Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus CT200h - Przyszłość motoryzacji
kalendarz 16/10 2014

Lexus CT200h - Przyszłość motoryzacji

Testy / Lexus

Dla wielu osób przyszłość motoryzacji to auta z napędem hybrydowym. Lexus może pochwalić się  tym, że jako jeden z pierwszych koncernów postawił na tego typu rozwiązania.

Pamiętacie jak wyglądał model CT sprzed faceliftingu? Praktycznie tak samo....Przez okres kilku lat, jakie minęły od czasu jego debiutu auto zmieniło się w bardzo niewielkim stopniu. Zresztą nic dziwnego, wszak sylwetka zarówno wówczas jak i teraz przypaść może do gustu. Zauważalna jest jedynie jedna zmiana na zewnątrz (dużo większy grill, który bardzo ładnie prezentuje się nie tylko w tym modelu Lexusa). Niezmienny został natomiast silnik, układ napędowy, czy wystrój i wykończenie wnętrza.

Czy warto poprawiać coś, co dobrze wygląda?
Otwierając przednie drzwi nie dostrzeżemy od razu zmian. Jedynie nieco bardziej spostrzegawczy zauważą, że auto otrzymało nową kierownicę. Inny jest również wyświetlacz komputera pokładowego. Pojawiły się nowe materiały oraz kolorystyka. Rzeczą, która rzuca się w oczy wewnątrz CT 200h jest ekran systemu multimedialnego, który wystaje ponad deskę rozdzielczą. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie fakt że przy dużym nasłonecznieniu odczyt z ekranu jest mocno utrudniony. Dzięki wyświetlaczowi możemy ustawić nawigację, muzykę, odczytać wskazania komputera pokładowego czy wreszcie ustawić telefon. Odbywa się to za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej (niczym w BMW). Podczas pokonywania dłuższych tras docenimy wygodne fotele, zapewniające całkiem niezły komfort podróżowania. Gdyby jednak kierowca był wysoka osobą (ponad 190 cm wzrostu), to jego głowa będzie zbliżała się do podsufitki. Dodatkowo osoby podróżujące na tylnej kanapie a siedzące za kierowcą będą miały problem z brakiem przestrzeni na nogi. Mocno ograniczona jest także pojemność bagażnika, która nie zachwyca. 375 litrów to wynik jeden z gorszych w tej klasie. Weźmy jednak pod uwagę fakt, że na taki rezultat składa się umieszczenie baterii pod bagażnikiem, skutecznie ograniczające przestrzeń. Narzekać możemy również na małą ilość schowków. O ile jeszcze z przodu zmieścimy litrowe butelki, to z tyłu nie ma żadnych schowków. Także pojemność podłokietnika nie imponuje, żaś pomiędzy fotelami znalazły się dwa uchwyty na napoje i na telefon. Słowa uznania natomiast należą się za zastosowane materiały. Zasiadając do wnętrza od razu czujemy się, jak w aucie typu premium. Zachwyca jakość zastosowanych materiałów, ale także ich różnorodność.

Jeden silnik
Model CT występuje tylko z jednym silnikiem i oznaczeniem CT 200h. Nie mamy tutaj do wyboru różnych konfiguracji skrzyń biegów wraz z silnikami. Nabywca otrzymuje wyłącznie napęd hybrydowy wraz z przekładnią bezstopniową. Silnik benzynowy o pojemności 1,8-litra dysponuje mocą 99 KM, zaś silnik elektryczny dodatkowe 60 KM. Łącznie (tak, tak, nie pomyliłem się w arytmetyce) pojazd ma do zaoferowania kierowcy oraz pasażerom 136 KM. Ten model Lexusa nie był pomyślany jako prawdziwy sprinter. Zresztą maksymalny moment obrotowy wynoszący 142 Nm już wiele powinien nam o tym powiedzieć. Z drugiej strony spójrzmy na to w inny sposób. Znajdźmy drugie takie auto, zapewniające spory komfort podróżowania na przednich siedzeniach oraz tylnej kanapie (o ile kierowca nie jest zbyt wysoki), a także cieszące się sporym prestiżem. Jednak najlepsze dopiero przed nami. Lexus jest bowiem bardzo oszczędnym pojazdem. Przy odpowiednim obchodzeniu się z pedałem gazu możemy osiągnąć spalanie w mieście na poziomie 4,8 litrów (korzystamy wówczas wyłącznie z trybu EV). W trasie możemy uzyskać wynik na poziomie 3,8-3,9 litrów. Nie każdemu może przypaść do gustu praca silnika benzynowego w momencie przyspieszania. Dlatego polecam nastawić CT 200h na tryb pracy EV, wykorzystujący wyłącznie jednostkę elektryczną. Wówczas poruszać się będziemy autem bezszelestnie (podobnie jak zresztą go uruchamiany). W ten sposób możemy przejechać nawet do 2 kilometrów. Pamiętać musimy przy okazji, że wymagana jest jednostajna jazda z określoną prędkością nie mogąca przekroczyć 45 km/h. Gdybyśmy ją przekroczyli, wówczas przypomni nam o swoim istnieniu silnik benzynowy.  Aby powrócić do trybu bezemisyjnego musimy zwolnić do prędkości poniżej 40 km/h. Kiedy tryb elektryczny sprawdza się? Niewątpliwe podczas stania w korkach, gdzie co chwilę ruszamy i hamujemy, doładowując przy tym drugim manewrze baterie.

