
Mercedes Klasy C – S-ka w mniejszym formacie
Mercedes Klasy C – S-ka w mniejszym formacie
Oto kolejna nowość Mercedesa, którą marka zamierza zdobyć młodą klientelę. Czy zdoła przyciągnąć do siebie nowych nabywców stylem flagowej limuzyny?
Klasa C to najpopularniejszy model niemieckiej marki. Poprzednia generacja (typoszereg W204), zaprezentowana w 2007 roku, znalazła na świecie ponad 2,4 mln nabywców. Nowy model wyróżnia przede wszystkim stylizacja, innowacyjne rozwiązania a także oszczędne jednostki napędowe. Nowy rozdział w historii firmy zapoczątkował w ubiegłym roku nowy model Klasy A – zupełnie inny od poprzednich generacji. Powód był bardzo prosty – odebrać klientów Audi i BMW.
- Klasa C w bezkompromisowym stylu ucieleśnia maksymę Mercedes-Benz: najlepsze albo nic, „the best or nothing”. Od pierwszej chwili nasza nowa limuzyna sprawia wrażenie samochodu z wyższej klasy. Jestem pewien, że klienci będą zachwyceni także jej dynamicznym charakterem - powiedział Ola Källenius, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars.
Nowa generacja Klasy C wyróżnia się nie tylko stylem. Dzięki lekkiej konstrukcji, masę auta udało się zredukować o 100 kg. Przyszli nabywcy na pewno docenią większe gabaryty - o 9,5 cm dłuższe nadwozie (468,6 cm), o 4 cm szersze (181 cm) od modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi wzrósł o 8 cm, do 284 cm. Tym samym było możliwe zwiększenie przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Pojemność bagażnika wzrosła do 480 l (wcześniej 475 l).
Model ma dwie twarze: sportową, z trójramienną gwiazdą umieszczoną na wlocie powietrza (Avantgarde) oraz elegancką, zarezerwowaną dla linii Exclusive - z klasyczną osłoną chłodnicy i gwiazdą na masce. Najmocniejszą odmianą będzie oczywiście wersja AMG. Standardem są reflektory halogenowe (H7). Ponadto, oferowane są dwa typy energooszczędnych lamp LED-owych: statyczne lub dynamiczne, z układem inteligentnego oświetlenia. Ponadto tylne światłą we wszystkich wersjach korzystają z diod LED.
Wystrój wnętrza podkreśla przynależność do wyższych klas. Starannie dobrano materiały, przy czym pojawiły się również elementy zaczerpnięte ze sportowych modeli ze Stuttgartu. Metalizowane detale kontrastują z drewnem i skórą. Nad środkową konsolą znajduje się wyświetlacz systemu multimedialnego, oferowany w dwóch rozmiarach - o przekątnej 17,78 cm lub 21,33 cm (w przypadku wersji z systemem COMAND Online). Touchpad umożliwia intuicyjne sterowanie wszystkimi funkcjami multimediów. Rozwiązanie to pozwala również na ręczne wpisywanie liter, cyfr i znaków specjalnych - w dowolnym języku. Kolejną nowością jest wyświetlacz head-up. Nowa Klasa C jako jedyny model w klasie będzie oferowała funkcję automatycznej recyrkulacji powietrza podczas jazdy w tunelu. Na bazie danych z nawigacji satelitarnej system ustali, czy samochód przejeżdża przez tunel i w razie potrzeby zamknie obieg powietrza. Kolejną nowością jest pakiet AIR BALANCE z aktywnym rozpylaczem zapachów, jonizatorem i jeszcze wydajniejszym systemem filtracji powietrza niż w wersji standardowej.
Początkowo nowy model będzie dostępny w trzech wersjach silnikowych – wysokoprężna C 220 BlueTec (170 KM) i dwie benzynowe - C 180 (156 KM) oraz C 200 (184 KM). Jak podkreśla producent wszystkie jednostki nowej Klasy C zużywają nawet o 20 proc. mniej paliwa od porównywalnych odmian poprzedniej generacji. Wszystkie również spełniają normę Euro 6 i współpracują z funkcją ECO start/stop. Nieco później pojawi się nowy, niewielki diesel o poj. 1.6 l. Zależnie od wersji, doładowany 4-cylindrowy silnik będzie generował moc 115 lub 136 KM oraz odpowiednio 280 lub 320 Nm maksymalnego momentu. Ponadto dostępny będzie także zmodernizowany diesel o poj. 2.1 l w kilku wariantach mocy od 115 do 204 KM. Nabywcy będą mieli do wyboru pięć 4-cylindrowych silników o mocy od 156 do 238 KM, a wśród nich oszczędna jednostka z modelu C 180 ECO Edition BlueEfficiency Edition. Do oferty dołączy również widlasta „szóstka” biturbo o mocy 333 KM.
