Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes EQV 300 Extra Long 204 KM  – Czy to ma sens?
kalendarz 01/09 2023

Mercedes EQV 300 Extra Long 204 KM  – Czy to ma sens?

Testy / Testy / Mercedes

Mercedes EQV to duży van. Czy jednak wersja elektryczna może zdobyć zwolenników?

Auto bez dwóch zdań pomyślane zostało jako ultrawygodny pojazd, którym przemieszczać może się prezes czy inne mniej ważne osoby. Tylko, że na niewielkich odległościach. Dlaczego? O tym jeszcze wspomnimy.

Jaka jest różnica między EQV a vanem? Stylistyczna, ale zmiany są naprawdę niewielkie. Różni się tylko detalami. Np. nieco inny jest przedni zderzak, grill czy emblematy. Auto posiada również inne felgi, dzięki którym łatwiej jest jego odróżnić od wersji spalinowej. Ale największe zmiany to tablice rejestracyjne. W tym przypadku zielone. 

Klasa V jest bardzo ciężkim autem. Mercedes EQV w wersji długiej mierzy aż 5370 mm długości, 1928 mm szerokości i 1901 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi aż 3430 mm. Masa własna EQV wynosi aż 2800 kg, co doskonale czuć. Pod podłogą zamontowano baterię o użytecznej pojemności 90 kWh. Gniazdo do ładowania znajduje się w lewym narożniku przedniego zderzaka. Odnośnie klapek...Auto posiada również drugą klapkę, ale jest ona zaślepką. Jest to pozostałość wlewu paliwa wersji spalinowej.

Wewnątrz na bogato
Auto dostępna jest na rynku z dwoma rozstawami osi. Długim oraz ekstra długim. Nasza odmiana wyposażona została w 7 niezależnych foteli. Fotele z drugiego rzędu dają się obracać. Dzięki temu można podczas podróży prowadzić rozmowę albo grać w kary z pozycji drugiego i trzeciego rzędu. Kierowca oraz pasażerowie dysponują bardzo wygodnymi siedzeniami, choć ich siedziska mogłyby być nieco dłuższe. Także przesuwanie oraz wyjmowanie siedzeń jest utrudnione poprzez sporą ich masę. Jakość wykonania jest bardzo dobra. Czuje się klasę Premium. Podróż dodatkowo umila wyśmienity sprzęt audio Burmester. 

Auto zostało bardzo bogato wyposażone. Posiada m.in. pakiet parkowania z kamerą 360 stopni, automatyczną klimatyzację z przodu oraz półautomatyczną z tyłu. Jak to w przypadku luksusowych Mercedesów, przednie fotele, boczne drzwi i tylna klapa posiadają elektryczne sterowanie. 

Po aucie widać niekiedy wiek konstrukcji. Wprowadzone do sprzedaży w 2014 doczekała się liftingu w 2019 roku. Może dlatego uruchamiane jest za pomocą kluczyka. Nie znajdziemy wewnątrz pojazdu także wirtualnych zegarów. To akurat cieszy, bowiem nie jestem ich zwolennikiem. Słowa pochwały należą się systemowi multimedialnemu MBUX. Odnośnie przestrzeni bagażowej. Pojemność bagażnika EQV wynosi 1410 litrów, a maksymalnie uzyskamy aż 5010 l. 

Z ograniczeniami
Auto napędza silnik elektryczny o mocy 204 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 362 Nm. Pomimo dużej masy własnej auto nie jest zawalidrogą. Przyspiesza do 100 km/h w rozsądne 12,1 sekundy i maksymalnie rozpędzi EQV do prędkości 158 km/h.  Auto ochoczo reaguje na wciskanie pedału gazu. Dobrze działa system rekuperacji energii. Można go regulować za pomocą manetek przy kierownicy. Gdybyśmy chcieli mieć najsilniejszą rekuperację, to odpuszczenie pedału gazu powodować będzie silne zwalnianie auta.

Średnie zużycie energii wynosi 27,6 kWh/100 km. Biorąc pod uwagę, że EQV posiada akumulator o pojemności 100 kWh, ale użyteczna pojemność wynosi 90 kWh, to producent zakłada średni zasięg wynoszący 344 kilometrów. Jednak parametry te drastycznie maleją zimą i jesienią. Dlatego nie jest to pojazd, którym moglibyśmy udać się w dalszą trasę. Szczególnie we wspomnianych już porach roku. To czyni poważne ograniczenia z użytkowania Mercedesa. Sytuacji nie poratuję tryb Eco, który wyłącza ogrzewanie wnętrza, a sam samochód jest mocno przymulony. Dlatego auto idealnie spełni swoją rolę jako auto miejskie, ewentualnie na niewielkie trasy. 

Jak się prowadzi? 
Tutaj objawia się największa bolączka tego auta. Co prawda, auto jest komfortowe, ale daje się we znaki masa własna auta wynosząca 2800 kg. To powoduje, że auto prowadzi się zupełnie inaczej od wersji benzynowych czy wysokoprężnych. Nie jest tak stabilne i podczas każdego pokonywanego zakrętu czuć masę pojazdu. Układ hamulcowy działa dobrze.

Tydzień za kierownicą Mercedesa EQV pokazał, że nie jest to pojazd dla każdego. Również pod względem ceny, która zaczyna się od 364 752 zł. Dlatego to dobra oferta skierowana dla właścicieli, którzy nie podróżują na dalszych dystansach. Może dlatego, że jestem tradycjonalistą to zdecydowanie wybieram diesla. Wolę mieć zasięg, niż tracić czas na ładowanie auta. 
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- praktyczne i bardzo komfortowe wnętrze
- obszerny bagażnik
- bogate wyposażenie 
- jakość klasy Premium
- dynamika
- system rekuperacji energii

Wady auta:
- bardzo duża masa własna 
- średnie właściwości jezdne
- ograniczona użytkowość z powodu zasięgu

Podstawowe parametry techniczne Mercedesa EQV 300 Extra Long 204 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 5370/1928/1901/3430 mm
Silnik: elektryczny 
Moc maksymalna: 204 KM 
Maksymalny moment obrotowy: 362 Nm
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna
Osiągi (0-100 km/h): 12,1 s
Prędkość maksymalna: 158 km/h
Deklarowane zużycie energii: 27,6 kWh/100 km
Pojemność akumulatorów: 100 kWh
Pojemność bagażnika: 1410/5010 l
Cena: od 364 752 zł netto


Tagi:
Mercedes EQV 30, Mercedes EQV 300 Extra Long 204 KM0 Extra Long, Mercedes EQV 300, Mercedes EQV, test Mercedes EQV 300 Extra Long 204 KM, test Mercedes EQV 300 Extra Long, test Mercedes EQV 300, test Mercedes EQV

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
kalendarz 26/04 2024

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu
kalendarz 06/04 2024

Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu

Wiadomości / News

2024.04.06

Podczas Poznań Motor Show Mercedes prezentuje nowego kampera Marco Polo i nowości z gamy AMG.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.