Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
LPG alternatywą dla paliw konwencjonalnych
kalendarz 11/12 2018

LPG alternatywą dla paliw konwencjonalnych

Gorące tematy

Nie każdy użytkownik auta zna aktualną cenę baryłki ropy, natomiast każdy odczuwa stale rosnące na stacjach paliw ceny benzyny i oleju napędowego.

Skutkuje to rosnącym zainteresowaniem pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi. Kierowcy w celu ograniczenia kosztów eksploatacji pojazdu mają do wyboru kupno wciąż relatywnie drogiego auta zasilanego silnikiem elektrycznym, bądź dobrze znanym w Polsce i stosunkowo niedrogim montażem instalacji LPG w pojeździe.

Jednakże poza ekonomią podróży niebagatelne znaczenie dla transportu ma również ekologia. Opinia specjalistów z Instytutu Inżynierii Laserowej w Bielsko – Białej oraz z Centrum Badań i Rozwoju firmy AC S.A. jest jednoznaczna: LPG jest ekologiczną alternatywą i sposobem na zmniejszenie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Dlaczego?

Silniki elektryczne przyjazne środowisku?

W obiegowej opinii auta zasilane silnikiem elektrycznym są przyjazne środowisku, gdyż nie emitują szkodliwych produktów spalania. Analizując ten typ zasilania trzeba jednak zwrócić uwagę na sposób magazynowania energii, jakim obecnie jest akumulator litowo – jonowy.

Do jego wytworzenia potrzeba metali ciężkich, takich jak kobalt, lit i nikiel. Złoża tych pierwiastków znajdują się w głównej mierze w krajach trzeciego świata – Boliwia, Demokratyczna Republika Konga i Zambia, gdzie europejskie normy wydobycia i troski o środowisko są tematem marginalnym. To właśnie produkcja ogniw i ich utylizacja pozostawia dużą rysę na wizerunku aut zasilanych energią elektryczną. Wciąż pozostają wątpliwości, czy brak emisji spalin w trakcje eksploatacji pojazdu jest w stanie przysłonić negatywne skutki produkcji i utylizacji ogniw oraz produkcji prądu potrzebnego do ich naładowania.

Wpływ paliw kopalnych

W związku z relatywnie wysoką ceną aut elektrycznych oraz w odniesieniu do wymogów UE związanych ze składem i poziomem emisji spalin, LPG jest dobrą alternatywą dla innych paliw kopalnych. W dokumencie „Local Air Quality”, gdzie poddano głębszej analizie LPG, można stwierdzić, że gaz płynny posiada wyższą wartość energetyczną w stosunku do innych paliw o prostej strukturze molekularnej. To właśnie jego struktura molekularna sprawia, że możemy zaliczyć go do paliw o niższej emisyjności zanieczyszczeń niż pozostałe paliwa kopalne. Każdy składnik spalin emitowanych przez pojazd ma znaczny wpływ na środowisko, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę pojazdów poruszających się po drogach.

Dwutlenek węgla (CO2) jest produktem spalania węgla (C), który jest składnikiem paliwa węglowodorowego. Najwyższa zawartość dwutlenku węgla jest w spalinach powstałych ze spalania mieszanki stechiometrycznej (spalanie całkowite). Jeśli w procesie spalania występuje niewystarczająca ilość tlenu, dochodzi do wzrostu zawartości tlenku węgla (CO) w spalinach, który jest dużo bardziej niebezpieczny dla człowieka od CO2. Ważne jest, aby paliwa spalały się jak najpełniej, wówczas powstaje najwięcej dwutlenku węgla (CO2). Jedyną metodą ograniczenia jego emisji jest zmniejszenie zużycia paliwa, lub stosowanie paliw o małej zawartości węgla (C) np. propanu i butanu. To te gazy są właśnie składnikami LPG.

