Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Najczęstsze usterki w układzie napędowym
kalendarz 01/07 2019

Najczęstsze usterki w układzie napędowym

Eksploatacja

Awarie skrzyni biegów, koła dwumasowego, zużycie elementów sprzęgła – według mechaników to najczęstsze problemy występujące w układzie napędowym.

Mocne 4,3 na 6 – tak polscy mechanicy oceniają przeciętny stan układów napędowych w samochodach jeżdżących po polskich drogach. Wynik opracowany został na podstawie „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” przygotowanego przez markę ProfiAuto. Średnia ocena 4,3 to najlepszy wynik ze wszystkich czterech podzespołów ocenianych przez ankietowanych, a były wśród nich jeszcze: karoseria, układ elektryczny i zawieszenie. Najlepsze noty otrzymały samochody japońskich i niemieckich producentów - Honda Civic VIII znalazła się na pierwszym miejscu, a na drugim ex aequo Nissan Qashquai I i Audi A4 (B5). Model, który został oceniony najgorzej w tym zestawieniu, to Renault Mégane III.  

Z racji tego, że układ przeniesienia napędu wykonuje ciężką pracę, producenci dokładają wszelakich starań, aby wykonany był z niezawodnych elementów. Do poważnych awarii dochodzi stosunkowo rzadko. Jeżeli jednak komuś zdarzy się usterka związana z napędem, to jej naprawa nie będzie należała do tanich. Z racji budowy, eliminacja większości mankamentów jest dość czasochłonna, a jak wiadomo czas to pieniądz. Najczęściej zgłaszanymi usterkami są uszkodzenia skrzyni biegów, zużycie elementów sprzęgła, problemy z dwumasowym kołem zamachowym, czy uszkodzenia przegubów napędowych. Wszystkie naprawy związane z tymi elementami wymagają dużego doświadczenia i powinny być wykonywane przez wykwalifikowanych mechaników – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.

Żywotność układu napędowego – wiele zależy od stylu jazdy kierowcy  

Trwałość takich elementów, jak sprzęgło, skrzynia biegów, czy przeguby uzależniona jest od mocy silnika. Duża moc to nie tylko więcej radości z jazdy, ale także spore obciążenie dla układu napędowego. Znaczący wpływ ma także indywidualny styl jazdy kierowcy.

- To, w jakim stanie jest układ napędowy w samochodzie, uwarunkowane jest naszym stylem jazdy. Kierowcy, którzy poruszają się płynnie i unikają dużych przeciążeń podczas ruszania, zwłaszcza przy skręconych kołach, mogą być pewni, że trwałość układów napędowych ich pojazdów będzie duża. Jeżeli jednak ktoś gwałtownie rusza, nadmiernie eksploatuje sprzęgło w trakcie jazdy, porusza się na tzw. półsprzęgle czy lubi agresywną, sportową jazdę, musi liczyć się z tym, że wizyty w warsztacie mogą być częste i kosztowne – podkreśla Mariusz Maksym, ekspert ProfiAuto.

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że także jazda na bardzo niskich obrotach silnika może być niebezpieczna dla układu napędowego. Przesadny ecodriving może doprowadzić do przedwczesnego zużycia koła dwumasowego. Usterkę rozpoznaje się m.in. po stukaniu i hałasie podczas uruchamiania i gaszenia silnika, szarpaniu i wibracji karoserii podczas przyspieszania i charakterystycznym „klekocie” na biegu jałowym. Objawy niekoniecznie muszą od razu świadczyć o awarii koła dwumasowego, ale to już sygnał, że należy koniecznie udać się do mechanika – dodaje Mariusz Maksym.

Stan układów napędowych w poszczególnych grupach cenowych samochodów

Wśród samochodów o wartości do około 10 tys. zł, mechanicy najwyższą ocenę (5) wystawili Audi A4 (B5). W tym modelu stwierdzono najmniej awarii i były to najczęściej luzy układu kierowniczego lub awarie wałków rozrządu w wersji z silnikiem Diesla 2.5. Najniższą ocenę (3,6) w tym przedziale cenowym otrzymało Renault Laguna II. W tym modelu najczęściej dochodziło m.in. do awarii wtryskiwaczy oraz usterki turbosprężarki. Mechanicy byli zgodni, że te problemy zależą od wersji silnikowej, ale także od stylu jazdy kierowcy oraz przebiegu pojazdu. 

W przedziale od około 10 do 20 tys. zł najwyższą notę (4,9) otrzymały aż trzy modele samochodów. Były to Audi A4 (B6 i B7), VW Polo IV 9N i Toyota Yaris II. Mechanicy wskazali, że najczęstszymi problemami w Audi były awarie turbosprężarki w silnikach Diesla, w Volkswagenie usterki koła dwumasowego i nietrwały napęd rozrządu, a w przypadku – Toyoty awaryjna skrzynia biegów oraz wycieki oleju w wersji z silnikiem 1.3. Najgorzej w tej grupie cenowej wypadł Peugeot 307 (3,8). Awarie stwierdzano głównie w modelach z silnikiem Diesla, w których mechanicy wskazywali na problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami.  

W ostatniej grupie cenowej od około 20 do około 30 tys. zł najlepszy wynik (5,2) uzyskała Honda Civic VIII. Jest to jednocześnie najwyższa ocena w całym zestawieniu dotyczącym układu napędowego. To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących usterek. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie cenowej jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorszym wynikiem w całym zestawieniu. Do najczęściej zgłaszanych usterek należały awarie turbosprężarki i problemy z wtryskami w wersjach z silnikami Diesla, a także wycieki oleju.

źródło: ProfiAuto


Tagi:
najczęstsze usterki w układzie napędowym, samochody z najmniej trwałym układem napędowym, Honda Civic VIII, Nissan Qashquai I, Audi A4 (B5), Renault Mégane III, Renault Laguna II, VW Polo IV 9N, Toyota Yaris II, Peugeot 307

Zobacz podobne artykuły:

Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?
kalendarz 19/01 2020

Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?

Warsztat / Porady

2020.01.19

Które ciecze można ze sobą mieszać, a które nie?
Zima zła, czyli co może dać się we znaki kierowcom?
kalendarz 01/01 2020

Zima zła, czyli co może dać się we znaki kierowcom?

Warsztat / Porady

2020.01.01

5 najczęstszych usterek zimowych.
Niesprawne akumulatory odpowiadają za prawie 40 proc. awarii aut
kalendarz 06/12 2019

Niesprawne akumulatory odpowiadają za prawie 40 proc. awarii aut

Warsztat / Eksploatacja

2019.12.06

Koszty wymiany zimą mogą być wyższe, nawet w przypadku nowszych samochodów.
Najnowsze artykuły:
 Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020

Citroën C3 R5 w mistrzostwach świata w sezonie 2020

Wiadomości / Moto sport

2020.01.25

Zespół Citroën Racing wycofał się w tym sezonie z uczestnictwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC, jednak marka będzie obecna na rajdowych trasach zapewniając swoim klientom modele C3 R5.
Toyota Land Cruiser 300 z hybrydą V6 jeszcze w tym roku?

Toyota Land Cruiser 300 z hybrydą V6 jeszcze w tym roku?

Wiadomości / News

2020.01.25

Nowy model zastąpi Land Cruisera 200 V8.
Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC

Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC

Finanse / Ubezpieczenia

2020.01.24

Czy to prawda, że kierowcy BMW mają droższe OC? A może jest to domeną aut klasy premium?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.