Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mistrzowski zespół z Wolfsburga
kalendarz 16/09 2014

Mistrzowski zespół z Wolfsburga

Wiadomości / Moto sport

Potrójnym zwycięstwem w Rajdzie Australii VW zagwarantował sobie tytuł rajdowego mistrza świata FIA (WRC) w kategorii producentów.

Na trzy rajdy przed końcem sezonu, dzięki jak dotychczas najlepszemu wynikowi w historii zespołu, nikt nie jest już w stanie odebrać VW prowadzenia w tabeli. Obrona tytułu mistrzowskiego udała się zwycięzcom z Australii Sébastienowi Ogierowi/Julienowi Ingrassii (F/F) razem z Jari-Matti Latvalą/Miikka Anttilą (FIN/FIN), którzy zajęli drugie miejsce, we wprost rekordowym tempie. Od 25 lat żadna seria rajdowych MŚ nie została rozstrzygnięta na tak długo przed końcem sezonu, jak w tym roku. Doskonały rezultat zespołu uzupełnili Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) w kolejnym Polo R WRC, kończąc rajd na trzeciej pozycji. Trzy załogi VW zajmują również trzy pierwsze pozycje w klasyfikacji generalnej kierowców i pilotów. Ogier/Ingrassia i Latvala/Anttila będą w trzech najbliższych rajdach walczyć ze sobą o tytuł mistrzowski.

Potrójne zwycięstwo VW w Rajdzie Australii było pierwszym takim sukcesem w historii startów zespołu w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia wywalczyli 19 zwycięstwo w Polo R WRC w jego 23 starcie. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila dorzucili do konta sukcesów 315-konnego World Rally Car z Wolfsburga 35, a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene – 36 miejsce na podium od debiutu w Rajdzie Monte Carlo w 2013 r.

Droga to tego historycznego sukcesu w żadnym wypadku nie była łatwa. Rajd Australii z trudnymi technicznie, krętymi odcinkami w lasach stanu Nowa Południowa Walia z jednej strony i odcinkami w otwartym terenie, pokonywanymi z dużą prędkością z drugiej strony, stanowi wielkie wyzwanie dla ludzi i sprzętu. Nieustannie zmieniający się rodzaj nawierzchni – od szorstkiego grubego żwiru po gładką glinę oraz ciągłe zmiany światła i cienia utrudniały pracę kierowcom i pilotom. Na 20 odcinkach specjalnych rajdowe samochody pokonały 302,26 km. Najdłuższym i najbardziej charakterystycznym odcinkiem był „Nambucca” na maratońskim dystansie 48,92 km, przebiegający przez lasy z ostrymi podjazdami, farmy i wąskie drewniane mosty.

Dotychczas tylko raz w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) zdarzyło się, aby któryś z producentów zapewnił sobie zwycięstwo wcześniej, niż VW w tym roku, czyli po zaledwie trzech czwartych sezonu. Po dziewięciu wygranych rajdach na dziesięć możliwych, z tego sześciu z dwoma zespołami na pierwszych dwóch miejscach, zwycięstwo VW w kategorii producentów jest już pewne. Już w 2013 roku Ogier i Latvala zdobyli tytuł dla producenta z Wolfsburga i to z największą przewagą w historii Rajdowych MŚ (145 punktów). Przed pozostałymi rajdami w sezonie – we Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, aktualna przewaga VW wynosi 194 punkty.

Już przed Rajdem Australii było pewne, że o tytuł rajdowego mistrza świata w kategorii kierowców walczyć będzie między sobą trzech kierowców VW: Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen. Po dziesiątym rajdzie na antypodach w rywalizacji pozostało ich tylko dwóch. Mimo, że Andreas Mikkelsen wyraźnie zwiększył swoją przewagę nad czwartym w tabeli kierowcą, nie ma już żadnych szans, by zostać mistrzem świata. Zatem rywalizacja, jaką od lat toczy Sébastien Ogier z Jari-Matti Latvalą, stała się też rywalizacją o tegoroczny tytuł mistrzowski. Już trzy razy pojedynki tych kierowców znalazły się w pierwszej dziesiątce najmniejszych różnic czasowych w historii WRC. W 2011 r. w Jordanii Ogier wyprzedził Latvalę o 0,2 sekundy. W 2010 roku w Nowej Zelandii Latvala był lepszy od Ogiera o 2,4 sekundy. Najmniejsza różnica od czasów startów obu kierowców w barwach VW to wynik z tegorocznego Rajdu Finlandii, gdy Latvala był lepszy od Ogiera o 3,6 sekundy. W Australii różnica między mistrzem a jego rywalem wyniosła tylko 6,8 sekundy.

