
Made in China
Chińskie marki, jeszcze niedawno postrzegane jako niszowi gracze, dziś nie tylko zdobywają udziały w rynku, ale redefiniują zasady gry.
Bez wątpienia to jeden z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji: ekspansja chińskich marek na europejski rynek. Do obecnej sytuacji rynkowej odniosła się Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group, która podała dane, które jednoznacznie potwierdzają rosnącą pozycję chińskich producentów. W marcu 2025 r. udział chińskich marek w europejskich rejestracjach aut po raz pierwszy przekroczył granicę 5 proc. W Polsce ich udział w rynku osiągnął w kwietniu rekordowe 6,8 proc., a sama marka MG zarejestrowała w 2024 r. ponad 6,6 tys. pojazdów, wyprzedzając Citroëna, czy Seata. Również na OTOMOTO widać te zmiany - w 2024 r. na platformie pojawiło się ponad 2,5 tys. ofert pojazdów chińskich producentów.
Jak przyznaje Agnieszka Czajka, chińscy producenci postawili na dojrzałą strategią wejścia, której fundamentami jest szerokie portfolio, kompetencje end-to-end - od baterii, przez produkcję a także budowanie bezpośredniej relacji z klientem, także tym z mniejszych miejscowości. Obserwujemy, że na europejskim rynku przewagą staje się nie tylko siła marki, ale szybkość adaptacji, zwinność operacyjna i umiejętność przewidywania trendów i antycypacji potrzeb użytkownika. Marki z Państwa Środka są w stanie wprowadzić nowe bezpieczeństwa, a ich design powstaje często w europejskich centrach R&D. Nie bez znaczenia jest rosnąca dostępność serwisu i sieci dealerskich - MG zapowiedziało 50 punktów w Polsce do końca 2025 r.
"Chińscy producenci przypominają całej branży, po co istnieje rynek motoryzacyjny - dla ludzi, którzy chcą jeździć lepiej, bezpieczniej i mądrzej. Innowacja i dostęp do najnowszych technologicznych rozwiązań przestaje być luksusem - staje się standardem i obowiązkiem wobec kierowcy. Ale transformacja, jaką obserwujemy, to nie tylko rewolucja technologiczna, to również zmiana mentalności. Przestajemy kupować marki, zaczynamy kupować funkcjonalność i doświadczenie" - powiedziała Agnieszka Czajka.
Z polskiej perspektywy chińskie marki mogą odegrać kluczową rolę w odmłodzeniu krajowego parku pojazdów, który pozostaje jednym z najstarszych w Unii Europejskiej - średni wiek samochodu osobowego w Polsce wciąż przekracza 14 lat. Atrakcyjna cena, niskie koszty eksploatacji oraz coraz szersza oferta nowoczesnych modeli hybrydowych (HEV, PHEV) i elektrycznych (BEV) sprawiają, że chińskie auta są realną alternatywą dla osób rozważających zakup używanego pojazdu. Dzięki swojej strategii cenowej i elastyczności produktowej, chińscy producenci trafiają do nowych grup konsumenckich. To właśnie ta dostępność - zarówno w sensie finansowym, jak i geograficznym, poprzez rozwój sieci dealerskich również poza dużymi miastami - może stać się punktem zwrotnym dla modernizacji floty pojazdów w Polsce.
źródło: PAP/OTOMOTO
Zobacz podobne artykuły:
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe
Wiadomości / Gorące tematy
2025.06.23
SUV-y dominują rynek motoryzacyjny
Wiadomości / Gorące tematy
2025.06.02
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie
Wiadomości / Gorące tematy
2025.05.26
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej
Wiadomości / Wydarzenia
2025.06.24
70 lat Fiata 600
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.24