Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nie we wszystkich krajach wystarczy polska polisa OC
kalendarz 09/08 2016

Nie we wszystkich krajach wystarczy polska polisa OC

Finanse / Ubezpieczenia / slider

Brak ubezpieczenia może być bardzo kosztowny.

Polscy kierowcy spowodowali w 2015 r. blisko 52 tys. wypadków. To o 11 proc. więcej niż w 2011 r. – wynika z danych Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (PBUK). Pozytywne jest to, że coraz mniej jest wypadków spowodowanych przez kierowców bez ważnej polisy OC. Eksperci przypominają, że nie wszędzie polskie ubezpieczenie jest wystarczające. Są kraje, gdzie trzeba mieć Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy. Jego brak może się okazać bardzo kosztowny.

Polskie ubezpieczenie OC, krajowe certyfikaty są honorowane na terenie 34 państw sygnatariuszy tzw. porozumienia wielostronnego, które umówiły się, że będą wzajemnie honorować swoje lokalne dokumenty – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Łoza, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych i Komunikacyjnych w firmie Generali. – To państwa należące głównie do Unii Europejskiej, a także Norwegia, Serbia i Szwajcaria.

W przypadku wyjazdu do innych państw w Europie (jak Albania, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Mołdawia), a także do niektórych pozaeuropejskich (np. Maroko, Iran, Izrael) potrzebna będzie Zielona Karta, czyli Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy – to dowód na to, że jego posiadacz jest objęty ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych zgodnie z prawem ubezpieczeniowym odwiedzanego kraju. Minimalny okres, na jaki wystawiany jest certyfikat Zielonej Karty, to 15 dni.

Zieloną Kartę możemy otrzymać we własnym towarzystwie, czyli tam, gdzie zostało wykupione ubezpieczenie OC. Zazwyczaj wydawana jest bezpłatnie – wskazuje Piotr Łoza. – To po prostu dodatek, swego rodzaju potwierdzenie polisy podstawowej. Bez tego trzeba będzie wykupić ubezpieczenie graniczne. Certyfikaty takich ubezpieczeń to już jest wewnętrzna polityka i cennik poszczególnych krajów, do których się udajemy.

Jak wynika z danych PBUK, przykładowo koszt takiego ubezpieczenia w Albanii wynosi 49 euro za 15 dni, w Czarnogórze – 15 euro, w Maroku – 57 euro.

Autocasco nie jest ubezpieczeniem wymaganym za granicą, ale – jak wskazuje ekspert – może się okazać nieocenione, szczególnie z pakietem usług assistance. To przydatne rozwiązanie w przypadku awarii, czy kolizji. Ubezpieczyciel pomoże odholować auto do warsztatu, naprawić awarię, nawet jeśli doszło do niej z winy ubezpieczonego, zapewni samochód zastępczy lub nocleg na czas naprawy samochodu oraz zorganizuje leczenie, czy hospitalizację. Eksperci podkreślają, że warto zadbać o rozszerzenie pakietu usług na kraje, przez które będziemy podróżować. – Bez tej polisy jesteśmy zdani na własne siły – ostrzega Piotr Łoza. – Autocasco nie jest wymagane, natomiast jak najbardziej pożądane i to dla własnego bezpieczeństwa. Tego rodzaju polisa pokrywa naprawę ewentualnych szkód. Bez niej za wszystko trzeba również płacić z własnej kieszeni.

Jeśli zdarzy nam się kolizja za granicą nie z naszej winy, to eksperci przypominają, by zadbać o oświadczenie, w którym spisane będą wszystkie dane ubezpieczenia sprawcy wypadku. Jeśli jesteśmy w kraju, gdzie honorowana jest nasza polisa OC, szkodę można zgłosić do ubezpieczyciela sprawcy w państwie, gdzie doszło do wypadku lub w Polsce do reprezentanta wyznaczonego przez ubezpieczyciela sprawcy (informacje o reprezentantach można uzyskać w PBUK).

Jeśli do wypadku doszło w państwie należącym do Systemu Zielonej Karty i sprawca także pochodzi z takiego państwa, szkodę można zgłosić do Biura Narodowego w państwie, w który zdarzył się wypadek. Jest to zawodowa organizacja ubezpieczycieli, którzy prowadzą działalność w danym kraju. Likwidacja szkody jest uzależniona od tego, czy sprawca miał ważną Zieloną Kartę. Jeżeli sprawca nie był ubezpieczony, szkodę można zgłosić do funduszu gwarancyjnego w państwie, w którym doszło do wypadku.

 źródło: Newseria

Zobacz podobne artykuły:

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców
kalendarz 19/06 2019

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.19

44 proc. Polaków nie lubi kupować OC, a kolejne 24 proc. ankietowanych niechętnie płaci za ubezpieczenia nieobowiązkowe: AC, NNW i Assistance.
Na OC wydajemy nawet 40 proc. pensji
kalendarz 10/06 2019

Na OC wydajemy nawet 40 proc. pensji

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.10

Najwięcej na obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne OC wydają studenci, sportowcy i pracownicy działów IT. Najmniej emeryci, renciści, rolnicy oraz nauczyciele.
Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością
kalendarz 02/05 2019

Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością

Finanse / Ubezpieczenia

2019.05.02

Pilnego uregulowania wymaga użytkowanie elektrycznych hulajnóg.
Najnowsze artykuły:
Gala Wręczenia Nagród Motoryzacyjnych

Gala Wręczenia Nagród Motoryzacyjnych

Wiadomości / Wydarzenia

2019.06.25

Zwieńczeniem V edycji testów Fleet Cars&Vans, Auto Premium, była uroczysta gala.
Donau Classic po raz czternasty

Donau Classic po raz czternasty

Moto fanatyk

2019.06.25

W dniach 27-29 czerwca odbędzie się kolejna edycja rajdu klasyków Donau Classic.
Trzymilionowy Fiat 500

Trzymilionowy Fiat 500

Wiadomości / News

2019.06.25

Jubileuszowy egzemplarz modelu 500 sprzedany w Europie to nowa, specjalna wersja Fiat 500C Star.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.