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Po prostu fantastycznie, ogromnie cieszę się razem z zespołem! Zasłużyliśmy na to. Trudno nazwać to uczucie. Fakt, że zdobyliśmy tytuł mistrza świata po tym, gdy po raz pierwszy całe podium należało do Volkswagena, to nieprawdopodobny sukces. Możemy dzisiaj być z siebie naprawdę dumni, tutaj na końcu świata. Julien i ja próbowaliśmy aż do mety kontrolować naszą niewielką przewagę nad kolegą z zespołu Jari-Matti Latvalą, i udało się. Myślę, że pokazaliśmy kibicom po raz kolejny emocjonujący pojedynek. Wspaniale, że Andreas Mikkelsen i Ola Fløene uzupełnili sukces zespołu. Teraz brakuje mi tylko jednego zwycięstwa, aby zdobyć tytuł mistrza świata kierowców. Jeżeli udałoby mi się to we Francji, byłoby cudownie.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Wspaniały sukces, cieszę się razem z zespołem. Tytuł w kategorii producentów to wspaniała nagroda za to, że każdy w Volkswagenie robi wszystko, aby osiągnąć sukces, a poza tym jest dowodem, że Polo jest najlepszym samochodem rajdowym. Ponadto pokazaliśmy rywalizację sportową na najwyższym poziomie – Mikka i ja próbowaliśmy aż do końca walczyć z Sébastienem i Julianem, ale oni byli nie do pobicia. Gratuluję im zasłużonego zwycięstwa. Z mojej własnej jazdy jestem bardzo zadowolony. Niestety, niewłaściwy dobór opon kosztował mnie kilka decydujących sekund i być może zwycięstwo. Ale stać na podium ze wszystkimi załogami Polo to po prostu bajeczne, w lepszym stylu nie można zdobyć tytułu mistrza świata.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Co za niesamowicie wspaniały rezultat dla całego zespołu. Mistrzostwo świata, i to po pierwszym potrójnym zwycięstwie. Cieszę się razem ze wszystkimi mechanikami, inżynierami i pomocnikami, którzy przez cały sezon pracowali na nasze zwycięstwo w Australii. Przed sześcioma ostatnimi odcinkami specjalnymi mieliśmy ogromną przewagę nad rywalem z czwartego miejsca, ale różnica do drugiego miejsca też była duża. Zatem nie pozostało nam nic innego, niż dowieźć ten rezultat do mety. Przed rajdem założyłem sobie utrzymanie przewagi nad czwartym kierowcą. I udało mi się ją nawet powiększyć. Niezmiernie cieszę się z mojego czwartego podium w tym roku. Dziś jest po prostu wspaniały dzień.”

Jost Capito, Dyrektor Volkswagen Motorsport
„Co za wisienka na torcie w tak dobrym sezonie! Zdobyć tytuł mistrza świata w kategorii producentów po potrójnym zwycięstwie – lepiej nie może już być. Już w ubiegłym roku przekroczyliśmy wszystkie oczekiwania, przede wszystkim nasze własne. Już wtedy każdy zespół dawał z siebie wszystko, aby zapewnić tytuł. Zawsze jest trudniej obronić tytuł mistrza świata, niż go zdobyć po raz pierwszy. To, czego nasz zespół dokonał w tym sezonie i jak bardzo poprawił się pod każdym względem, zasługuje na największy szacunek. Jak mówią, każdy łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. U nas wszystkie ogniwa są mocne. Dziękuję, koleżanki i koledzy. Volkswagen jest z Was dumny. Tytuł należy się wszystkim w Volkswagenie, na całym świecie.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii – wyniki końcowe:

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:53.18,0 godz.
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 6,8 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1.18,0 min
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.44,0 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.53,6 min
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2.56,2 min
07. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.28,2 min
08. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.10,0 min
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6.39,8 min
10. Chris Atkinson/Stephane Prevot (AUS/B), Hyundai + 9.29,4 min

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Australii – wyniki Power Stage:
01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 5.20,7 min
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1,2 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 3,8 s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja:

Kategoria kierowców:
01. Sébastien Ogier, 214 punktów;
02. Jari-Matti Latvala, 164;
03. Andreas Mikkelsen, 125;
04. Mikko Hirvonen, 83;
05. Thierry Neuville, 79;
06. Mads Østberg, 74;
07. Kris Meeke, 67;
08. Elfyn Evans, 61;
09. Martin Prokop, 37;
10. Henning Solberg, 26;
11. Juho Hänninen, 20;
12. Bryan Bouffier, 18;
13. Dani Sordo, 18;
14. Hayden Paddon, 16;
15. Robert Kubica, 14;
16. Ott Tänak, 11;
17. Benito Guerra, 8;
18. Chris Atkinson, 7;
19. Pontus Tidemand, 6;
20. Jaroslav Melichárek, 4;
21. Dennis Kuipers, 4;
22. Nasser Al-Attiyah, 3;
23. Lorenzo Bertelli, 2;
24. Matteo Gamba, 2;
25. Craig Breen, 2;
26. Yuriy Protasov, 2;
27. Jari Ketomaa, 1;
28. Karl Kruuda, 1;
29. Khalid Al-Qassimi, 1;
30. Julien Maurin, 0

Kategoria producentów:
1. Volkswagen Motorsport; 348 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 154;
3. M-Sport, 146;
4. Hyundai Motorsport, 141;
5. Volkswagen Motorsport II, 109;
6. Jipocar Czech National Team, 40;
7. RK M-Sport WRT, 25;
8. Hyundai Motorsport N, 22

 

Zobacz podobne artykuły:

Rajdowy Ustroń po raz piąty
kalendarz 16/09 2021

Rajdowy Ustroń po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2021.09.16

W najbliższy weekend pasjonaci motoryzacji zwrócą oczy w stronę Ustronia.
„Nie czas umierać” – za kulisami filmu
kalendarz 15/09 2021

„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

Wiadomości / News

2021.09.15

Najnowszy film o przygodach Jamesa Bonda trafi do amerykańskich kin 8 października. Tymczasem…
TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce
kalendarz 14/09 2021

TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.14

W ubiegłym roku najczęściej kradzioną marką była Toyota (787 sztuk), a modelem Audi A4 (214).
Najnowsze artykuły:
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?
 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.
„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

Wiadomości / News

2021.09.15

Najnowszy film o przygodach Jamesa Bonda trafi do amerykańskich kin 8 października. Tymczasem…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.