Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Most Poniatowskiego w Warszawie - odcinkowy pomiar prędkości czy fotoradary?
kalendarz 11/03 2020

Most Poniatowskiego w Warszawie - odcinkowy pomiar prędkości czy fotoradary?

Bezpieczeństwo

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zrezygnował z instalacji odcinkowego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego i zamiast niego planuje postawić fotoradary.

W połowie lutego Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie unieważnił drugi przetarg na zakup urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na moście Poniatowskiego. Ustalony przez ZDM budżet okazał się zbyt niski do zakupu i realizacji systemu tego rodzaju. Miasto postanowiło zmienić założenie i zainstalować fotoradary. To tańsze rozwiązanie, ale zdecydowanie mniej skuteczne od odcinkowego pomiaru prędkości.

Odcinkowy pomiar prędkości – statystyki

W Polsce odcinkowy pomiar prędkości obejmuje 30 odcinków drogowych. Opublikowane w 2019 r. wyniki kontroli NIK-u  pokazują, że średnio w roku jedno urządzenie w ramach systemu rejestruje nawet 50 proc. wykroczeń więcej niż fotoradar. Co jednak najważniejsze, automatyczne kontrole całych odcinków dyscyplinują kierowców. Jak podaje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) 84 proc. pojazdów porusza się po nich z dozwoloną prędkością.

- Kluczową zaletą odcinkowych pomiarów prędkości jest ich potencjalny zasięg, możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Zazwyczaj w praktyce jeden zestaw urządzeń jakimi dysponuje Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) obejmuje swoim nadzorem odcinek pomiarowy o długości od 1-6 km. Fotoradary to przyrządy mierzące prędkość przejeżdżających pojazdów w sposób punktowy – uważają przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).

Efektem instalacji odcinkowego pomiaru prędkości jest wyraźna poprawa bezpieczeństwa. Z danych CANARD wynika, że na 30 objętych systemem odcinkach zanotowano (w latach 2016-2018 wobec 2012-2014):

•    spadek liczby wypadków drogowych o 57 proc.,
•    spadek liczby ofiar śmiertelnych o 71 proc.,
•    spadek liczby rannych w wypadkach o 56 proc.

Z badań m.in. Yanosik.pl wynika,  że kierowcy gwałtownie hamują tuż przed fotoradarami, by po chwili znów się rozpędzić i nierzadko przekroczyć prędkość. Poprawa bezpieczeństwa jest w związku z tym mniej efektywna. Cierpi na tym również płynność jazdy, co ma olbrzymie znaczenie w kontekście tworzenia się korków w dużych miastach. Z kolei odcinkowy pomiar prędkości skłania kierowców do jazdy zgodnej z przepisami na całym monitorowanym odcinku. Dlatego w oczywisty sposób przekłada się na poprawę bezpieczeństwa na większym fragmencie drogi i zwiększa jej przepustowość nawet o 20-25 proc.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System działa w ten sposób, że na wjeździe i wyjeździe z odcinka objętego pomiarem zamontowane są kamery wykrywające każdy pojazd i odczytujące numery rejestracyjne. System oblicza czas przejazdu każdego pojazdu i przy zbyt szybkiej jeździe generuje raport z wykroczenia. Ten wysyłany jest do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Tam jest analizowany i na tej podstawie przekraczający prędkość kierowca otrzymuje mandat.

- Bezdyskusyjnym wydaje się w mojej i mieszkańców opinii zasadność montażu takiej instalacji, dzięki której wzrosło poczucie bezpieczeństwa lokalnej społeczności poruszającej się tym odcinkiem drogi (droga krajowa nr 72 – przyp. red.), w tym rowerzystom i pieszym oraz dzieciom uczęszczającym do lokalnej szkoły. Teraz mogą wyjść na chodnik, wyjechać na drogę z większym poczuciem bezpieczeństwa, ponieważ praktycznie wszystkie auta dzięki temu rozwiązaniu stosują się do przestrzegania przepisów i zasad ruchu drogowego (po prostu łatwiej się włączyć do ruchu, jest bardzo mało wykroczeń przy łamaniu ograniczenia prędkości) – ocenia Jan Słodki, wójt Gminy Głuchów.  

Poza bezpośrednim wpływem na walkę z piratami drogowymi odcinkowe pomiary prędkości dostarczają również innych wartościowych danych, m.in. wspierają policję w filtrowaniu pojazdów skradzionych lub poszukiwanych, czy kategoryzują pojazdy i analizują natężenie ruchu.


Tagi:
odcinkowy pomiar prędkości, fotoradar, Most Poniatowskiego w Warszawie

Zobacz podobne artykuły:

Poradnik samochodowego turysty
kalendarz 26/05 2020

Poradnik samochodowego turysty

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.26

Woda podczas wyprawy.
Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?
kalendarz 25/05 2020

Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.25

Aż 70 proc. kierowców uważa, że bezpieczeństwo na drogach w trakcie epidemii uległo poprawie, podczas gdy zaledwie 5 proc. sądzi przeciwnie.
 Volvo ogranicza prędkość maksymalną
kalendarz 22/05 2020

Volvo ogranicza prędkość maksymalną

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.22

Szwedzki producent montuje w każdym swoim nowym modelu ogranicznik prędkości do 180 km/h oraz funkcję Care Key.
Najnowsze artykuły:
 Toyota Gazoo Racing sponsorem eSports WRC

Toyota Gazoo Racing sponsorem eSports WRC

Wiadomości / Moto sport

2020.06.03

Dla zwycięzcy najnowszy GR Yaris.
 Odnowiony Lexus GX wjeżdża do Europy

Odnowiony Lexus GX wjeżdża do Europy

Wiadomości / News

2020.06.03

W ubiegłym roku zadebiutował w Stanach Zjednoczonych, teraz pojawi się w Europie.
Chciał wyłudzić odszkodowanie za auto, które odprowadzono do „dziupli”

Chciał wyłudzić odszkodowanie za auto, które odprowadzono do „dziupli”

Wiadomości / News

2020.06.02

Zgłosił fikcyjną kradzież pojazdu chcąc wyłudzić odszkodowanie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.