Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowe propozycje dopłat do pojazdów elektrycznych
kalendarz 26/08 2019

Nowe propozycje dopłat do pojazdów elektrycznych

Gorące tematy

Opublikowano nowy projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Przedsiębiorcy mogą liczyć na dopłaty pozwalające na wybór większej liczby modeli samochodów elektrycznych, w porównaniu do osób fizycznych. Wprowadzono także podział na segmenty pojazdów, co ułatwia drogę do dofinansowania pojazdom dostawczym i ciężarowym.

Na mocy aktualnej propozycji, maksymalna wysokość wsparcia w przypadku pojazdu elektrycznego kategorii M1 (pojazdy osobowe, posiadające nie więcej niż 8 miejsc oprócz siedzenia kierowcy), tak jak poprzednio, ma wynosić 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 36 tys. zł na jeden pojazd. Pojazdy kategorii M1 zasilane gazem ziemnym mogą liczyć na nie więcej niż 20 tys. zł, zaś wodorem – nie więcej niż 100 tys. zł.

Podobnie jak w projekcie rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia udzielonego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, wprowadzono górny limit cenowy odnoszący się do pojazdów kategorii M1, który ustalono na 125 tys. zł. W przypadku przedsiębiorców jest to jednak cena netto. Dzięki temu, na mocy projektowanych przepisów, wsparcie obejmie więcej modeli pojazdów elektrycznych niż w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów elektrycznych z kategorii N1 oraz M2 (pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz pojazdy do przewozu osób posiadające więcej niż 8 miejsc oprócz siedzenia kierowcy i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającą 5 t) ma wynosić 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 70 tys. zł, zaś w przypadku pojazdów napędzanych gazem ziemnym kategorii M2 oraz N1 – 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 30 tys. zł.

Uzależnienie wysokości wsparcia od kategorii pojazdu oceniamy pozytywnie. Polska branża elektromobilności, w ramach prowadzonych konsultacji publicznych projektu rozporządzenia, aktywnie zabiegała o wsparcie uwzględniające realia rynku. To naturalne, że w odniesieniu do droższych, w pełni elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, mają obowiązywać proporcjonalnie wyższe dotacje niż w przypadku elektrycznych pojazdów osobowych. Wsparcie do 70 tys. zł w przypadku elektrycznego samochodu dostawczego może stanowić bardzo skuteczną zachętę dla potencjalnych nabywców i rozwijać sektor zeroemisyjnej logistyki w polskich miastach – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Na podstawie zmodyfikowanego projektu, maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów z kategorii N2 (pojazdy dostawcze lub ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lecz nieprzekraczającej 12 t) w przypadku pojazdu elektrycznego wyniesie 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 150 tys. zł, natomiast w przypadku pojazdu napędzanego gazem ziemnym – 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 35 tys. zł. Pojazdy elektryczne kategorii N3 (ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t) mają zostać objęte wsparciem na poziomie 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 200 tys. zł, zaś pojazdy napędzane gazem ziemnym kategorii N3 – 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 100 tys. zł.

W porównaniu do pierwotnej wersji rozporządzenia, nowa propozycja zakłada także wsparcie dla pojazdów kategorii L (motorowery, motocykle, czterokołowce) w wysokości 30 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 5 tys. zł.

W odniesieniu do wsparcia publicznego transportu zbiorowego, propozycja ME w przypadku autobusu elektrycznego zakłada 55 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 1,045 mln zł, w przypadku trolejbusu 45 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 tys. zł na jeden trolejbus, w przypadku autobusu napędzanego sprężonym gazem ziemnym (CNG) – 15 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 150 tys. zł na jeden autobus, w przypadku autobusu napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG), 15 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 150 tys. zł na jeden autobus, zaś autobusu wodorowego – 55 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 2 mln zł na jeden autobus. Kwoty w tej kategorii nie uległy zmianie.

Takie wsparcie zakupu autobusów zero- i niskoemisyjnych z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju ekologicznego transportu zbiorowego w Polsce. W tej kategorii nasz kraj już obecnie jest jednym z europejskich liderów i powinniśmy trzymać ten kurs – mówi Maciej Mazur.

Proponowana wysokość wsparcia rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych nie uległa większym zmianom. Dopłata do stacji ładowania normalnej mocy wyniesie do 25,5 tys. zł, dużej mocy do 150 tys. zł, a jeżeli infrastruktura ma służyć do ładowania środków publicznego transportu zbiorowego – do 240 tys. zł. W przypadku infrastruktury wsparcie nie może przekraczać 50 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Zmiany objęły w tym przypadku infrastrukturę ładowania środków publicznego transportu zbiorowego – pierwotnie w tym przypadku wsparcie nie mogło przekraczać 80 proc. kosztów. W przypadku stacji CNG ma wynosić do 750 tys. zł, LNG do 1,2 mln zł, a wodoru – do 3 mln zł.

Projekt rozporządzenia Ministra Energii będzie szczegółowo omawiany w trakcie Kongresu Nowej Mobilności, odbywającego się w dniach 9-10 września br. w Lublinie. Uczestnicy kongresu będą mogli zapytać o wszelkie kwestie związane z proponowanymi zasadami udzielania oraz rozliczania wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, bezpośrednio przedstawicieli tej instytucji. Warsztat w formule okrągłego stołu „Wszystko o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu”, organizowany jest przez PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) wspólnie z rządowym Funduszem Niskoemisyjnego Transportu.

źródło: PSPA


Tagi:
samochody elektryczne, dopłaty do pojazdów elektrycznych

Zobacz podobne artykuły:

Ruch w serwisach samochodowych może być większy
kalendarz 28/10 2020

Ruch w serwisach samochodowych może być większy

Wiadomości / Gorące tematy

2020.10.28

W tym roku warsztaty spodziewają się zwiększonego ruchu ze względu na to, że wiele osób przesiadło się do własnego auta w związku z ryzykiem zakażenia.
Produkcja w branży motoryzacyjnej będzie bardziej lokalna
kalendarz 26/10 2020

Produkcja w branży motoryzacyjnej będzie bardziej lokalna

Wiadomości / Gorące tematy

2020.10.26

Branża motoryzacyjna powoli odradza się po kryzysie związanym z lockdownem.
Koronawirus nie zatrzymuje budowy dróg
kalendarz 22/10 2020

Koronawirus nie zatrzymuje budowy dróg

Wiadomości / Gorące tematy

2020.10.22

Inwestycje drogowe są realizowane zgodnie z planem i wytycznymi sanitarnymi.
Najnowsze artykuły:
SSC Tuatara – jest rekord czy nie?

SSC Tuatara – jest rekord czy nie?

Wiadomości / Ciekawostki

2020.10.30

Wiadomość o przekroczeniu granicy prędkości 500 km/h zelektryzowała wszystkich. A jak jest naprawdę?
 Alfa Romeo Racing Orlen potwierdza skład na sezon 2021

Alfa Romeo Racing Orlen potwierdza skład na sezon 2021

Wiadomości / Moto sport

2020.10.30

Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi zostali zatwierdzeni na sezon 2021.
Nowy VW Golf R – odliczanie do premiery

Nowy VW Golf R – odliczanie do premiery

Wiadomości / News

2020.10.30

Już 4 listopada Volkswagen zaprezentuje nowego Golfa R.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.