Tlenek węgla (CO) jest produktem niedokończonego procesu spalania węgla (C), składnika paliwa węglowodorowego. W komorze spalania nigdy nie ma warunków, aby całość węgla (C) spaliła się tak, by powstał tylko dwutlenek węgla (CO2), dlatego tlenek węgla (CO) zawsze jest w spalinach silnika. Budowa cząsteczek węglowodorów ciekłych, z których składa się benzyna jest znacznie bogatsza w węgiel niż LPG. Podobnie ma się sytuacja w przypadku oleju napędowego. Skutkuje to tym, że w produktach spalania benzyny i oleju napędowego jest znacznie większy procent cząstek tlenku węgla, niż w przypadku spalania LPG.

LPG

Gaz propan - butan jest wolny od azotu paliwowego, dlatego też obecność tych wybitnie szkodliwych związków w spalinach jest w przypadku spalania LPG znacznie niższa, niż w przypadku spalania benzyn lub oleju napędowego. Jako paliwo dla transportu jest źródłem czystszej energii, ponieważ emituje ok. 20 proc. mniej związków węgla niż benzyna. Redukcja zanieczyszczeń w transporcie dzięki LPG może sięgać:
-    ok. 10-15 proc. mniej CO2,
-    20 proc. mniej CO,
-    ok. 60 proc. mniej węglowodorów.

LPG jest najpopularniejszym paliwem alternatywnym w Europie pod względem wykorzystania go w transporcie (2 proc. transportu drogowego UE). Jego stosowanie zmniejsza koszty eksploatacji pojazdu, przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym. Paliwo te jest dużo bezpieczniejsze dla środowiska, niż inne paliwa kopalne. Może ono stanowić jedną z alternatyw dla pojazdów elektrycznych, które są stosunkowo drogie na obecną chwilę. Ponadto przy spalaniu LPG nie powstają związki siarki i ołowiu, a emisja związków azotu jest niższa niż w wypadku oleju napędowego czy benzyny, również pod względem wydzielania aerozoli powietrznych (PM).

Autorzy:
dr inż. Krzysztof Garbala, Centrum Badań i Rozwoju AC S.A., Instytut Inżynierii Laserowej w Bielsko - Białej
mgr inż. Piotr Cybulko, Instytut Inżynierii Laserowej w Bielsko – Białej


Tagi:
instalacje gazowe, instalacje lpg, warszawa, LPG, paliwa konwencjonalne

Zobacz podobne artykuły:

W 2020 r. powinno być w Polsce ponad 120 tys. ładowarek do aut elektrycznych
kalendarz 24/05 2019

W 2020 r. powinno być w Polsce ponad 120 tys. ładowarek do aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.24

Taka liczba zaspokoiłaby potrzeby kierowców.
Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium
kalendarz 21/05 2019

Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.21

Największy na świecie rynek samochodowy zwalnia.
Volvo Trucks przyspiesza rozwój proekologicznych ciężarówek
kalendarz 17/05 2019

Volvo Trucks przyspiesza rozwój proekologicznych ciężarówek

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.17

W pełni elektryczne pojazdy trafią do sprzedaży w przyszłym roku.
Najnowsze artykuły:
Drugie spotkanie Abarth Rally Cup – Łotewski Rajd Lipawy

Drugie spotkanie Abarth Rally Cup – Łotewski Rajd Lipawy

Wiadomości / Moto sport

2019.05.25

Rajd Lipawy odbywać się będzie w dniach 24-26 maja, na liczącej 859 km trasie z 13 bardzo szybkimi odcinkami specjalnymi.
Plebiscyt Fleet Derby 2019

Plebiscyt Fleet Derby 2019

Wiadomości / News

2019.05.24

To już 8 edycja Fleet Derby, ogólnopolskiego plebiscytu produktów i usług niezbędnych do zarządzania autem firmowym.
500 000 egzemplarzy Fiata 500X

500 000 egzemplarzy Fiata 500X

Wiadomości / News

2019.05.24

W fabryce w Melfi został wyprodukowany Fiat 500X numer 500 000.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.