Nowy model Klasy C - podobnie jak Klasy E i S - będzie dostępna również z napędem hybrydowym, wykorzystującym 4-cylindrowy silnik Diesla o mocy 204 KM oraz silnik elektryczny o mocy 27 KM. Model C 300 BlueTEC Hybrid ma zużywać średnio 3,9 l/100 km (cykl NEDC, dane wstępne). W przyszłości do oferty dołączy także ekonomiczny model hybrydowy z jednostką benzynową oraz możliwością zewnętrznego ładowania akumulatorów (hybryda plug-in). W zależności od wersji, w nowej Klasie C dostępna będzie jedna z dwóch nowych manualnych przekładni 6-biegowych lub zmodernizowana skrzynia automatyczna 7G-TRONIC PLUS o 7 przełożeniach. W palecie wersji napędowych pojawią się również warianty 4Matic ze stałym napędem na obie osie.
Pewne prowadzenie, jak i komfort jazdy zapewnia nowa, 4-wahaczowa oś przednia. Zawieszenie jest odłączone od kolumn resorujących, zapewniając bardziej precyzyjne reakcje na komendy kierowcy i większą przyczepność podobnie jak i zoptymalizowane, niezależne zawieszenie tylnej osi z pięcioma wahaczami na koło (zawieszenie sportowe jest obniżone o 15 mm).
Mercedes w nowym modelu jako pierwszy w segmencie oferuje elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ze zmiennym stopniem tłumienia i układem samopoziomowania. Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy: "Comfort", "ECO", "Sport" oraz "Sport+", a także dodatkowy program "Individual", pozwalający dobrać poszczególne ustawienia do osobistych upodobań. Samochód jest seryjnie wyposażony w elektryczny hamulec postojowy, standardem jest również elektromechaniczny układ kierowniczy Direct Steer z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i zmiennym przełożeniem, zależnym od kąta skrętu kół.
Na liście układów wspomagających kierowcę - znanych z Klas E i S – jest seryjnie dostępny system ATTENTION ASSIST, ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą. Standardowy system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS chroni przed kolizjami przy niewielkich prędkościach (od 7 km/h) i może rozpocząć autonomiczne hamowanie przy prędkości nawet do 200 km/h, jeśli kierowca nie podejmie działań w obliczu zagrożenia zderzeniem z pojazdem poruszającym się wolniej lub stojącym. Układ ten jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h. Opcjonalnie dostępne będą także układy - Stop&Go Pilot zintegrowany z DISTRONIC PLUS i Steering Assist (półautomatyczny system śledzenia poprzedzającego auta podczas jazdy z prędkością do 60 km/h - nawet w przypadku niewidocznych linii rozdzielających pasy ruchu), BAS PLUS Brake Assist (może wykrywać ruch poprzeczny i zwiększyć siłę hamowania, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio intensywnie), PRE-SAFE Brake (reaguje na stojące pojazdy oraz pieszych. W razie nieuwagi kierowcy hamuje automatycznie i zapobiega wypadkom do prędkości 50 km/h oraz ogranicza ich skutki do 72 km/h). Gama systemów wspomagających obejmuje także Active Parking Assist, umożliwiający automatyczne parkowanie na miejscach równoległych oraz prostopadłych, kamerę 360° prezentującą widok samochodu z lotu ptaka i jego otoczenie z różnych perspektyw, system rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist oraz aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus.
Fotel pasażera z przodu może zostać wyposażony w system automatycznego wykrywania fotelika dziecięcego, który zamiast transpondera korzysta z maty ważącej. Rozwiązanie to współpracuje z dowolnym fotelikiem. Poduszka powietrzna jest automatycznie odłączana w przypadku jego zamontowania i ponownie aktywowana po zdemontowaniu fotelika.
Na nowy model już można składać zamówienia w salonach. Ceny w Niemczech zaczynają się od 33 558 euro za wersję C 180.
Norbert Szwarc Foto: Mercedes
[gallery ids="44142,44141,44140,44139,44138,44134,44137,44135,44136"]
Zobacz podobne artykuły:
Dwa modele znikną z oferty Mercedesa
Wiadomości / News
2025.04.17
Rejestracja samochodu za granicą
Wiadomości / Gorące tematy
2025.04.14
Awangarda dźwiękowa Jean-Michela Jarre’a w samochodach Renault
Wiadomości / Wydarzenia
2025.04.11
Uważaj na samochody z USA
Używane
2025.04.18
Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
Wiadomości / Moto sport
2025.04.18
Mustang Mach-E – nowe kolory i nie tylko
Wiadomości / News
2025.04.18