Milionowe Porsche Cayenne
Z linii montażowej fabryki w Bratysławie, zjechał pod koniec roku milionowy egzemplarz modelu Cayenne.
Wynik jest z pewnością wart odnotowania szczególnie, że początkowo SUV w gamie Porsche był uważany za pomysł dość kontrowersyjny. Tymczasem po prawie dwóch dekadach (debiut w 2002 r.) Cayenne ma mocną pozycję, stanowiąc prawdziwy punkt odniesienia dla swojego segmentu.
Milionowym egzemplarzem jest wersja GTS w czerwonym kolorze Carmine Red, który trafi do klienta w Niemczech.
Historia Cayenne zaczęła się od modelu 955 pierwszej generacji - samochodu, który praktycznie uratował Porsche przed kryzysem finansowym, tworząc jednocześnie zupełnie nowy podsegment: szybkich luksusowych SUV-ów. Nie byłoby dziś Lamborghini Urus bez Cayenne Turbo.
W latach 90-tych Porsche nie radziło sobie zbyt dobrze pod względem wielkości sprzedaży. Pomocne okazało się wprowadzenie Boxstera do oferty, ale na początku lat 2000, marka potrzebowała prawdziwego przeboju. Projekt „Colorado” powstał we współpracy z VW.
Produkt, nad którym pracowano, musiał być „mocny, z dynamicznymi właściwościami jezdnymi i nadający się do każdego rodzaju terenu. Pięciomiejscowy samochód rodzinny z typowym DNA Porsche. Sportowy."
„To była odważna decyzja o zbudowaniu SUV-a pod koniec lat 90-tych, ale ta decyzja oznaczała, że niedługo później Porsche było w stanie przekroczyć wszelkie oczekiwania” - wspomina Hans-Jurgen Wohler, były wiceprezes linii produktów Porsche. „Ferry Porsche powiedział kiedyś, że gdybyśmy zbudowali pojazd terenowy zgodnie z naszymi koncepcjami jakości, to z pewnością by się sprzedawał” - wspomina.
Cayenne zadebiutował we wrześniu 2002 r. na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Obecnie powstaje już trzecia generacja modelu. W między czasie powstawały mocniejsze wersje - Turbo i Turbo S a także sportowy GTS. Zaskoczeniem był debiut Cayenne Diesel, który odniósł wielki sukces w Europie dzięki swojej 3.0-litrowej jednostce V6 TDI o mocy 240 KM. Wariant z silnikiem wysokoprężnym został zaprezentowany w 2009 r. w odnowionym Cayenne. Prawdziwi fani marki byli niemal oburzeni informacją, że pod maską Porsche znajdzie się silnik wysokoprężny.
Druga generacja Cayenne (2010 r.) miała reflektory podobne do tych z Carrery GT a także lżejsza aż o 250 kg w porównaniu z poprzednikiem. Ponadto samochód otrzymał zmienione wnętrze, był wygodniejszy i łatwiejszy w prowadzeniu. Do gamy wszedł wariant S Diesel, napędzany jednostką V8 TDI, a także Cayenne Hybrid oraz S E-Hybrid PHEV w 2014 r.
„Hybrydyzacja ma dla nas ogromne znaczenie, odkąd wprowadziliśmy na rynek silniki ośmio- i sześciocylindrowe” - wyjaśnia Wohler. „Koncepcja naszej hybrydy była kamieniem milowym dla Cayenne na drodze do stania się hybrydą plug-in-hybrid 2014 z zasięgiem elektrycznym ponad 30 km”.
Wprowadzenie Cayenne trzeciej generacji oznaczało również debiut wariantu Coupe, czego można było się spodziewać. Jak podkreśla Wohler: „Wprowadzając ten samochód na rynek, wprowadziliśmy model, który jeszcze silniej łączy użyteczność SUV-a na co dzień z właściwościami jezdnymi samochodu sportowego”.
Dziś Cayenne zajmuje szczególne miejsce w gamie Porsche i trudno wyobrazić sobie ofertę marki bez tego typu auta./ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Nie żyje Paolo Pininfarina
Wiadomości / News
2024.04.14
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16