Zmiana dotknęła układ zawieszenia. Obecnie jest bardziej sztywne (można nawet odczuć, że nieco sportowe). Dzięki temu auto bardzo pewnie zachowuje się podczas pokonywania zakrętów. Gdybyśmy chcieli się pobawić, możemy nastawić pokrętło na tryb Sport. Wówczas wyczuć będziemy mogli brak współgrania pomiędzy zawieszeniem a układem kierowniczy, którego praca jest zbyt mało bezpośrednia. W tym trybie zapomnijmy także o trybie Eco, bowiem poruszać się będziemy za pomocą silnika spalinowego. Przy okazji mała ciekawostka...Dzięki wyborowi odpowiedniego trybu jazdy zegary podświetlone są w trybie sportowym na czerwono, zaś w trybie Normal i Eco na niebiesko. W tych dwóch ostatnich przypadkach miejsce obrotomierza zastępuje podziałka obrazująca aktualny stan pracy układu hybrydowego (Charge, Eco i Power).

Niewątpliwie auta hybrydowe mają przyszłość. Szkoda jednak, że nadal musimy wydać za nie spore pieniądze. Kupując Lexusa kupujemy auto klasy premium, ale jednak jest to auto kompaktowe. Z drugiej jednak strony CT 200h rewanżuje nam się niskim spalaniem, właściwościami jezdnymi, czy zadowalającym komfortem.

Paweł Pusz

Zalety auta:
-prestiż marki
-rewelacyjnie niskie zużycie paliwa
-ładna sylwetka
-jakość zastosowanych materiałów
-właściwości jezdne

Wady auta:
-przeciętny bagażnik
-średnia ilość miejsca na tylnej kanapie
-niedostateczna ilość schowków w kabinie
-zbyt mało bezpośredni układ kierowniczy

Podstawowe parametry techniczne Lexusa CT200h:

Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4350/1765/1445 mm
Silnik: benzynowy + elektryczny
Pojemność 1798 cm3 benzynowy
Moc silnika: 99 KM benzynowy + 60 KM elektryczny
Maksymalny moment obrotowy: 142 Nm przy 2800-440 obr./min benzynowy, 207 Nm elektryczny
Osiągi (0-100 km/h): 10,3 s
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 3,6/3,6/2,5 l
Napęd: przedni
Pojemność zbiornika paliwa: 375 l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Cena: od 109 900 zł (auto prezentowane -odmiana Prestige od 159 900 zł)

[gallery ids="46709,46702,46701,46708,46707,46700,46699,46706,46705,46697,46704,46703,46696,46698,46690,46691,46684,46683,46682,46689,46692,46685,46686,46693,46694,46687,46688,46695,46681,46680,46679,46678"]

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Lexus GS 300 z teledysku rapera
kalendarz 01/12 2023

Lexus GS 300 z teledysku rapera

Wiadomości / Ciekawostki

2023.12.01

W nowojorskiej Brooklyn Public Library zorganizowano wystawę The Book of HOV poświęconą twórczości rapera JAY-Z, jednej z największych ikon w historii hip hopu.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.