Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Most Poniatowskiego w Warszawie - odcinkowy pomiar prędkości czy fotoradary?
kalendarz 11/03 2020

Most Poniatowskiego w Warszawie - odcinkowy pomiar prędkości czy fotoradary?

Bezpieczeństwo

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zrezygnował z instalacji odcinkowego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego i zamiast niego planuje postawić fotoradary.

W połowie lutego Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie unieważnił drugi przetarg na zakup urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego. Ustalony przez ZDM budżet okazał się zbyt niski do zakupu i realizacji systemu tego rodzaju. Miasto postanowiło zmienić założenie i zainstalować fotoradary. To tańsze rozwiązanie, ale zdecydowanie mniej skuteczne od odcinkowego pomiaru prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości – statystyki

W Polsce odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 30 odcinków drogowych. Opublikowane w 2019 r. wyniki kontroli NIK-u  pokazują, że średnio w roku jedno urządzenie w ramach systemu rejestruje nawet 50 proc. wykroczeń więcej niż fotoradar. Co jednak najważniejsze, automatyczne kontrole całych odcinków dyscyplinują kierowców. Jak podaje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) 84 proc. pojazdów porusza się po nich z dozwoloną prędkością.

- Kluczową zaletą odcinkowych pomiarów prędkości jest ich potencjalny zasięg, możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Zazwyczaj w praktyce jeden zestaw urządzeń jakimi dysponuje Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) obejmuje swoim nadzorem odcinek pomiarowy o długości od 1-6 km. Fotoradary to przyrządy mierzące prędkość przejeżdżających pojazdów w sposób punktowy – uważają przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).

Efektem instalacji odcinkowego pomiaru prędkości jest wyraźna poprawa bezpieczeństwa. Z danych CANARD wynika, że na 30 objętych systemem odcinkach zanotowano (w latach 2016-2018 wobec 2012-2014):

•    spadek liczby wypadków drogowych o 57 proc.,
•    spadek liczby ofiar śmiertelnych o 71 proc.,
•    spadek liczby rannych w wypadkach o 56 proc.

Z badań m.in. Yanosik.pl wynika,  że kierowcy gwałtownie hamują tuż przed fotoradarami, by po chwili znów się rozpędzić i nierzadko przekroczyć prędkość. Poprawa bezpieczeństwa jest w związku z tym mniej efektywna. Cierpi na tym również płynność jazdy, co ma olbrzymie znaczenie w kontekście tworzenia się korków w dużych miastach. Z kolei odcinkowy pomiar prędkości skłania kierowców do jazdy zgodnej z przepisami na całym monitorowanym odcinku. Dlatego w oczywisty sposób przekłada się na poprawę bezpieczeństwa na większym fragmencie drogi i zwiększa jej przepustowość nawet o 20-25 proc.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System działa w ten sposób, że na wjeździe i wyjeździe z odcinka objętego pomiarem zamontowane są kamery wykrywające każdy pojazd i odczytujące numery rejestracyjne. System oblicza czas przejazdu każdego pojazdu i przy zbyt szybkiej jeździe generuje raport z wykroczenia. Ten wysyłany jest do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Tam jest analizowany i na tej podstawie przekraczający prędkość kierowca otrzymuje mandat.

- Bezdyskusyjnym wydaje się w mojej i mieszkańców opinii zasadność montażu takiej instalacji, dzięki której wzrosło poczucie bezpieczeństwa lokalnej społeczności poruszającej się tym odcinkiem drogi (droga krajowa nr 72 – przyp. red.), w tym rowerzystom i pieszym oraz dzieciom uczęszczającym do lokalnej szkoły. Teraz mogą wyjść na chodnik, wyjechać na drogę z większym poczuciem bezpieczeństwa, ponieważ praktycznie wszystkie auta dzięki temu rozwiązaniu stosują się do przestrzegania przepisów i zasad ruchu drogowego (po prostu łatwiej się włączyć do ruchu, jest bardzo mało wykroczeń przy łamaniu ograniczenia prędkości) – ocenia Jan Słodki, wójt Gminy Głuchów.  

Poza bezpośrednim wpływem na walkę z piratami drogowymi odcinkowe pomiary prędkości dostarczają również innych wartościowych danych, m.in. wspierają policję w filtrowaniu pojazdów skradzionych lub poszukiwanych, czy kategoryzują pojazdy i analizują natężenie ruchu.


Tagi:
odcinkowy pomiar prędkości, fotoradar, Most Poniatowskiego w Warszawie

Zobacz podobne artykuły:

Mio MiVue C560 - 7 stopni jasności obrazu
kalendarz 13/03 2020

Mio MiVue C560 - 7 stopni jasności obrazu

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.03.13

Mio MiVue C560 to kamera samochodowa dla tych, którzy szukają jakości premiuj wśród produktów z tak zwanej średniej półki.
Mio Mi Viue 795 – rejestruje szczegóły nawet w nocy
kalendarz 13/03 2020

Mio Mi Viue 795 – rejestruje szczegóły nawet w nocy

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.03.13

Największy producent wideorejestratorów w Europie – Mio poszerzył dostępną w naszym kraju ofertę o nowy produkt. Do sprzedaży trafi nowy wideorejestrator z rodziny Mi Vue - Mio MiVue 795.
Czy kobiety jeżdżą gorzej i wolniej od mężczyzn?
kalendarz 07/03 2020

Czy kobiety jeżdżą gorzej i wolniej od mężczyzn?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.03.07

Ponad 80 proc. mężczyzn i blisko 90 proc. kobiet oceniło swoje umiejętności za kierownicą jako dobre lub bardzo dobre.
Najnowsze artykuły:
Mitsubishi z pomocą dla szpitali

Mitsubishi z pomocą dla szpitali

Wiadomości / News

2020.04.01

Od blisko dwóch tygodni samochody Mitsubishi wspierają służbę zdrowia w walce z pandemią.
Salon Samochodowy w Paryżu w innej formie

Salon Samochodowy w Paryżu w innej formie

Wiadomości / News

2020.04.01

Organizatorzy Paris Motor Show zasugerowali wstępnie zmiany w tegorocznej imprezie, która rozpocznie się pod koniec września.
SUV-y górą

SUV-y górą

Wiadomości / News

2020.03.31

Jak pokazują globalne wyniki sprzedaży, sedany, kombi i hatchbacki tracą na popularności na rzecz SUV-ów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.