Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najtrudniejsze zakręty Le Mans
kalendarz 13/06 2014

Najtrudniejsze zakręty Le Mans

Wiadomości / Ciekawostki

Dunlop juz po raz trzeci przygotował przewodnik po zakrętach, w którym Mark Hales, Olivier Pla i  Sebastien Montet opowiadają o różnych odcinkach słynnego toru Le Mans.

Każdy z ekspertów przedstawił swój punkt widzenia. Przewodnik powstał w formie filmu, który przygotował Mark Hales, uznany pisarz, dziennikarz, instruktor jazdy i kierowca wyścigowy. Mark ma na koncie prawie 200 zwycięstw w wyścigach na różnych torach na świecie, dzięki czemu posiada najlepsze kwalifikacje, by skompilować precyzyjny, szczegółowy i użyteczny przewodnik pokonywania zakrętów. Olivier Pla jest kierowcą zespołu G-Drive Racing i zwycięzcą pierwszych dwóch rund World Endurance Championship, natomiast Sebastien Montet to menedżer w dziale Dunlop Motosport, odpowiedzialny za projektowanie i rozwój opon wyścigowych. 

Olivier Pla z G Drive Racing - O zakrętach Porsche:

„To jeden z najtrudniejszych odcinków toru Le Mans. Bardzo szybki zakręt z gwałtowną zmianą kierunku, dlatego opony odgrywają wyjątkowo istotną rolę. Na tym odcinku potrzeba naprawdę dużej przyczepności, dlatego tak dobrze sprawdzają się tu opony Dunlop.”

Zakręt Dunlop - „To pierwszy zakręt za prostą do boksów. Hamowanie nie jest łatwe, gdyż trzeba robić to na pochylonych kołach, a do takiego manewru potrzeba bardzo stabilnej maszyny. Prawidłowe wejście w zakręt Dunlop jest bardzo ważne podczas zmniejszania prędkości na tym odcinku. Szykana jest dość ciasna, a na wyjeździe bardzo istotna jest trakcja, ponieważ determinuje ona dojazd do Tertre Rouge.”

Zakręt Mulsanne - „Dojazd do podwójnego zakrętu Mulsanne jest jednym z najtrudniejszych punktów hamowania na całym Le Mans. Samochód klasy LMP2 zwalnia z około 300 km/godz. do 70 km/godz. na odcinku stu metrów! To ogromne zmniejszenie prędkości. Wyjazd z Mulsanne jest bardzo ważny i tam również potrzebna jest naprawdę dobra trakcja, ponieważ od tego zależy wyjazd na długą prostą prowadzącą do Indianapolis. Nocą odcinek między Mulsanne a Arnage jest najciemniejszym odcinkiem toru.”

Arnage - „Przejazd Arnage to delikatna sprawa, bo tutaj mamy najsłabszą przyczepność podczas hamowania. W tym miejscu kierowcy często popełniają błędy, szczególnie nocą. Wydaje się, że można hamować naprawdę późno, ale te kilka dodatkowych centymetrów może prowadzić do błędu. To naprawdę bardzo trudne miejsce, szczególnie nocami, gdy tor jest chłodniejszy.”

Sebastien Montet, menedżer ds. projektowania i rozwoju opon wyścigowych Dunlop Motorsport: „Zakręty Porsche narzucają oponom duże obciążenia boczne. Jedną z najważniejszych kwestii w specyfikacji opon na sezon 2014 było właśnie poprawienie bocznego zachowania naszego ogumienia. Osiągnęliśmy cel, co potwierdzają zwycięstwa w czterech pierwszych wyścigach (WEC i ELMS). Poprawa ogólnej przyczepności opon w sezonie 2014 da naszym partnerom pewność jazdy na granicy możliwości w zapierających dech w piersiach szybkich zakrętach. Poprawa przyczepności opon tylnych na sezon 2014, dzięki nowemu profilowi i konstrukcji, spowodowała również udoskonalenie parametrów opon przednich. Wzrosła siła hamowania oraz nośność boczna, które potrzebne są podczas pokonywania zakrętów Dunlop. Opony na sezon 2014 znakomicie sprawdzą się w tym łuku – pozwolą samochodom jadącym na oponach Dunlop szybko pokonać trudną szykanę i przejechać pod legendarnym mostem Dunlop.”

Zakręt Mulsanne - „O ile zakręty Porsche i Dunlop stanowią poważne obciążenie dla opon pod każdym względem, w zakręcie Mulsanne chodzi nade wszystko o obciążenia wzdłużne. Przód musi być bardzo mocny, by wytrzymać jeden z najtrudniejszych punktów hamowania. Następnie cała moc i obciążenie przenoszą się na tylne opony, które muszą zapewnić bardzo dobrą trakcję na prostej Indianapolis. Sprawdziliśmy już, że nasze nowe opony na sezon 2014 radzą sobie w tych warunkach, co potwierdziły wyniki rundy WEC na torze Spa. Pierwszy zakręt Spa jest dość podobny do tego odcinka i choć warunki hamowania nie są tak wymagające, to trakcja jest bardzo ważna, ponieważ za zakrętem znajduje się najszybszy odcinek toru.”/oprac. ns/

Video przewodniki:
Zakręty Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=bBIizTGdidM
Zakręt Dunlop: https://www.youtube.com/watch?v=Mjcxddr37g8
Zakręt Mulsanne: https://www.youtube.com/watch?v=ti9122YqkwM
 

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.