego. Minęło czterdzieści lat, zanim Skoda mogła ponownie stanąć do konkursu i świętować kolejne sukcesy. 17 czerwca 1955 r. sportowa wersja nowego modelu Spartak 440 zadebiutowała na alpejskich trasach i zdobyła srebrne i brązowe medale w klasie do 1300 cm3. Cztery lata później trzy pojazdy Skody przekroczyły linię mety, nie zdobywając ani jednego punktu karnego. Kolejne zwycięstwo nastąpiło w 1968 r, tym razem dzięki modelowi nowej generacji z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła. W ten sposób Skoda zademonstrowała możliwości swoich samochodów przed szeroką publicznością na najbardziej wymagających trasach.

Foto: Skoda


Tagi:
Laurin & Klement, Market Touring Cars Laurin & Klement à 20 hp 95 x 130, Skoda, Rajd Austrii, Sascha Kolowrat-Krakowsky, Paul Drašković, Otto Hieronimus, Skoda Spartak 440

Zobacz podobne artykuły:

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce
kalendarz 24/03 2024

Seat Ibiza – Najstarszy egzemplarz w Polsce

Moto fanatyk

2024.03.24

W tym roku Seat świętuje 40 rocznicę powstania Ibizy.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Nowa wystawa w muzeum Škody
kalendarz 10/03 2024

Nowa wystawa w muzeum Škody

Moto fanatyk

2024.03.10

Od 17 stycznia br. w muzeum marki Škoda trwa prezentacja najnowszej wystawy poświęconej działaniom firmy w ochronę środowiska.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych