Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Milionowe Porsche Cayenne
kalendarz 12/01 2021

Milionowe Porsche Cayenne

News / Porsche

Z linii montażowej fabryki w Bratysławie, zjechał pod koniec roku milionowy egzemplarz modelu Cayenne.

Wynik jest z pewnością wart odnotowania szczególnie, że początkowo SUV w gamie Porsche był uważany za pomysł dość kontrowersyjny. Tymczasem po prawie dwóch dekadach (debiut w 2002 r.) Cayenne ma mocną pozycję, stanowiąc prawdziwy punkt odniesienia dla swojego segmentu.

Milionowym egzemplarzem jest wersja GTS w czerwonym kolorze Carmine Red, który trafi do klienta w Niemczech.

Historia Cayenne zaczęła się od modelu 955 pierwszej generacji - samochodu, który praktycznie uratował Porsche przed kryzysem finansowym, tworząc jednocześnie zupełnie nowy podsegment: szybkich luksusowych SUV-ów. Nie byłoby dziś Lamborghini Urus bez Cayenne Turbo.

W latach 90-tych Porsche nie radziło sobie zbyt dobrze pod względem wielkości sprzedaży. Pomocne okazało się wprowadzenie Boxstera do oferty, ale na początku lat 2000, marka potrzebowała prawdziwego przeboju. Projekt „Colorado” powstał we współpracy z VW.

Produkt, nad którym pracowano, musiał być „mocny, z dynamicznymi właściwościami jezdnymi i nadający się do każdego rodzaju terenu. Pięciomiejscowy samochód rodzinny z typowym DNA Porsche. Sportowy."

„To była odważna decyzja o zbudowaniu SUV-a pod koniec lat 90-tych, ale ta decyzja oznaczała, że niedługo później Porsche było w stanie przekroczyć wszelkie oczekiwania” - wspomina Hans-Jurgen Wohler, były wiceprezes linii produktów Porsche. „Ferry Porsche powiedział kiedyś, że gdybyśmy zbudowali pojazd terenowy zgodnie z naszymi koncepcjami jakości, to z pewnością by się sprzedawał” - wspomina.

Cayenne zadebiutował we wrześniu 2002 r. na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Obecnie powstaje już trzecia generacja modelu. W między czasie powstawały mocniejsze wersje - Turbo i Turbo S a także sportowy GTS. Zaskoczeniem był debiut Cayenne Diesel, który odniósł wielki sukces w Europie dzięki swojej 3.0-litrowej jednostce V6 TDI o mocy 240 KM. Wariant z silnikiem wysokoprężnym został zaprezentowany w 2009 r. w odnowionym Cayenne. Prawdziwi fani marki byli niemal oburzeni informacją, że pod maską Porsche znajdzie się silnik wysokoprężny.

Druga generacja Cayenne (2010 r.) miała reflektory podobne do tych z Carrery GT a także lżejsza aż o 250 kg w porównaniu z poprzednikiem. Ponadto samochód otrzymał zmienione wnętrze, był wygodniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu. Do gamy wszedł wariant S Diesel, napędzany jednostką V8 TDI, a także Cayenne Hybrid oraz S E-Hybrid PHEV w 2014 r.

„Hybrydyzacja ma dla nas ogromne znaczenie, odkąd wprowadziliśmy na rynek silniki ośmio- i sześciocylindrowe” - wyjaśnia Wohler. „Koncepcja naszej hybrydy była kamieniem milowym dla Cayenne na drodze do stania się hybrydą plug-in-hybrid 2014 z zasięgiem elektrycznym ponad 30 km”.

Wprowadzenie Cayenne trzeciej generacji oznaczało również debiut wariantu Coupe, czego można było się spodziewać. Jak podkreśla Wohler: „Wprowadzając ten samochód na rynek, wprowadziliśmy model, który jeszcze silniej łączy użyteczność SUV-a na co dzień z właściwościami jezdnymi samochodu sportowego”.

Dziś Cayenne zajmuje szczególne miejsce w gamie Porsche i trudno wyobrazić sobie ofertę marki bez tego typu auta./ns/

Foto: Porsche


Tagi:
Porsche, Porsche Cayenne

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
kalendarz 16/04 2024

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
kalendarz 15/04 2024

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
Nie żyje Paolo Pininfarina
kalendarz 14/04 2024

Nie żyje Paolo Pininfarina

Wiadomości / News

2024.04.14

Paolo był synem Sergio Pininfariny i wnukiem Battisty „Pinina” Fariny.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.