Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najgorsze wypadki – kiedy, gdzie i dlaczego?
kalendarz 17/03 2014

Najgorsze wypadki – kiedy, gdzie i dlaczego?

Warsztat / Bezpieczeństwo

Statystyki wskazują, że w Polsce średnio co jedenasty wypadek kończy się przynajmniej jedną ofiarą śmiertelną (Policja 2012 r.) To najtragiczniejszy rodzaj wypadków.

Ofiary giną zwykle na miejscu zdarzenia. Kim są sprawcy? Gdzie najczęściej dochodzi do takich wypadków? Co jest ich przyczyną?

Liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym (podobnie jak wypadków w ogóle) raczej maleje niż rośnie – idziemy w dobrym kierunku. Nie zmienia to jednak faktu, że w 2012 roku na polskich drogach doszło do 3 246 wypadków tego typu. Największe ich natężenie przypadło na jesienne miesiące. Październik i listopad odpowiadały za prawie 21 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Jeśli chodzi o dni tygodnia, to największe żniwo zebrał początek weekendu – na piątki i soboty przypadała ok. 1/3 wszystkich wypadków. Amatorzy weekendowych imprez i wypadów powinni mieć się na baczności i nie dać się ponieść chwili. Wypadki ze skutkiem śmiertelnym to z reguły owoc jakiegoś rodzaju brawury: zwykle chodzi o nadmierną prędkość (prawie 70 proc. wszystkich wypadków), nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie bądź też nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego. Piesi uczestnicy ruchu drogowego przyczyniają się do wypadków ze skutkiem śmiertelnym, choć robią to znaczenie rzadziej od kierowców (150 wypadków w 2012 r., dane Policja).

Wolno i bezpiecznie?

Które miejsca są statystycznie najbardziej niebezpieczne? Jak się okazuje między terenem zabudowanym a niezabudowanym nie ma kolosalnej różnicy. W 2012 roku doszło na nich do odpowiednio 1 549 oraz 1 697 wypadków ze skutkiem śmiertelnym. W terenie zabudowanym mamy też niższy wskaźnik osób zabitych na miejscu (996 wypadków vs. 1480 wypadków). Obszar zabudowany jest zatem teoretycznie bardziej bezpieczny. Dlaczego? – Na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, co skraca drogę hamowania, a w rezultacie podnosi bezpieczeństwo jazdy – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W większych miastach zauważyć można trend do dodatkowego limitowania prędkości. W centrum Poznania mamy na przykład strefę ograniczającą prędkość pojazdów do 30 km/h. Warto zauważyć, że w dużych miastach prędkości pojazdów „trzymają” też uliczne korki. Według naszych badań w większości miast wojewódzkich średnia prędkość pojazdów nie przekracza 39 km/h. – dodaje Florkowska.

Uwaga na województwa

Jak wygląda sytuacja w poszczególnych województwach? Bywa różnie. Największy odsetek wypadków ze skutkiem śmiertelnym w roku 2012 wystąpił w woj. mazowieckim (367 wypadków; dane Policja). Na drugim miejscu uplasował się woj.  śląskie (306 wypadków), na trzecim zaś woj. wielkopolskie (279 wypadków). Statystycznie najmniej śmiertelnych wypadków zdarzyło się w woj. opolskim (76) oraz  lubuskim (83). 
 
 źródło: Creandi

Zobacz podobne artykuły:

Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów
kalendarz 19/07 2019

Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.19

Jest szansa na poprawę infrastruktury dla tej grupy użytkowników dróg.
 Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach
kalendarz 17/07 2019

Polski kierowca wie co zrobić w razie wypadku, ale paraliżuje go strach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.17

Co trzeci kierowca po raz ostatni zetknął się z wiedzą na temat udzielenia pierwszej pomocy podczas kursu na prawo jazdy.
Paliwowy kodeks początkującego kierowcy
kalendarz 16/07 2019

Paliwowy kodeks początkującego kierowcy

Warsztat / Porady

2019.07.16

Dla początkujących kierowców wizyta na stacji benzynowej może być stresująca.
Najnowsze artykuły:
BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

Wiadomości / News

2019.07.19

BMW potwierdziło, że przygotuje nowe wersje modelu M2.
Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.07.19

Jest szansa na poprawę infrastruktury dla tej grupy użytkowników dróg.
 Suzuki Boxing Night

Suzuki Boxing Night

Wiadomości / News

2019.07.19

Suzuki obejmie mecenatem reprezentantów i reprezentantki Polski, a także stanie się patronem zawodów reprezentacji narodowych pod nazwą Suzuki Boxing Night.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.