Najbardziej prestiżowy rajd świata
W tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo bierze udział czterech jego byłych zwycięzców.
W 2009 roku wygrał aktualny duet VW Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, w 2010 roku Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen, którzy w 2014 roku pojadą w Fordzie, w 2011 roku Bryan Bouffier/Xavier Panseri (także startujący Fordem w Monte Carlo 2014). Wszystkim trzem brakuje jednak kropki nad „i” – swoje zwycięstwa wywalczyli w samochodzie klasy Super-2000 w IRC (Intercontinental Rally Challenge).
Sezon 2014 przynosi nowości dla fanów i uczestników rajdów. Wypadają dotychczasowe kwalifikacje w rajdach na szutrze, zamiast tego zawodnicy będą startować w kolejności zgodnej z klasyfikacją w MŚ. Także zasady, według których kierowcy po przerwaniu rajdu mogli wrócić do kategorii WRC-2, zmieniły się w kilku szczegółach. Harmonogramy rajdów MŚ będą standaryzowane w trakcie trwania sezonu. W przyszłości rajdy mają się rozpoczynać w czwartki ceremonią startu i kończyć ostatnim odcinkiem specjalnym w niedzielę około południa. Ostatni odcinek specjalny będzie zawsze tak zwanym Power Stage, w którym przyznawane będą dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców i pilotów. Wyjątek w harmonogramie stanowi „Monte Carlo” – kończy się w sobotę wieczorem ostatnim oesem „Sospel–Breil-sur-Roya“, rozgrywanym po zapadnięciu zmroku.
Rajd Monte Carlo rozpoczyna się tam, gdzie urodził się aktualny mistrz świata – w Gap. 40-tysięczne miasto jest gospodarzem pierwszych dwóch dni rajdu, potem orszak Rajdowych MŚ zatrzyma się w Monaco. Dla Sébastiena Ogiera będzie to dodatkowa motywacja, a jednocześnie trochę większa presja. Wielu przyjaciół i krewnych zapowiedziało już, że będzie mu kibicować w jego rodzinnym mieście. Nieprzewidywalne warunki na trasie, 15 trudnych odcinków specjalnych na asfalcie, lodzie i śniegu we francuskich Alpach Nadmorskich, do tego nocne OS-y i temperatury poniżej zera.
Tradycyjnie trasa Rajd Monte Carlo prowadzi przez francuskie Alpy Nadmorskie, czyli przez „zaplecze” Księstwa Monako. W tym roku królewskim odcinkiem specjalnym jest OS między Vitrolles i Faye. Z długością 49,03 km należy do najdłuższych w całym rajdowym kalendarzu. Szczególne znaczenie ma także ostatni odcinek specjalny z Sospel do Breil-sur-Roya. 16,55 km tego odcinka jest oceniane jako Power Stage. Trzech kierowców, którzy będą tutaj najszybsi, otrzyma dodatkowe punkty. Cecha szczególna: Power Stage „Monte Carlo” rozpocznie się tuż po godz. 21.00. Druga ciekawostka: w dwóch pierwszych dniach rajdu parki serwisowe będą znajdowały się w Gap, przez dwa następne dni w porcie Monako, niedaleko znanego z Formuły 1 zakrętu Rascasse.
Zobacz podobne artykuły:
Od czerwca zacznie brakować w miastach taksówkarzy
Wiadomości / Gorące tematy
2024.05.06
Serial o życiu Ayrtona Senny
Wiadomości / Moto sport
2024.05.05
Toyota wesprze Igrzyska w Paryżu
Wiadomości / News
2024.05.05
Porsche 911 992.2 – W dwóch wariantach
Prezentacje / Nowości
2024.05.05
Toyota wesprze Igrzyska w Paryżu
Wiadomości / News
2024.05.05
BMW rezygnuje z litery „i”
Wiadomości / News
2024.05.04