Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?
kalendarz 28/03 2019

Nie tylko amortyzatory, czyli co może się zepsuć w zawieszeniu?

Eksploatacja / Porady

Zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzenia łożysk, korozja – to zdaniem mechaników najczęstsze problemy z zawieszeniem w samochodach jeżdżących po polskich drogach.

Ryzyko uszkodzenia zawieszenia zwiększa się w miesiącach zimowych, dlatego warto skontrolować auto na wiosnę. Mocne 4,1 na 6 – tak polscy mechanicy oceniają przeciętny stan zawieszenia samochodów jeżdżących po polskich drogach. Wynik opracowany został na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” przygotowanego przez markę ProfiAuto. Najsłabsze oceny dostały francuskie samochody – Renault Mégane III okazał się najgorszy w ogólnym rankingu. Najlepsze noty uzyskały modele japońskie – Toyota Yaris II była najlepsza, zaraz za nią uplasowała się Toyota Yaris III, a trzecie miejsce zajęła Honda Civic VIII.

Na podstawie rankingu można stwierdzić, że najlepsze zawieszenie mają samochody japońskich koncernów. W pierwszej dziesiątce z najlepszymi wynikami aż połowa to auta z kraju kwitnącej wiśni. Co ciekawe są wśród nich zarówno modele z grupy cenowej od około 20 do 30 tys. zł, jak i te ze średniej półki, czyli w przedziale cenowym od 10 do 20 tys. zł. Z kolei wśród pojazdów z najsłabiej ocenianym zawieszeniem połowę stanowią samochody francuskie, wśród których są też reprezentanci najwyższej badanej półki cenowej z  przedziału od 20 do 30 tys. zł.

Na kondycję zawieszenia wpływa wiele czynników, od warunków klimatycznych po indywidualny styl jazdy kierowcy. Wiadomo też, że są samochody, które fabrycznie mają trwalsze zawieszenie i takie, z którymi częściej niż zwykle trzeba będzie jeździć do warsztatu. Zima już na dobre za nami – warto sprawdzić, jak trudne warunki drogowe wpłynęły na stan układu zawieszenia czy układu kierowniczego i rozpocząć nowy sezon sprawnym i bezpiecznym samochodem – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor ds. marketingu ProfiAuto.

Śliskie i dziurawe drogi, nieostrożna jazda oraz większe prawdopodobieństwo uszkodzenia Ujemne temperatury i obfite opady śniegu odbiły się podczas ostatnich miesięcy na stanie dróg. Ten z kolei mógł przełożyć się bezpośrednio na kondycję zawieszenia w naszych samochodach. Jak zauważyli specjaliści, zima to czas kiedy częściej występują problemy z amortyzatorami, czy wahaczami, które zostały uszkodzone wskutek wjechania w dziurę, czy na niewidoczny, zasypany śniegiem krawężnik. Takie usterki mogą przez jakiś czas być nieodczuwalne dla kierowców, szczególnie kiedy warunki na drogach nie należą do łatwych. Jazda ze zużytymi amortyzatorami, czy wahaczami może odbić się negatywnie także na innych częściach układu zawieszenia i powodować dalsze usterki. Zima to także trudny okres dla układu kierowniczego. Skręcanie kołami po dziurawych drogach i zmarzniętej brei odbija się na drążkach kierowniczych i ich końcówkach. Z kolei nadmierna wilgoć i sól na drogach mogą wpływać na korozję zawieszenia.

Stan zawieszenia w poszczególnych grupach cenowych

Wśród samochodów o wartości do około 10 tys. zł mechanicy najwyższą ocenę (4,5) wystawili Audi A3 8L. W tym modelu stwierdzono najmniej awarii, a – jeśli występowały – to były to głównie problemy z pojedynczymi elementami zawieszenia. Najniższą notę (3,5) w tym przedziale cenowym uzyskał VW Passat B5,w którym najczęściej stwierdzano znaczne luzy w zawieszeniu i awarie łożysk kół.

W przedziale od około 10 do 20 tys. zł. najlepiej wypadła Toyota Yaris II (4,9), która uzyskała jednocześnie najwyższą ocenę zawieszenia w całym rankingu. W tym modelu mechanicy nie stwierdzali praktycznie żadnych usterek. Najgorsze w omawianej grupie cenowej okazało się Audi A4 (B6 i B7) (3,7). Jego zawieszenie zostało ocenione jako słabe zarówno przez specjalistów, jak i kierowców narzekających na konieczność częstych wizyt w warsztacie w celu usunięcia różnego rodzaju problemów.

Bardzo ciekawie prezentuje się grupa cenowa od około 20 do około 30 tys. zł. Tutaj najlepszy wynik (4,8), podobnie jak w grupie drugiej, zajęła Toyota Yaris, tyle że nowszy model – Yaris III. Wysoka ocena nie oznacza jednak, że zawieszenie samochodu jest bezawaryjne. Wśród problemów występujących z tym modelem mechanicy wymieniali np. uszkodzenia łożysk, czy pękające sprężyny. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorzej ocenionym zawieszeniem w całym „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”.

źródło: ProfiAuto


Tagi:
zawieszenie samochodu, układ jezdny, najczęstsze problemy z zawieszeniem, uszkodzenia zawieszenia, samochody z najlepszym zawieszeniem, samochody z najgorszym zawieszeniem, stan zawieszenia, Toyota Yaris II, Toyota Yaris III, Honda Civic VIII, Audi A3 8L, VW Passat B5, Audi A4, Renault Mégane III

Zobacz podobne artykuły:

Ponad połowa aut w Polsce wymaga wizyty w warsztacie?
kalendarz 28/01 2020

Ponad połowa aut w Polsce wymaga wizyty w warsztacie?

Warsztat / Eksploatacja

2020.01.28

Kierowcy w Polsce wciąż bagatelizują bieżące czynności związane z utrzymaniem samochodów, które przekładają się na stan techniczny.
Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?
kalendarz 19/01 2020

Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?

Warsztat / Porady

2020.01.19

Które ciecze można ze sobą mieszać, a które nie?
Wymiana opon – jak dobrze wybrać serwis?
kalendarz 10/01 2020

Wymiana opon – jak dobrze wybrać serwis?

Warsztat / Porady

2020.01.10

Jeszcze przed sezonem zimowym warto mieć za sobą zmianę opon.
Najnowsze artykuły:
Uciekali autem z małymi dziećmi będąc pod wpływem narkotyków

Uciekali autem z małymi dziećmi będąc pod wpływem narkotyków

Wiadomości / News

2020.01.28

W wyniku pościgu policjanci zatrzymali w Głogowie kierowcę i pasażerów samochodu, który nie zatrzymał się do kontroli.
Mercedes Klasa E face lifting  – Przed premierą

Mercedes Klasa E face lifting – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2020.01.28

Na 2020 rok Mercedes szykuje kilka nowości. Jedną z nich będzie odświeżona Klasa E.
Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką

Seat Leon ukryty pod barcelońską mozaiką

Wiadomości / Ciekawostki

2020.01.27

Wygląd Leona czwartej generacji wciąż pozostaje tajemnicą. Na razie oprócz zdjęć fragmentów auta, ujawniono bryłę pojazdu, osłoniętą folią kamuflującą o wyjątkowym wzorze.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.