Najpopularniejszą marką jest…
News / Toyota / Volkswagen
Wśród marek dominuje Toyota, a wśród producentów – Volkswagen.
W 2020 r. Toyota Corolla już po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się samochodów na świecie. Tuż na nią znalazła się kolejna Toyota – RAV4 awansowało na drugie miejsce dzięki wzrostowi sprzedaży pomimo pandemii. Trzecie miejsce zajęła Honda CR-V. Wśród marek motoryzacyjnych dominuje Toyota, a wśród producentów – Volkswagen. Tak wynika z danych opublikowanych przez portal analityczny focus2move.com.
Toyota Corolla zakończyła kolejny rok jako lider światowego rynku ze sprzedażą 1 134 262 samochodów (-8,8 proc.). Na drugim miejscu znalazła się Toyota RAV4, jeden z niewielu modeli, które odnotowały wzrost w tym trudnym roku, ze sprzedażą na poziomie 971 516 aut (+1,9 proc.). Podium zamyka Honda CR-V dzięki 705 651 sprzedanym egzemplarzom (-13,2 proc.), wyprzedzając Hondę Civic ze sprzedażą 697 945 aut (-16,3 proc.) i VW Tiguan, który zanotował wynik 607 121 aut dostarczonych klientom (-18,8 proc.).
Na szóstą pozycję awansowała z 7. miejsca trzecia Toyota w pierwszej dziesiątce – sedan Camry, który trafił do 592 648 kierowców (-13,2 proc.). Duży sukces odniósł Nissan Sylphy, który po sprzedaniu 544 376 egzemplarzy (+14,4 proc.) awansował o 7 miejsc. VW Golf spadł z 6. na 8. miejsce z wynikiem 492 262 aut (-28,6 proc.). Dwa ostatnie miejsca zajęły VW Lavida z wynikiem 463 804 aut (-13 proc.) Hyundai Tucson z rezultatem 462 110 samochodów (-14,6 proc.), który spadł o jedną pozycję.
Corolla (1 134 262 aut) jest oczywiście najpopularniejszym autem kompaktowym, a tuż za nią w tym segmencie znalazła się Honda Civic z wynikiem 674 086 sztuk. Samochody Toyoty zdominowały też dwa inne segmenty. RAV4 (971 516 aut) jest najpopularniejszym SUV-em na świecie, a Toyota Camry (592 648 aut) sprzedała się najlepiej ze wszystkich samochodów średniej wielkości. W segmencie A pierwsze miejsce zajęło Suzuki Spacia (142 126 aut), a w segmencie B VW Polo (426 565 aut), za którym znalazła się Toyota Yaris (378 918 aut).
Wśród pojazdów luksusowych najwyższą sprzedaż zanotował Mercedes Klasy E (330 459 aut), a najpopularniejszym samochodem sportowym jest Ford Mustang (92 408 aut). Wśród pick-upów najlepiej poradził sobie Ford F-Series (968 179 egz.), a najchętniej wybieranym minivanem jest chiński Wuling Hongguang (292 934 egz.), za którym znalazła się Honda Odyssey (149 065 egz.).
Toyota jest nie tylko najczęściej wybieraną marką samochodową na świecie, ale też należy do marek, które najlepiej poradziły sobie w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Stosunkowo nieduże spadki zanotowały także Kia, Mercedes i BMW. Toyota sprzedała 8,06 mln samochodów (-12,2 proc.), zyskując 10,1 proc. udziału w rynku i zwiększając swoją przewagę nad VW. Toyota zajmuje pierwsze miejsce nieprzerwanie od 2010 r. W latach 2016 i 2017 udział japońskiej marki w rynku wynosił około 9,2 proc., zaś w 2019 r. osiągnął poziom 10 proc.
VW utrzymał w ubiegłym roku drugą pozycję, lecz stracił 0,4 proc. udziału w rynku do poziomu 7,1 proc. po sprzedaniu 5,73 mln aut (-16,8 proc.). Honda awansowała na 3. pozycję z wynikiem 4,33 mln aut (-14,1 proc.), wyprzedzając Forda (-18,3 proc.), który zanotował 4,18 mln egzemplarzy. W pierwszej dziesiątce znalazły się także Nissan (3,80 mln aut, -19,5 proc.), Hyundai (3,71 mln aut, -15,22 proc.), Chevrolet, który zanotował największy spadek w tym gronie aż o 22,4 proc. (2,96 mln samochodów), Kia (2,69 mln pojazdów, -4,6 proc.), a także Mercedes (2,43 mln aut, -8,4 proc.) i BMW (2,05 mln samochodów, -8,4 proc.). Największy wzrost sprzedaży w 2020 r. stał się udziałem Tesli, która dostarczyła klientom 538 038 aut, zyskując 46,2 proc. i awansując na 39. pozycję.
Rok 2020 na pozycji największego producenta samochodów zakończył VW Group z 11,6-procentowym udziałem w rynku (9,31 mln aut, -14.5 proc.). Drugie miejsce zajęła Toyota Group z udziałem 11,1 proc. (8,90 mln aut, -12 proc,). Trzeci jest koncern Renault Nissan Alliance z wynikiem 7,95 mln sprzedanych aut (-20,5 proc.), a na czwartym miejscu znalazł się Hyundai-Kia, który stracił 10,4 proc. sprzedaży, dostarczając klientom 6,52 mln aut. General Motors utrzymał w 2020 r. 5. pozycję, sprzedając 6,26 mln samochodów, o 13,2 proc. mniej niż rok wcześniej.
Drugą piątkę największych producentów otwierają Honda (4,5 mln aut, -14,1 proc.) i Ford Group (4,15 mln egz., -18,3 proc.). FCA i PSA, które stworzą koncern Stellantis, zajmują kolejno 8. i 9. miejsce z wynikami 3,90 mln aut (-16,8 proc.) oraz 2,91 mln samochodów (-22 proc.). Po połączeniu w styczniu tego roku Stellantis prawdopodobnie stanie się czwartym największym producentem aut na świecie. Na 10. miejscu figuruje Mercedes Daimler, który sprzedał 2,55 mln samochodów, o 12,2 proc. mniej niż w 2019 r./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Volkswagen sprzedał fabrykę w Chinach
Wiadomości / News
2024.11.30
Wypadek, który zyskał światowy rozgłos
Wiadomości / News
2024.11.30
Toyota mistrzem świata producentów WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.11.26
Thierry Neuville po raz pierwszy mistrzem świata
Wiadomości / Moto sport
2024.11.30
Wypadek, który zyskał światowy rozgłos
Wiadomości / News
2024.11.30
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29