Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najczęstsze błędy przy naprawach zawieszenia
kalendarz 25/06 2025

Najczęstsze błędy przy naprawach zawieszenia

Porady

Problemy z zawieszeniem ujawniają się często dopiero po dłuższym okresie eksploatacji, zwłaszcza w wymagających warunkach drogowych. 

Niezależnie od pory roku, właściwa diagnostyka i poprawny montaż nowych elementów są kluczowe dla bezpieczeństwa oraz trwałości układu jezdnego. Eksperci wskazują trzy najczęściej popełniane błędy przy naprawach podwozia.

Naprawy zawieszenia uchodzą za jedne z prostszych w mechanice samochodowej, ale nawet w tej dziedzinie można popełnić poważne błędy. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, aby zapewnić długotrwałą niezawodność zamontowanych części.

Typowy błąd przy wymianie łączników

Łączniki stabilizatora należą do jednych z najtańszych elementów zawieszenia podlegających wymianie. W przypadku popularnych łączników podłużnych, niektóre referencje występują w dwóch wersjach – stalowej oraz wykonanej z tworzywa sztucznego.

Popularnym błędem popełnianym podczas ich wymiany jest nieuwzględnienie wersji zastosowanej po przeciwnej stronie pojazdu. W praktyce oznacza to sytuacje, w których po jednej stronie montowany jest łącznik stalowy, a po drugiej – plastikowy. Choć nie stanowi to bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy, jest postrzegane jako nieprofesjonalne wykonanie naprawy i może wpływać na precyzję prowadzenia pojazdu.

Co istotne, błąd ten może wystąpić nawet wtedy, gdy mechanik poprawnie zidentyfikuje materiał demontowanego łącznika. Jeśli po wcześniejszej naprawie po drugiej stronie znalazł się element innego typu, łatwo przeoczyć ten fakt bez wcześniejszej kontroli.

Uszkodzenie wahaczy podczas montażu

Naprawy zawieszenia zazwyczaj przeprowadzane są na podnośniku kolumnowym, gdy samochód znajduje się w pozycji uniesionej, a elementy zawieszenia – w tym koła – swobodnie „wiszą” w najniższym możliwym położeniu.

Wymiana dolnych wahaczy w takim ustawieniu i ich dokręcenie przed opuszczeniem pojazdu to poważny błąd montażowy. Po opuszczeniu samochodu na koła nastąpią niekorzystne naprężenia na silentblokach, a podczas jazdy po nierównościach silentbloki zostaną naderwane. Aby tego uniknąć, śruby mocujące elementy metalowo-gumowe należy dokręcać wyłącznie w położeniu neutralnym – czyli wtedy, gdy samochód stoi na kołach lub gdy zawieszenie zostało odpowiednio podparte.

Jak wskazują eksperci, mylnym jest założenie, że skoro koło pracuje w ruchu góra–dół, to moment dokręcenia nie ma znaczenia. Elementy metalowo-gumowe projektowane są z założeniem, że śruby zostaną dokręcone w neutralnej pozycji – tylko wtedy mogą pracować w pełnym zakresie. Natomiast jeśli zamontujemy je w położeniu skrajnym, np. dolnym, zakres zostanie zredukowany o połowę, a podczas jazdy dojdzie do naderwania elementów elastycznych.

Pomijanie geometrii – kosztowna droga na skróty

Kontrola geometrii zawieszenia po zakończeniu naprawy jest czynnością kłopotliwą, ponieważ wymaga odpowiedniego oprzyrządowania. Często wiąże się również z koniecznością odkręcenia zapieczonych śrub regulacyjnych, które nie były ruszane podczas serwisu. W skrajnych przypadkach może to wymagać dodatkowych prac lub zakupu nowych części, np. końcówki drążka kierowniczego czy nawet wahacza – jeśli śruba zapiekła się w silentbloku.

Niektórzy próbują ominąć procedurę, montując nowe elementy w taki sposób, by zachować parametry geometryczne. Jednak nie zawsze jest to skuteczne. Nawet niewielkie odchylenia mogą skutkować utratą zbieżności, co prowadzi do pogorszenia precyzji prowadzenia, spadku bezpieczeństwa i przyspieszonego zużycia opon. W skrajnych przypadkach nowe ogumienie może ulec znacznemu zużyciu już w ciągu jednego miesiąca.

Dlatego eksperci przypominają, aby po każdej poważniejszej naprawie zawieszenia przeprowadzić kontrolę geometrii. Powinien wykonać ją wykwalifikowany mechanik, a jeśli warsztat nie dysponuje odpowiednim sprzętem, istotne jest poinformowanie klienta o konieczności zrealizowania tej usługi w innym serwisie. Oczywiście nie dotyczy to drobnych napraw, takich jak wymiana łączników stabilizatora, lecz wszelkich prac, które mogą naruszyć geometrię.

Należy również podkreślić, że choć nie ma sztywnie określonego interwału między kontrolami, warto przeprowadzać taki pomiar profilaktycznie np. przed wymianą opon na nowe.

W przypadku serwisowania zawieszenia wielowahaczowego warto czasem rozważyć rozszerzenie zakresu naprawy o sąsiadujące z wahaczem komponenty. Zdarza się, że podczas wymiany jednego elementu dochodzi do nadwyrężania sąsiednich połączeń gwintowych, silentbloków, czy sworzni. W konsekwencji może się okazać, że niedługo po wykonanej naprawie konieczna będzie kolejna wizyta w warsztacie. Pomóc może wymiana całych zestawów – np. kompletu wahaczy. Części kupowane w zestawach zazwyczaj stanowią korzystniejszą opcję cenową niż zamawiane pojedynczo, a koszty robocizny i czas pracy na ogół nie ulegają zmianie.

źródło: Delphi


Tagi:
zawieszenie samochodu, naprawy zawieszenia, zawieszenie wielowahaczowe, wymiana łączników stabilizatora, wahacze, geometria kół

Zobacz podobne artykuły:

Przygotowanie przyczepy kempingowej na letnie wyjazdy
kalendarz 09/07 2025

Przygotowanie przyczepy kempingowej na letnie wyjazdy

Warsztat / Porady

2025.07.09

Na co zwrócić uwagę by podróż była bezpieczna i komfortowa.
Zakup auta latem może przynieść oszczędności
kalendarz 02/07 2025

Zakup auta latem może przynieść oszczędności

Używane

2025.07.02

Kupić używany samochód i nie przepłacić?
Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?
kalendarz 29/05 2025

Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?

Warsztat / Porady

2025.05.29

Ceramizator to zaawansowany dodatek ceramiczny do oleju, stworzony w celu ochrony silników spalinowych poprzez poprawę właściwości smarnych oraz redukcję zużycia mechanicznego.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
200-setna Škoda Fabia RS Rally2

200-setna Škoda Fabia RS Rally2

Wiadomości / News

2025.07.14

Jubileuszowy egzemplarz został przekazany Adamowi Březíkowi.
Rynek motoryzacyjny w czerwcu

Rynek motoryzacyjny w czerwcu

Wiadomości / Gorące tematy

2025.07.14

Hybrydy w górę, tanie auta w odwrocie, motocykle na rekordowym poziomie.
2. runda Toyota GR Cup

2. runda Toyota GR Cup

Wiadomości / Moto sport

2025.07.13

Kierowcy sportowych aut Toyoty i Lexusa spotkali się na torze Silesia Ring.