Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?
kalendarz 28/05 2020

Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?

Testy / Testy / Mercedes

Mercedes GLC, czyli kompaktowy SUV zastąpił w 2015 roku model GLK. Pojazd jest bliskim kuzynem Mercedesa Klasy C. Wbrew pozorom, kompaktowy SUV ma z Klasą C wiele wspólnego. Pod względem stylistycznym, ale też konstrukcyjnie. Powstał, bowiem na tej samej platformie. W ubiegłym roku pojazd przeszedł lifting. 

W szczegółach, nowy GLC to standardowo montowane reflektory LED High Performance z obramowaniem świateł do jazdy dziennej, chromowane elementy biegnące przez całe nadwozie, przeprojektowany grill i nowy zderzak tylny.

Wnętrze, optycznie to nowa kierownica oraz dotykowy panel środkowy. To, co w aucie naprawdę jest nowe, to MBUX (Mercedes-Benz User Experience), czyli system multimedialno-rozrywkowy z możliwością sterowania głosem wieloma funkcjami samochodu. Pozwala on komunikować się kierowcy z autem dotykowo via centralny wyświetlacz.

Wspomnieć należy o panelu Touch Control na kierownicy lub wielofunkcyjnym panelu na konsoli środkowej lub głosowym poprzez asystenta wnętrza (Interior Assistant) lub hasła "Hej Mercedes". A propos wyświetlacza. Na desce w kokpicie GLC jest ich dwa. Oba są wysokiej rozdzielczości. Ten na panelu środkowym może mierzyć 7 lub 10,25 cala. A w opcji, jest nawet 12,5 calowy. 

We wnętrzu nie ma się, do czego przyczepić
Jest elegancko a nawet bardzo elegancko. Pod tym względem firma ze Stuttgartu nie pozwala sobie na żadną ekstrawagancję czy inną dezynwolturę. Samochód jest bardzo pojemny. Pod tym względem zdecydowanie przewyższa zarówno Klasę C jak i swojego „usportowionego” kuzyna - GLC Coupe. Także bagażnik bez zarzutu. 550 litrów w konfiguracji 5 osobowej lub 1600 po złożeniu oparci kanapy to wprawdzie nie rekord, ale… niemało.

Dwie benzyny i cztery diesle
Do napędu kompaktowego SUV-a Mercedes zastosował dwa motory benzynowe i 4 diesle. Testowego GLC napędzał dwulitrowy silnik benzynowy pracujący w układzie miękkiej hybrydy. Jednostkę wspomaga turbosprężarka twin-scroll. Dzięki niej, motor osiąga moc 197 KM i 320 Nm momentu obrotowego w zakresie 1650-4000 obrotów. Efekt - 215 km/h i 7,0 do pierwszej setki.

Sednem miękkiej hybrydy jest 48-woltowa instalacja, która napędza rozrusznik zintegrowany z alternatorem. Dodaje on około 14 KM mocy i 150 Nm momentu obrotowego i działa do 2500 obr./min. Pozwala korzystać z trybu żeglowania wspomagając przy okazji system start-stop. Po co to wszystko? No cóż, teoretycznie dla obniżenia spalania. W praktyce, auto które miało być oszczędne zaskoczyło mnie co najmniej dużym zapotrzebowaniem na paliwo. Wyniki pokazywane przez komputer są jakby zaprzeczeniem idei hybrydowej motoryzacji. Przy spokojnej jeździe w zakresie 90-100 km/h nie udało mi się zejść poniżej 8 litrów. Prędkość autostradowa to 12 litrów! Średnia z testu wyniosła 9,5 litra. To dużo, dla pojazdu tych rozmiarów i wagi. 

W ruchu miejskim czujemy wsparcie elektryki 
Szczególnie, pomaga ona układowi start-stop. Motor elektryczny i dodatkowe 150 Nm skutecznie uzupełniają niedostatki mocy „z dołu”. Pojazd nadzwyczaj dynamicznie rusza do przodu. Mild Hybrid trochę pomaga też w utrzymaniu niższego zużycia paliwa. W ruchu miejskim GLC zasysał, bowiem tyle samo, co w trasie, czyli 8 litrów. I to jest nienajgorszy wynik. Pracę silnika wspiera 8 przełożeniowy automat DCT. Skrzynia, to nowa konstrukcja i jest zdecydowanie lepsza od starej, 7-biegowej. Nowy automat ma zdecydowanie szybszy czas reakcji. Płynniej zmienia biegi.

Do prowadzenia auta nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Układ kierowniczy bliski ideału. Zawieszenie oparto na systemie Dynamic Body Control z bezstopniową regulacją amortyzacji. Tłumienie w zależności od sytuacji na drodze, prędkości jazdy i stanu nawierzchni, a także zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem jazdy jest kontrolowane indywidualnie dla każdego z kół.

Oczywiście, zgodnie z modą swojego SUV-a Mercedes wyposażył w kilka predefiniowanych trybów jazdy. Są miedzy innymi sport, eco, normal a nawet dwa tryby terenowe. Pierwszy, Off-Road - został zestrojony z myślą o poruszaniu się po mało przyczepnym podłożu jak śnieg i piach. Drugi, Off-Road+ przygotowuje samochód do jazdy po bardziej wymagającym podłożu na przykład kamieniach i większych pochyłościach. Jest też, niczym wisienka na torcie trzystopniowa regulacja układu ESP. Dzięki temu system pozwala lepiej wykorzystać elektronikę zarówno na bezdrożach jak i podczas jazdy sportowej.

Miękka hybryda jest to system, w którym silnik elektryczny ma niewielką moc (od kilku do kilkudziesięciu koni mechanicznych) i jest połączony z alternatorem i rozrusznikiem. Jego celem jest wspomaganie w momentach, w których silnik jest najbardziej obciążony.

Mam tutaj na myśli między innymi ruszanie czy każde ostrzejsze przyspieszenie. System wspiera też działanie układu start-sto poprawiając szybkość jego reakcji. Silnik załącza się zdecydowanie sprawniej, nie szarpiąc i bez opóźnienia związanego z kręceniem rozrusznikiem. Pojazd wyposażone w miękką hybrydę nie porusza się na samym napędzie elektrycznym. Układ umożliwia wyłączenie jednostki spalinowej podczas tak zwanego "żeglowania".
Paweł Pusz

Zalety auta:
– wygląd
– pojemność auta i bagażnika
– system M-BUX
– skrzynia biegów

Wady auta:
– głośna praca silnika
- zużycie paliwa

Podstawowe parametry techniczne Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4655/1890/1644/2873 mm
Silnik: benzynowy wsparty układem hybrydowym
Pojemność: 1991 cm3
Moc maksymalna: 197 KM 
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm od 1650-4000 obr./min
Napęd: AWD
Skrzynia: automatyczna 8 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,0 s
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Zużycie paliwa w teście (miasto/tryb autostradowy/średnio): 8,0/9,5/12,0 l
Pojemność bagażnika:550/1600 l
Pojemność zbiornika paliwa: 66 l
Cena: od 175 000 zł
Cena wersji testowej: od 197 000 zł
 


Tagi:
Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid, Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8, Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM, Mercedes Benz GLC 200 4Matic, Mercedes Benz GLC 200, Mercedes Benz GLC, test Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid, test Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8, test Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM, test Mercedes Benz GLC 200 4Matic, test Mercedes Benz GLC 200, test Mercedes Benz GLC

Zobacz podobne artykuły:

 Jan Kisiel w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT
kalendarz 07/09 2020

Jan Kisiel w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT

Wiadomości / Moto sport

2020.09.07

W tym sezonie Jan Kisiel rywalizuje w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT.
Mercedes Klasa S z gwiazdami
kalendarz 03/09 2020

Mercedes Klasa S z gwiazdami

Wiadomości / News

2020.09.03

W kampanii promocyjnej nowego Mercedesa Klasy S występują Alicia Keys i Lewis Hamilton.
 Mercedes Klasa S – Luksus i bezpieczeństwo
kalendarz 01/09 2020

Mercedes Klasa S – Luksus i bezpieczeństwo

Prezentacje / Nowości

2020.09.01

W tym roku w salonach pojawi się siódma generacja flagowej limuzyny Mercedesa.
Najnowsze artykuły:
 Kajetan Kajetanowicz na testowym Rajdu Turcji

Kajetan Kajetanowicz na testowym Rajdu Turcji

Wiadomości / Moto sport

2020.09.18

Rozpoczyna się rywalizacja w piątej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), w której o kolejny triumf powalczy polski zespół.
Piotr Biesiekirski debiutuje w Motocyklowych MŚ Moto2

Piotr Biesiekirski debiutuje w Motocyklowych MŚ Moto2

Wiadomości / Moto sport

2020.09.18

18-letni Piotr Biesiekirski w najbliższy weekend zadebiutuje w motocyklowych mistrzostwach świata klasy Moto2.
Samochód jako dzieło sztuki

Samochód jako dzieło sztuki

Wiadomości / News

2020.09.17

Pierwsza publiczna prezentacja elektrycznej Mazdy MX-30 w Polsce.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.